Top 5: jouw favo horrorfilms

• Geplaatst in: Films

• Bijdrager

Ik heb een top 5 gemaakt die ik als jongetje heb gezien en de liefde voor horrorfilms hebben gebracht. Een top 5 of 10 van de jaren 70, 80, 90 etc. zal wat makkelijker worden.

Bijdrager

Nagenoeg onmogelijk, tenzij iemand een geladen wapen op mijn slaap zet. Zo uit mijn hoofd:

Stanley Kubrick’s THE SHINING

William Friedkin’s THE EXORCIST

Kiyoshi Kurosawa’s KAÏRO / CURE

John Carpenter’s PRINCE OF DARKNESS / THE THING

Dario Argento’s PROFONDO ROSSO / SUSPIRIA

Ridley Scott’s ALIEN

David Cronenberg’s VIDEODROME

Bruce McDonald’s PONTYPOOL

Hideo Nakata’s RINGU

Don Coscarelli’s PHANTASM

Tobe Hooper’s THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE / POLTERGEIST

Daniel Myrick & Eduardo Sanchez’s THE BLAIR WITCH PROJECT

Chuck Russel’s THE BLOB

Clive Barker’s HELLRAISER

Peter Medak’s THE CHANGELING

Sam Riami’s EVIL DEAD

Bijdrager

Is Pontypool echt zo goed als dat ze zeggen? de quote “one of 25 Best Zombie Movies of All Time” doet mij wel een beetje huiveren?

Bijdrager

Is Pontypool echt zo goed als dat ze zeggen? de quote “one of 25 Best Zombie Movies of All Time” doet mij wel een beetje huiveren?

Je moet je ideeën van een zombiefilm laten varen. PONTYPOOL is uniek.

Bijdrager

@Nederhorror wrote:

Je moet je ideeën van een zombiefilm laten varen. PONTYPOOL is uniek.

Uniek zeker, maar geen briljante film, wat mij betreft. Ik heb niets tegen low budget films, maar wel als het feit dat ze weinig geld hebben storend aanwezig is. Met die quote ben ik het iig zeker niet eens.

Bijdrager

Waar ik als jong meisje echt niet tegen kon, en nachtmerries van kreeg was de film(Salem’s Lot)

Maar nu niet meer,nu lach ik er alleen om.

nu mijn Top 5 Favoriete Horrorfilms:

1 The Shining

2 The Exorcist

3 The Grudge

4 Alle Halloween delen,behalve 3

5 Alle Friday the 13th delen,behalve Jasonx

Bijdrager

In redelijk willekeurige volgorde en het worden er vast meer dan 5:

Alien

Silent Hill (game is beter, maar de verfilming doet t goed)

the Descent

Legion

Dead Silence (leuke sfeer vooral)

Hellraiser

Trick r Treat

Event Horizon

Bram Stoker’s Dracula

Zombieland

Bijdrager

Een top 5 maken is zó moeilijk…

Ik doe het ook liever in willekeurige volgorde:

-Alien

-The Evil Dead

-Halloween

-The Texas Chain Saw Massacre

-Dawn of the Dead

-The Exorcist

-The Thing

-Suspiria

-Opera

-Profondo Rosso

e.v.a.

Bijdrager

Ik heb een beetje vals gespeeld. Ik heb er een top 10 van gemaakt, Romero’s oorspronkelijke zombie-trilogie bij elkaar gezet en er staan ook een paar films in die puur genre-technisch gezien eigenlijk geen horror zijn (maar gevoelsmatig wel – voor mij althans). Sorry…

– Night Of The Living Dead/Dawn Of The Dead/Day Of The Dead

George Romero’s zombie-trilogie blijft onovertroffen, zelfs met de hausse aan zombie-films die later kwam (inclusief die van Romero zelf)

– The Texas Chainsaw Massacre

Het origineel van Tobe Hooper natuurlijk. Geloof niet dat ik deze hoef uit te leggen, is ’t wel?

– Eraserhead

De films van David Lynch spelen zich af in een ander universum, en dat geldt helemaal voor zijn eerste lange speelfilm uit 1977. Een broeierige nachtmerrie, beter kan ik hem niet omschrijven.

– Dead Ringers

Ben een groot fan van de films van David Cronenberg, en vind het dan ook moeilijk kiezen uit zijn oeuvre, maar bij dit bizarre gynaecologendrama drukt hij wat mij betreft precies op de juiste knoppen.

– The Wicker Man

Het origineel van Robin Hardy natuurlijk, niet dat Nicholas Cage-vehikel. Venijnig filmpje over de Christelijke politieman Sgt. Howie, die op een schots eilandje de verdwijning van een meisje onderzoekt en tot zijn afgrijzen ontdekt dat de plaatselijke bevolking er uiterst on-Christelijke denkbeelden op na houdt. Niet zozeer eng, meer gemeen op een Roald Dahl-achtige manier. Met een prachtige soundtrack.

– Repulsion

Als horror een vak op school zou zijn, dan zou deze klassieke film van Roman Polanski prima als lesmateriaal fungeren.

– The Exorcist

Commentaar overbodig me dunkt.

– Blue Velvet

Over de gruwel en verrotting die zich onder de oppervlakte van een op het oog idyllisch stadje kan bevinden, in dit geval het houthakkersplaatsje Lumberton. Met Dennis Hopper als de griezeligste psychopaat ooit.

– Apocalypse Now

Laat niemand je wijsmaken dat dit een oorlogsfilm is, enkel en alleen omdat het zich afspeelt tijdens de Vietnam-oorlog.

– Het Zevende Zegel

Onbegrijpelijk eigenlijk, dat Ingmar Bergman’s existentiële drama zelden wordt erkend als de enge film die het ook wel degelijk is. Ridder Antonius Bock keert terug van de kruistochten en ontmoet daar de Dood. Letterlijk welteverstaan. Ik heb begrepen dat op dit forum ook wat metal-liefhebbers zitten. Nou, als doom-bands als Saint Vitus of Pentagram ooit een videoclip hadden gemaakt dan had die er zeker zo uitgezien als Het Zevende Zegel. Wonderschoon en inktzwart.

Damn, vergeet ik gewoon Don’t Look Now:-/

Bijdrager

Ok, mijn top vijf van wakker houders, de classics:

Rosemary’s baby – tip van flip, niet kijken met je zwangere frouw

The shining – redrum redrum redrum

Dawn of the dead (1978) – de allereerste zombiefilm die ik als jongetje ooit zag; slapeloze nachten en het begin van een lange vriendschap :-)

The wicker man (1973) – is dit horror? er gebeurt vrijwel de hele film niks, maar de knoop in mijn maag wordt elke keer groter

Halloween – de sfeer van angst, weten wat er gaat komen, maar nooit hoe en wanneer, the real deal

Net als voor veel anderen is een top vijf voor mij eigenlijk te weinig. Daarom naast de lijst van wakker houders ook mijn top vijf ‘horror with a smile’

The fearless vampire killers – magisch

Zombieland – the first rule: Cardio.

The lost boys – sindsdien altijd de verloren Frog broer willen zijn

Evil dead 2 – :-)

An American werewolf in London – als je op een mistige avond The Slaughtered Lamb binnen gaat, dan vraag je er ook om

Bijdrager

Welke films mij slapeloze nachten brachten en waarom;

IT (ga jij maar eens als meisje elke week de vuilniszakken door een donkere gang slepen en hopen dat je geen clown tegenkomt)

Pet Cemetary (met een groepje gekeken op VHS maar heb een jaar lang niet mijn voeten op de grond gezet als ik op de bank ging zitten of in mijn bed ging springen omdat ik bang was dat er iemand onder lag met een scalpel om mijn achillespees door te snijden)

Poltergeist (wij hadden hele rare geluiden op zolder. Achteraf bleek de kat van de overburen daar muizen achterna te zitten, maar dat wist ik toen niet. Ik dacht maar 1 ding; They’re here!)

Paranormal Activity (here’s a genius idea…. Ga vooral als je overspannen thuis zit in je eentje in het donker deze film kijken in een flat vol met lawaaerige buren. En dan heb ik het over de dronken l*l die rond drie uur ’s nachts afval per stuk in de stortkoker gooit. Ik heb een week slecht geslapen maar mijn baas heeft zich suf gelachen toen ik hem vertelde waarom ik er als een zombie bij liep)

Ik vergeet vast een hele hoop maar deze films zijn me echt bijgebleven.

Bijdrager

@MissLizBit wrote:

Welke films mij slapeloze nachten brachten en waarom;

IT (ga jij maar eens als meisje elke week de vuilniszakken door een donkere gang slepen en hopen dat je geen clown tegenkomt)

Ik kan niet als een meisje door donkere gangen lopen :s

Bijdrager

Eng:

– The Ring (remake)

– The Others

– Blair Witch Project

– White Noise

– Zombies

Favo:

1. The Devil Rides Out

2. The Wicker Man

3. House of 1000 Corpses

4. Night of the Living Dead

5. The Horror of Dracula

Bijdrager

oeh, ik heb maandenlang de lift gemeden vanwege De Lift (woonde in het ouderlijk huis op 6 hoog), heb slapeloze nachten gehad door mijn groene gordijnen vanwege Alligator.. Ik was jong & naïef :D

Nu staan saw I, Hellraiser I & II, [REC] en PA trilogy hoog op mijn lijstje favo’s

Bijdrager

Hier een interessante en verrassende top 25 lijst van horrorfilms. Ben het niet met alle keuzes eens, maar er zitten zeker goede films tussen en het is weer eens wat anders dan die standaard lijstjes waarbij The Exorcist altijd op nr. 1 staat.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 76)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.