Film & TV | Games | Boeken & Comics

Recensie SINT – Dick Maas’ horrorfilm is heerlijk

Dé film waar ik sinds het starten van De Nachtvlinders naar uitkijk, beleefde een paar uur geleden haar eerste publieksvertoning als de verrassingsfilm van Mr. Horror’s Halloween Horror Show. Heel Nederland is door alle ophef inmiddels nieuwsgierig geworden naar deze nieuwe film van Dick Maas, maar weet SINT deze verwachtingen ook waar te maken?

St. Niklas (Huub Stapel) is een in ongenade gevallen bisschop die in de middeleeuwen samen met zijn roversbende plunderend rondtrekt over het platteland. Maar als de dorpelingen het recht in eigen hand nemen en de bloeddorstige Sint en zijn rovers vermoorden, zweert Niklas wraak. Iedere keer bij volle maan op 5 december herrijzen Sint Niklas en zijn bende uit de dood om zich te wreken.

Deze sinterklaasavond is het volle maan. Frank (Egbert-Jan Weeber) weet ternauwernood aan Niklas en zijn bende te ontkomen, maar bij de politie gelooft zijn verhaal echter niet en ziet hem als verdachte. Frank bindt hierop de strijd aan met Niklas, geholpen door rechercheur Goert (Bert Luppes). Er volgt een bloedstollende nachtelijke strijd dwars door Amsterdam. 5 december zal nooit meer hetzelfde zijn…

Horrorfilm Sint - Dick Maas

Het acteerwerk in de eerste paar minuten van SINT is twijfelachtig, Huub Stapel en zijn roversbende hebben moeite om in de Middeleeuwen een menselijke versie van hun rol neer te zetten, maar gelukkig maken de dorpbewoners vrij snel een horrorwaardig einde aan deze plunderende mannen. Direct als de SINT uit zijn dood herrijst zetten met name Egbert-Jan Weeber en Bert Luppes twee overtuigende personages neer. Ook Niels van den Berg die de kleine rol van de jonge Goert op zich neemt is een vermelding waard. Caro Lenssen kreeg wat mij betreft niet voldoende ruimte voor haar rol in het verhaal.

De scene waar de SINT met paard over de daken rent is spectaculair, maar helaas zijn de special effects hier net iets te nep. Jammer, want in de rest van de film laat zien de visual effects, make-up en de locaties goed zijn uitgewerkt. Samen met de audio is het horrorgevoel, met duidelijke inspiratie vanuit diverse Hollywood-klassiekers, in de mix van spanning, humor en gore zeer geslaagd. De verhaal blijft tot het einde deze mix vasthouden en verveelt geen moment.

Sint over de daken van Amsterdam

Een Nederlandse film heeft altijd één ding tegen: het is een Nederlandse film en terwijl iedereen vaak meer goede dan slechte Nederlandse films kan opnoemen, blijven we met zijn allen sceptisch. Bij een rondgang onder het publiek van de Halloween Horror Show viel naast GOED! ook vaak de opmerking Typisch Nederlands. Onterecht, Dick Maas heeft juist met SINT een film neergezet die zich ontwrikt aan het typisch Nederlandse en zou, als het thema niet slechts zeer lokale bekendheid genoot, internationaal goed mee kunnen doen.

Waardering: 4 / 5 sterren
Gekeken, gelachen, geschrokken en genoten: De horrorfilm SINT heeft de verwachtingen meer dan waar gemaakt en het is geen perfecte film, maar zeker wel een film die je gezien moet hebben. Nu te koop op BD en DVD.

Meld je aan op onze weekendnieuwsbrief
Krijg elk weekend een overzicht van het laatste horrornieuws!
Je kunt je elk moment afmelden