- advertentie -

Recensie: Autopsy (Adam Gierasch, 2008)

Autopsy uit 2008 bevat alle ingrediënten wat een moderne slasher hoort te bieden. Dit is vooral te danken aan Adam Gierasch (Toolbox Murders, Mortuary en Night of the Demons) die naast schrijver ditmaal ook de regie in handen heeft. Toch valt de film regelmatig in herhaling en zitten er net wat te veel clichéelementen in om zich te onderscheiden van de rest.

Autopsy (2008)Een groepje vrienden krijgt op reis een aanrijding met een vreemde, gehavende man. Al snel arriveert de ambulance om hen en de man mee te nemen naar het ziekenhuis. Wanneer ze in het mysterieus en verlaten uitziende ziekenhuis aankomen, worden ze één voor één onderzocht. Dan ontdekken ze dat het geen gewoon ziekenhuis is en dat de arts en zijn assistenten er vreemde praktijken op nahouden…

Het verhaal bevat weinig originaliteit en zit vol met clichémomenten. In de eerste vijf minuten van film is het al vrij duidelijk wie snel het loodje legt en wie kans maakt dit te overleven. Emily (Jessica Lowndes) onderscheidt zich gelijk al als hoofdpersoon. De cast zet de rollen prima neer maar toch zijn het de slechteriken die de show moeten maken. Het grote probleem dat ik had tijdens het zien van de film is dat niemand van de vijf vrienden het vreemd vindt dat er maar vier mensen werken in het gehele ziekenhuis. Een voor een moeten de vrienden bij de arts (Robert Patrick) komen om te worden onderzocht, ondanks dat ze waarschijnlijk niks mankeren. Na een poos beginnen de overgebleven vrienden het toch vreemd te vinden dat niemand van hun vrienden meer terugkeert, vooral Emily vertrouwt het niet en gaat op onderzoek uit.

Hierna volgt een kat en muis spel tussen hen en, voornamelijk, de verplegers (Michael Bowen, Robert Lasardo). Er wordt veel heen en neer gerend door de donkere, verlaten ziekenhuisgangen om daarna weer een (operatie-)kamer in te schieten. Op het moment dat de voorspelbaarheid echt toeslaat komt er gelukkig een bloederige moordpartij waardoor je toch weer in het verhaal meegezogen wordt. De meest ranzige scène is waar iemand zijn gezicht aan pulp wordt geslagen met een brandblusser. Dit zijn de scènes die deze film het kijken waar maken.

Ondanks de prima cast, genoeg bloed en gore en de nare sfeer heb je toch continue het gevoel dat je naar een ‘net niet’-film zit te kijken, te vaak krijg je het gevoel dat je deze film als vaker hebt gezien. Toch biedt deze lowbudgetfilm genoeg plezier voor iedere horrorliefhebber.

Waardering: 3 / 5 sterren      
De DVD bevat verder geen extra’s. Autopsy is nu verkrijgbaar op dvd en blu-ray.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

3 Reacties
  1. Sjors zegt

    Klinkt alsof het niet echt de moeite waard is. Ik ben dan ook niet een echt slasherfan.

    “De meest ranzige scène is waar iemand zijn gezicht aan pulp wordt geslagen met een brandblusser.” > à la Irreversible?

    1. Frank Mulder zegt

      Of in die Britse film ‘F’, daar is hij bruter dan in Autopsy. Maar brandblussers zijn wel helemaal hip dus.

  2. Tommy zegt

    Maar op die plaatsen houdt men dus wel rekening met brandveiligheid, heel belangrijk voor het realisme in de films 😉

    By the way, ik vond Autopsy echt wel het laagste van wat een B-film moet zijn.

Recente berichten

Recensie: ‘The Order’ (Netflix, 2019)

De nieuwe Netflix-serie The Order is vooral een experimentele serie is. Het is een mix van spanning, liefde en…

Koppen rollen in ‘The Head Hunter’

Koppen rollen letterlijk in de middeleeuwse horrorfilm The Head Hunter.In  een tijd waarin monsters en het occulte de boventoon voeren, volgen we een  vader in rouw (Christopher Rygh), die jacht maakt op monsters en hun afgehakte hoofd…

Akelige boekverfilmingen

In 'The Entity' viert een vreemde entiteit zijn lust uit op willekeurige vrouwen. In 'The Incubus' zijn meerdere vrouwen het slachtoffer van een demon, maar worden zij na de daad ook nog eens gruwelijk vermoord.

Een vergeten stukje Franse horror

egenwoordig kan menig horrorfan wel een Franse horrorfilm opnoemen. Films als Martyrs, À l’intérieur, Haute Tension, en recentelijk Grave (Raw), waren hier ook ontzettend populair. Regisseur Jean Rollin wist als een behoorlijke reputatie op…