Recensie: Into the Forest (Patricia Rozema, 2015)

Into the forrest

In ‘Into the Forest’ maken we kennis met Nell (Ellen Page) en Eva (Evan Rachel Wood). Ze hebben kort geleden hun moeder verloren en reizen met hun vader af naar hun vakantie huis ergens in de afgelegen bossen van Californië. Terwijl hun vader zich stort op klusjes in en rondom het huis zijn Nell en Eva druk bezig met hun eigen zaken. Nell studeert zich suf voor haar examens en Eva focust zich op een carrière als danseres. Alles lijkt z’n gangetje te gaan tot op een dag opeens de stroom uitvalt. Ze maken zich er in eerste instantie niet heel druk om. Totdat de stroom het na een paar dagen nog steeds niet doet. Ze besluiten naar het dorp te rijden en komen erachter dat de stroom in het hele land is uitgevallen. Niemand weet wat het veroorzaakt heeft. En dan slaat de paniek en chaos toe.

Into the Forest is gebaseerd op een roman van de Amerikaanse schrijfster Jean Hegland. De film is geschreven en geregisseerd door de Canadese Patricia Rozema. Het is een apocalyptisch verhaal, maar niet met grote special effects en actie zoals in ‘The day after tomorrow’. Into the Forest is veel subtieler en realistischer. Hoe zou het er écht aan toe gaan als je in een verlaten omgeving zit en op een dag alle stroom uitvalt. Wat doe je dan?

Into the Forest richt zich voornamelijk op de relatie tussen de twee hoofdpersonen, Nell en Eva die totaal niet op elkaar lijken. Niet qua uiterlijk maar ook niet qua innerlijk. En toch moeten ze het met elkaar zien te redden want uiteindelijk hebben ze alleen elkaar. De film heeft een grauw randje omdat je als kijker wel aanvoelt dat het niet erg lang goed kan gaan. De dames zijn compleet op zichzelf aangewezen en hebben totaal geen survival skills. Hoe ga je in zo’n afgelegen gebied aan eten komen? En hoe bescherm je jezelf als er chaos en anarchie ontstaat? Het is iets wat ze moeten leren en dat gaat met vallen en opstaan. Zo maken ze keuzes die je als kijker soms niet helemaal begrijpt.

Into the forest

Dat komt wellicht door de afgelegen locatie waarin het verhaal zich afspeelt. De hoofdpersonen hebben geen idee wat zich verder in de wereld afspeelt. Ze leven als het ware in een cocon. Dat zorgt ervoor dat ze hun gedachten niet meer kunnen spiegelen aan anderen maar alleen aan zichzelf en elkaar. En uiteindelijk ga je daar als mens toch een beetje raar van denken en doen. Dat levert onbehaaglijke situaties op. En zorgt ervoor dat je als kijker wil blijven kijken: hoe gaat dit verder?

Eigenlijk is dit het type film dat spannender is dan een kaskraker met Tom Cruise of Will Smith. Want dít verhaal zou zomaar echt kunnen gebeuren. Net als met ‘The Road’ is het een film om over na te denken. Maar dus ook een film waar je een beetje geduld voor moet opbrengen.
Bioscoop: 19 januari 2017
Regie: Patricia Rozema
Cast: Ellen Page, Rachel Wood, Max Minghella, Callum Keith Rennie, Wendy Crewson