- advertentie -

Recensie: Isabelle (Ben Sombogaart, 2011)

Een van de mooiste Nederlandse actrices, Isabelle, wordt tijdens haar vakantie in de Ardennen ontvoerd door de lelijkste barvrouw van België, Jeanne, uit wraak op de ongelijke verdeling van schoonheid in de wereld. Jeanne heeft nog een hobby, het schilderen van verval in drie stadia. Isabelle is haar nieuwe project en ze zal haar hiervoor laten verhongeren tot in het extreme. Terwijl Isabelle maandenlang naakt portretteert voor Jeanne, valt ze stevig af en krijgt de graatmagere langzaam last van het Stockholmsyndroom.

Isabelle 2011Isabelle, naar het gelijknamige boek van Tessa van der Loo, is helaas niet zo hard als psychologische thriller en van exploitatie is eigenlijk helemaal geen sprake. De sterrenstatus van de schoonheid is in de film eerder Amerikaans dan Nederlands, maar maakt voor het verhaal nog weinig uit. De ongeloofwaardigheid wordt pas ernstig als Isabelle zich zonder verzet laat ontvoeren. Het lijkt haast wel alsof ze opgelucht is dat ze wordt opgesloten in een kelder, van wanhoop is bijna geen sprake. Vluchtpogingen worden eigenlijk niet ondernomen en daardoor hoeft de ontvoerdster ook geen geweld te gebruiken om haar macht te tonen. Beide rollen vallen daardoor eigenlijk in het niet.

Halina Reijn heeft zeker een topprestatie geleverd door gigantisch af te vallen voor haar rol, maar krijgt in haar karakter Isabelle weinig speelruimte. De Belgische Tineke Caels als de lelijke Jeanne heeft wat dat betreft meer speelruimte en die benut ze volledig. Ik ben bang dat regisseur Ben Sombogaart en scenarist Marieke van der Pol zich te veel aan het boek hebben gehouden, waarin de strijdt zich vooral in het hoofd van Isabelle afspeelt en uit zich nu eerder in een dramafilm zonder al te veel lef, er had meer in gezeten.

Waardering: 2.5 / 5 sterren      
– Isabelle bevat functioneel naakt, maar was beter geweest met functioneel geweld.
Isabelle gaat vandaag in première op het Nederlands Filmfestival

He Horrorliefhebber
Al bijna 10 jaar houden we je op de hoogte van het laatste horrornieuws in films, games, boeken, series en meer. Dat is leuk, maar kost ook tijd en energie. We willen zeker 10 jaar doorgaan, steun je ons daarin? Dat kan door bijvoorbeeld een mooie Nachtvlinders-tas, -knuffel, -t-shirt of koffiemok te kopen.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

5 Reacties
  1. S. zegt

    Ik ben meer voorstander van niet-functioneel naakt 🙂

    1. Frank Mulder zegt

      Decoratief naakt is ook geen probleem hoor, maar het probleem bij deze verfilming is het totale gebrek aan (mentaal) geweld. Vind het jammer.

  2. Gorgal zegt

    Filmmakers maken hele bewuste keuzes waarom iets wel of niet in de film zit. Blijkbaar zou geweld niet functioneel zijn?

  3. S. zegt

    Sommige filmmakers maken gewoon slechte keuzes 😛

  4. Gorgal zegt

    Absoluut. Maar soms is het ook de kijker die het een slechte keuze vindt om persoonlijke redenen 😉

    Ik zie liever functioneel naakt dan functioneel geweld.

Recente berichten

‘The Curse of La Llorona’ heeft connectie met ‘The…

Sinds zijn verschijning in de eerste trailer van The Curse of La Llorona, is het personage van Father Perez…

Koppen rollen in ‘The Head Hunter’

Koppen rollen letterlijk in de middeleeuwse horrorfilm The Head Hunter.In  een tijd waarin monsters en het occulte de boventoon voeren, volgen we een  vader in rouw (Christopher Rygh), die jacht maakt op monsters en hun afgehakte hoofd…

Akelige boekverfilmingen

In 'The Entity' viert een vreemde entiteit zijn lust uit op willekeurige vrouwen. In 'The Incubus' zijn meerdere vrouwen het slachtoffer van een demon, maar worden zij na de daad ook nog eens gruwelijk vermoord.