Film & TV | Games | Boeken & Comics

Top 5: Horrorreclames die een product niet echt aanprijzen

Wij Nederlanders kijken gemiddeld 70 jaar van ons leven tv… De 25 zenders waarvan de kijkcijfers van reclameblokken worden bijgehouden, zonden vorig jaar maar liefst 13.026 uur reclame uit. Een gemiddelde kijker ziet daarvan 116 uur.

Het is dan ook niet gek dat er veel aspecten overwogen moeten worden bij het uitzenden van reclames. Er wordt gekeken naar de doelgroep, de uitzendtijd en het product zelf. De ware strijd van een reclamebureau is echter de ‘runtime’ van de advertentie – normaal gesproken 30 seconden. Het is dus binnen deze 30 kritieke seconden dat bedrijven een opvallende en onderscheidende manier moeten bedenken om een ​​grote indruk achter te laten bij hun publiek, samen met de boodschap van hun reclame. Echter, in sommige gevallen waren deze reclames misschien te vreemd of te abstract voor de kijker om het te begrijpen. Of gewoon ronduit creepy. Welke boodschap deze bedrijven ook probeerden door te geven aan hun publiek, je weet zeker dat hun intentie geflopt is als je iemand zichzelf ziet opeten waardoor je een maand lang geen ijs wil eten!

We hebben daarom de top 5 horrorreclames voor jullie op een rijtje gezet. En dan even: reclame!

K-Fee reclames

WAARSCHUWING: Jumpscares!

In april 2005 bracht het Duitse energiedrankbedrijf ´´K-Fee´´ 9 reclames van 20-seconden lang als onderdeel van hun Wide Awake-campagne voor hun koffiedrank. De reclames bestaan ​​uit een rustig tafereel, zoals een auto die op een met gras begroeide heuvel afdaalt met rustgevende muziek op de achtergrond. Op een bepaald moment  wordt de scène echter kort onderbroken door een zombie of waterspuwer die naar de camera schreeuwt, gevolgd door de slogan van het bedrijf en het product. Elke reclame had een Duitse en Engelse versie. De tekst in het Duits luidde: “so wach warst du noch nie”  en in Engels: ´´Ever been so wide awake?´´ wat betekent:´´Je bent nog nooit zo wakker geweest”. K-Fee ontving veel klachten van hun kijkers en de reclames werden kort daarna niet meer op televisie uitgezonden. De eerste reclame bekend als ´´Ghost Car´´ werd in juli 2005 geüpload als een van de eerste screamer´s (jumpscare-video) op YouTube en is tevens ook een van de eerste video’s die op YouTube is geplaatst. Schrik jij bij het kijken van alle K-Fee reclames?

Baby Laugh-A-Lot

Nog voor Chucky (Child´s Play) en die vreselijke clown van de eerste (en beste) Poltergeist-film , was er Baby Laugh- A-Lot. In 1971 werd het stuk speelgoed genaamd Baby Laugh-A-Lot op de wereld losgelaten, om angst te zaaien in de harten van nietsvermoedende mensen en om onschuldige meisjes te hypnotiseren. Alsof de pop zelf niet griezelig genoeg is, lijkt de reclame opzettelijk in elkaar gezet om elk klein meisje (of jongen) die het ziet nachtmerries aan te jagen. De snelle clips van kleine meisjes die hun hoofd omdraaien. De langzame, eeuwigdurende zoom op het gezicht van Baby Laugh-A-Lot. De gestoorde voice-over. Het angstaanjagende gekakel dat je nauwelijks lachen kunt noemen. Maar ook het non-stop schommelen van Baby waardoor je het gevoel krijgt dat je gevangen zit in je ergste nachtmerrie geschreven door Stephen King en mede-geregisseerd door Alfred Hitchcock en Eli Roth. Het is dan ook niet verrassend dat Baby Laugh-A-Lot, toen de komst van het internet begon, veel bekendheid verwierf voor de reclame. Baby werd vaak beschouwd als een van de griezeligste speelgoed aller tijden.

Het enige wat nog enger lijkt dan Baby Laugh-A-Lot is Baby Laugh-A-Lot met bijna lege batterijen.

Autoway Tyres

In 2013 kwam de Japanse bandenfabrikant,  Autoway Tyres, met een reclame die door sommige bronnen werd bestempeld als: ´´De engste reclame ooit.´´ De bandenfabrikant wilde laten zien hoe betrouwbaar en goed hun winterbanden presteren in gevaarlijke en onverwachte (weers)omstandigheden, dat het enige enge aan een sneeuwstorm zou zijn een plotselinge verschijning van een kwaadaardig, dood meisje wat je doet denken aan horrorfilms zoals The Ring en The Grudge. De reclame begint met gezondheidswaarschuwing waarna je een bestuurder en zijn passagier door een donkere, besneeuwde weg ziet rijden. En dan …

Fragile Childhood – Monsters

Vergeet al die monsters in de kast – ouders hebben misschien een nieuw monster om zich zorgen over te maken: zichzelf. Een campagne waarin drinkende ouders worden neergezet als monsters moet bijdragen aan het bewustzijn dat kinderen veel schade van drankproblemen ondervinden. Stel je eens voor, enge versies van de kerstman, magere Hein, een clown, een bloederige zombie en een gigantisch konijn met gigantische tanden die je van een afstandje aanstaart.. Discussie was hun doel. Is een schokkende video in staat om ouders aan te zetten tot minder alcoholgebruik? Het in Finland gevestigde reclamebureau Euro RSCG dacht/hoopte met hun campagne Fragile Childhood in 2013 van wel.

Little Baby´s Ice Cream: “This is a special time”

Hongerig naar wat ijs? De ijswinkel Little Baby’s Ice Cream in Philadelphia kwam in 2012 met een reclame getiteld “This is a Special Time” of ook wel “Dit is een speciale tijd”. In de reclame zie je een man bedekt met wat lijkt op vanille-ijs die met grote ogen in de camera kijkt. Terwijl een voice-over poëtisch begint te worden over de kwaliteit van de huid van de man, begint hij met een lepel ijs te scheppen en het te eten vanaf de bovenkant van zijn eigen hoofd. Op een gegeven moment merkt de enthousiaste verteller op: “Wanneer je Little Baby’s Ice Cream eet, knipoog, knik, knuffel en high five je elkaar met veel enthousiasme.” Hij vergat toe te voegen dat je misschien nooit meer zou kunnen slapen. De winkel biedt onder andere veganistische, lactosevrije super premium ijs gemaakt van 16 procent botervet. Het biedt echter geen therapie voor diegenen die getekend zijn door de ervaring van “This is a special time”.

Welke was jouw favoriet? Of heb je toevoegingen? Laat het ons weten in de comments onderin.