Insidious: Chapter 2, Blu-ray recensie (James Wan, 2013)

Josh Lambert (Patrick Wilson) is zichzelf niet

Eerlijk is eerlijk, die hype rondom Insidious heb ik nooit echt begrepen. Ik vond hem goed, maar was er niet lyrisch over, de film deed mij teveel denken aan Poltergeist. Ik zat dan ook niet echt te springen om deel twee, kan sowieso niet zo goed tegen al die sequels, ze zijn bijna altijd slechter dan het origineel. Insidious: Chapter 2 vond ik echter erg vermakelijk.

Insidious: Chapter 2 gaat verder waar het eerste deel ophield, je moet deel 1 dus echt gezien hebben, anders wordt het te ingewikkeld. Ik zou je zelfs aanraden om de twee films back-to-back te zien, maar daarover later meer. Ook geeft Insidious: Chapter 2 een verklaring voor de gebeurtenissen uit deel 1, daarvoor gaan we terug naar 1986, het moment dat medium Elise voor het eerst Josh ontmoet: een jonge knul die gestalkt wordt door de geestverschijning van een oude vrouw. Vijfentwintig jaar later helpt Elise Josh zijn zoon Dalton terug te halen uit het schaduwrijk ‘The Further’, maar het lijkt erop dat er iets niet helemaal goed is gegaan. Josh gedraagt zich vreemd, en zowel zijn vrouw Renai, als zijn moeder Lorraine vermoeden dat hij niet langer zichzelf is. Samen met de assistenten van Elise proberen ze te achterhalen wat er precies aan de hand is.

Insidious 2 Woman in White
De Woman in White

Insidious: Chapter 2 zit goed in elkaar, maar het is dus wel handig als je net deel 1 hebt gezien. Er zijn heel veel verwijzingen naar het eerste deel. Onduidelijke momenten en scènes uit deel 1, worden in deel 2 verklaard. Er komt echter ook een nieuwe verhaallijn bij, naast de Black Bride, wordt de Woman in White geïntroduceerd, een rol die perfect wordt gespeeld door Danielle Bisutti. Ook Patrick Wilson als Josh en Rose Byrne als Renai zijn weer geweldig. Specs (Leigh Wannell, tevens de schrijver van de Insidious-films) en Tucker (Angus Sampson) zorgen voor de komische noot. Zowel, het verhaal, als de special effects zorgen voor de nodige horrormomenten. En het ziet er allemaal heel strak en gelikt uit.

Insidious Chapter 2 Blu-ray
Insidious Chapter 2 Blu-ray

De Blu-ray bevat allerlei leuke extra’s: Peripheral Vision (making-of), Ghostly Transformations (over de special make-up van de geesten en lijken), Leigh Whannell’s Insidious Journal (videodagboek van de schrijver van de Insidious films), Haunted Hospital (over Linda Vista, een bekende spooklocatie waar de film deels is opgenomen), Work in Progress (Q&A op de set) en Spectral Sightings (mini-serie over de avonturen van Specs en Tucker de assistenten van Elise).

Zowel het einde van de film, als Spectral Sightings geven ruimte voor een nieuwe sequel, of anders wel een spin-off. Ik ben benieuwd…

Waardering: 3.5 / 5 sterren
Bloody Mary proefnotitie: Doe mij nog maar een portie.
Insidious: Chapter 2 is nu verkrijgbaar op DVD en Blu-ray

He Horrorliefhebber
Al bijna 10 jaar houden we je op de hoogte van het laatste horrornieuws in films, games, boeken, series en meer. Dat is leuk, maar kost ook tijd en energie. We willen zeker 10 jaar doorgaan, steun je ons daarin? Dat kan door bijvoorbeeld een mooie Nachtvlinders-tas, -knuffel, -t-shirt of koffiemok te kopen.