Mis niks! Volg ons: nieuwsbrief, facebook, twitter, insta!

Transsexuele Carrie op komst?

Home Forums TV-Series Transsexuele Carrie op komst?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    RobRob
    Bijdrager

Volgens dit artikel van Collider is men bezig een serie te ontwikkelen op basis van het bekende boek van Stephen King “Carrie”. Wat vooral opvalt is wat men zoekt als hoofdrol speler/speelster/spelers:

Quote:

Though it’s still very early in the development process and there’s no script yet, sources say that this time around, telekinetic teen Carrie White will likely be played by either a trans performer or an actress of color rather than a cis white woman, as in past adaptations. FX declined to comment, while a representative for MGM TV did not immediately respond to a request for comment.

Het kan nog steeds een gerucht of een grap zijn, maar in deze tijden, waarin het bijna “fout” is om “cisgender” te zijn, weet je het maar nooit :D

Wat vinden jullie?

Sjors
    Bijdrager

Op zichzelf vind ik diversiteit qua personages leuk. Ik ben geen onderdeel van een minderheid, dus kan niet echt beoordelen of die diversiteit op het scherm ook echt wat bijdraagt aan bepaalde maatschappelijke problemen, maar zo ja: dan is ook dat ook alleen maar mooi.

Ik ben echter niet heel positief over de ontwikkeling dat er allerlei reboots/remakes/verfilmingen zijn waarbij (hoofd)personages opeens een andere kleur of geaardheid of wat dan ook hebben. Het lijkt namelijk alsof dit vaak niet wordt gedaan omdat het een verbetering is tov het origineel, maar omdat er een politieke agenda achter zit. Een zin als “Though it’s still very early in the development process and there’s no script yet, sources say that this time around, telekinetic teen Carrie White will likely be played by either a trans performer or an actress of color […]” draagt ook niet echt bij aan een positiever beeld over die ontwikkeling; het lijkt namelijk alsof ze eigenlijk nog geen idee hebben, behalve dat het iets met Carrie moet worden, maar dan Carrie niet als “cis white woman”.

Voor fans van die films/series/boeken/games is dat niet cool. Een personage is bedacht door een schrijver en als je dan zijn/haar boek hebt gelezen/film hebt gezien/etc. is dat wat je in je hoofd hebt en als je het gaaf vond, is dat waar je dus fan van bent. Dan is het echt niet tof als ze dat opeens compleet omgooien. Overigens heb je daar (als het goed is) dus alleen last van als je al bekend was met een boek/film/game, want ik heb bijvoorbeeld bij Game of Thrones en The Witcher geen enkel probleem met de vertolking van personages, aangezien ik ze voor het eerst in de serie zie en niet eerst de boeken heb gelezen.

Wat mij betreft zou de oplossing zijn dat er originele films/series gemaakt worden met meer diversiteit in de cast. (Buiten het feit dat er sowieso wel meer originele films/series gemaakt morgen worden.) Je gaat dan niet aan de haal met iets wat al bestaat en waar mensen fan van zijn en brengt toch iemand die onderdeel is van een minderheid als (hoofd)personage(s) ten tonele.

Maar goed, een populaire film remaken met een transgender hoofdrolspeelster is natuurlijk wel lekker makkelijk cashen…

RobRob
    Bijdrager

Het punt met deze casting is echter nog vreemder. Het verhaal van Carrie gaat over het (lichamelijk) volwassen worden en alle stress en (pest) ellende die daar bij komt. Dat triggert haar krachten. Het lijkt nogal krampachtig om dit met een transgender in te vullen.

Volgens mij moet gelden dat de beste acteur (m/v/x) de baan krijgt en ja, dat zou wellicht een transgender kunnen zijn. Maar als vooraf, dus voor het script er al ligt, al bekend wordt dat je deze film met een transgender of een “persoon van kleur” gaat maken die dan een gewoon meisje speelt, dan ben je nogal krampachtig bezig met een politiek correcte cast.

Daarnaast ben ik het helemaal eens met jouw 2e alinea, Sjors. Sinds die Oscar ellende (Oscars so white of zoiets) is het nu kennelijk verplicht om mensen van kleur te casten, of ze nu in de rol passen of niet. Of wordt er #metoo soms ineens een vrouwelijke cast bedacht, zoals bij het nogal geflopte Ghostbusters van vorig jaar. Beeldvorming wordt belangrijker dan logische en/of kwalitatieve keuzes.

Maar goed, we hebben altijd nog een optie om een film of serie niet te gaan kijken 😉

Sjors
    Bijdrager

Rob wrote:

Maar goed, we hebben altijd nog een optie om een film of serie niet te gaan kijken 😉

Haha, ja, gelukkig wel! Daarom maakt het me ook niets uit als ze besluiten om idd transgender Carrie te gaan maken, maar ik zou het dan wel jammer vinden dat ze geen nieuw verhaal bedacht hebben.

Frank MulderFrank Mulder
    Sleutelbeheerder

ik zag het bericht ook en heb het eigenlijk genegeerd. Want maakt mij inderdaad niet uit wie het speelt, als het maar goed gespeeld wordt. Maar met zo’n geforceerde casting, weet ik niet of dat goed komt.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.