Film & TV | Games | Boeken & Comics

Recensie: The 9th Life of Louis Drax (Alexandre Aja, 2016)

the 9th life of louis draxOp de dag dat Louis Drax 9 jaar wordt, krijgt hij een ongeluk en overlijdt. Zijn vader is direct na het ongeluk verdwenen en zijn moeder staat er alleen voor. Op miraculeuze wijze komt Louis in het mortuarium opeens weer tot leven en naar de afdeling voor comapatienten gebracht. Kinderneuroloog Dr. Allan Pascal merkt dat er iets vreemds is meer deze jonge patient en heeft het idee dat hij ondanks zijn coma probeert te communiceren.

The 9th Life of Louis Drax is geregisseerd door Alexandre Aja, die we onder andere kennen van de horrorfilms Horns, Piranha 3D en Haute Tension. Dit keer echter een minder heftige film, er zit nog horror in, maar het lijkt er op dat het per film wel subtieler te worden voor deze regisseur.

Het verhaal heeft hier gelukkig geen problemen mee, het is een boekverfilming van schrijfster Liz Jensen uit 2004 en dit zie je terug. Het verhaal vindt gedeeltelijk plaats in de wereld van Louis Drax met veel kinderfantasie en hieruit voortkomende humor. Hier krijgt Alexandre Aja de ruimte voor zijn monsters. Buiten het coma van Louis Drax is het vooral een serieuze zaak met daarin een minder verrassende romance. Een gedeelte van het publiek tijdens onze speciale voorvertoning op 31 oktober zag ook het einde van de film aankomen. Toch is de film daarmee niet als ‘voorspelbaar’ te bestempelen en gelukkig blijft hij tot het einde toe zeer vermakelijk.

Waar ik het meeste last van had, was de rol en het acteerwerk van Sarah Gadon. Ze speelt Natalie Drax en komt daarbij niet echt lekker uit de verf. Jamie Dornan (neuroloog Dr. Allan) staat helaas er niet veel beter op, wellicht zijn ze voornamelijk gecast op hun uiterlijk. Twee personages brengen het niveau van de film een stuk omhoog, de scenes met zowel Oliver Platt (psycholoog Michael Perez) en Aiden Longworth (Louis Drax) zijn de hoogtepunten.

Waardering: 3 / 5 sterren      
The 9th Life of Louis Drax is een ietwat rommelige film, maar je blijft tot het einde kijken en genieten. Ik hoop dat regisseur Alexandre Aja vanaf hier weer meer richting het horrorgenre loopt. De film draait vanaf vandaag 10 november in de Nederlandse bioscopen, via eOne Entertainment.