Liz en Ben hebben het niet makkelijk, na een miskraam kan Liz haar baan als verpleegster niet meer volhouden. Ben is accountant maar zijn baan staat op de tocht door de huidige crisis. Om geld bij te verdienen accepteert Liz een modellenopdracht van de mysterieuze fotograaf Philip. Eenmaal aangekomen bij zijn huis, wat helemaal afgezonderd ligt, komt Liz er al snel achter dat er iets niet klopt. In paniek belt ze Ben op, maar hij weet niet waar zijn vrouw zich bevindt en het is dan ook maar de vraag of hij haar kan redden.

Art of DarknessArt of Darkness wordt op de cover omschreven als ‘bloediger, harder en zieker dan SAW’ en ‘Maniac meets The Collector’. Dit is nogal een overstatement. Art of Darkness heeft best een aardig verhaal en de special effects zijn niet heel erg slecht maar om deze film nu beter te noemen dan SAW en The Collector? Nou nee. Het is leuk geprobeerd maar het verhaal is enorm voorspelbaar en alle marteltrucjes hebben we allemaal al eens eerder gezien.

De acteerprestaties zijn ook niet Oscar-waardig, er wordt net iets te weinig geschreeuwd bij het uitsteken van een oog en voor iemand die misschien nooit meer het daglicht ziet blijft Liz aardig kalm. De personages maken ook de meest domme en voorspelbare keuzes, wat frustreert. Als er een gigantisch hangslot op een deur hangt dan heeft het niet zo’n zin om daar vijf minuten te blijven staan en erop te slaan.

Halverwege het verhaal wordt nog een beetje een verrassingsplot gepland maar tegen die tijd is het eigenlijk al te laat om het verhaal nog echt op gang te brengen.

Art of Darkness is best een aardige film voor een avond waarop je toch niet veel anders te doen hebt. Maar het slaat nergens op om deze film te vergelijken met SAW en The Collector. Deze productie is eerder een mager aftreksel van voorgenoemde horrorfilms.

Waardering: 2 / 5 sterren
Art of Darkness is nu te koop op DVD.

Koop bij bol.com
DELEN
Vorig artikelHelix: Nieuwe sf/thriller-serie bij Film1
Volgend artikelGameplay Trailer voor The Evil Within
Ik ben Hanneke, creatief, sportief, gek op dieren, natuurlijke producten, alles wat glittert en.. Horror! Bij de Nachtvlinders ben ik vrijwillig redacteur, ik hoop zo mijn schrijven te verbeteren en een steentje bij te dragen aan Nederlands grootste Horrorblog!