Top 5: jouw favo horrorfilms

MissLizBit

Bericht door MissLizBit » di okt 18, 2011 7:31 pm

Welke films mij slapeloze nachten brachten en waarom;

IT (ga jij maar eens als meisje elke week de vuilniszakken door een donkere gang slepen en hopen dat je geen clown tegenkomt)

Pet Cemetary (met een groepje gekeken op VHS maar heb een jaar lang niet mijn voeten op de grond gezet als ik op de bank ging zitten of in mijn bed ging springen omdat ik bang was dat er iemand onder lag met een scalpel om mijn achillespees door te snijden)

Poltergeist (wij hadden hele rare geluiden op zolder. Achteraf bleek de kat van de overburen daar muizen achterna te zitten, maar dat wist ik toen niet. Ik dacht maar 1 ding; They're here!)

Paranormal Activity (here's a genius idea.... Ga vooral als je overspannen thuis zit in je eentje in het donker deze film kijken in een flat vol met lawaaerige buren. En dan heb ik het over de dronken l*l die rond drie uur 's nachts afval per stuk in de stortkoker gooit. Ik heb een week slecht geslapen maar mijn baas heeft zich suf gelachen toen ik hem vertelde waarom ik er als een zombie bij liep)

Ik vergeet vast een hele hoop maar deze films zijn me echt bijgebleven.

beelz

Bericht door beelz » di okt 18, 2011 10:02 pm

@MissLizBit wrote:

Welke films mij slapeloze nachten brachten en waarom;

IT (ga jij maar eens als meisje elke week de vuilniszakken door een donkere gang slepen en hopen dat je geen clown tegenkomt)

Ik kan niet als een meisje door donkere gangen lopen :s

William A. Fisher

Bericht door William A. Fisher » wo okt 19, 2011 12:28 pm

Eng:

- The Ring (remake)

- The Others

- Blair Witch Project

- White Noise

- Zombies

Favo:

1. The Devil Rides Out

2. The Wicker Man

3. House of 1000 Corpses

4. Night of the Living Dead

5. The Horror of Dracula

purrple

Bericht door purrple » vr okt 21, 2011 10:35 am

oeh, ik heb maandenlang de lift gemeden vanwege De Lift (woonde in het ouderlijk huis op 6 hoog), heb slapeloze nachten gehad door mijn groene gordijnen vanwege Alligator.. Ik was jong & naïef :D

Nu staan saw I, Hellraiser I & II, [REC] en PA trilogy hoog op mijn lijstje favo's

Lieuwe

Bericht door Lieuwe » di nov 08, 2011 3:23 pm

Hier een interessante en verrassende top 25 lijst van horrorfilms. Ben het niet met alle keuzes eens, maar er zitten zeker goede films tussen en het is weer eens wat anders dan die standaard lijstjes waarbij The Exorcist altijd op nr. 1 staat.

Robbert

Bericht door Robbert » di nov 08, 2011 3:50 pm

@Lieuwe wrote:

Hier een interessante en verrassende top 25 lijst van horrorfilms. Ben het niet met alle keuzes eens, maar er zitten zeker goede films tussen en het is weer eens wat anders dan die standaard lijstjes waarbij The Exorcist altijd op nr. 1 staat.

Is dan ook een lijstje van de jaren '00 he ;)

Coole lijst wel. De remake van Let The Right One In hadden ze er m.i. uit mogen laten en vervangen door bvb Calvaire, Irréversible of Requiem For A Dream, maar verder niks op aan te merken. En een zeer terechte nummer 1 (I won't spoil it ;) ), is inderdaad een buitengewoon fraai staaltje existentialistische horror.

Lieuwe

Bericht door Lieuwe » di nov 08, 2011 4:18 pm

Ik vond de nummer 1 niet om door te komen. Saaie film. Van mij hadden ze the Human Centipede ook wel weg mogen laten. Wel een aardige film, maar geen topnotering waard. Audition is van '99 dus dat is een foutje van de samenstellers. Calvaire had er zeker ingemogen, maar ik mis wel meer films. Wat mij betreft verdienen Saw (1), Hostel, House of 1000 corpses, de Dawn of the Dead remake, Haute Tension, [REC] en Eden Lake ook een plekje. En dan vergeet ik er vast nog een paar.

Robbert

Bericht door Robbert » di nov 08, 2011 4:29 pm

De Saw- en Hostel-films illustreren voor mij nou precies wat er mis is met veel hedendaagse horror. Ze lijken helemaal niet bedoeld om griezelig of angstaanjagend te zijn. De makers lijken zich vooral te willen verkneukelen over wat ze nu weer voor onsmakelijks hebben bedacht. Nou heb ik absoluut niks tegen extreme horror, maar het moet m.i. wel een beetje uitstijgen boven simplistisch poep- en pies-niveau. In die zin staat The Human Centipede misschien inderdaad wel ten onrechte in de lijst, maar het is in ieder geval nog een redelijk origineel concept :P

Laura

Bericht door Laura » di nov 08, 2011 10:20 pm

Het EMP Museum in Seattle heeft een interessante tentoonstelling over "the lure of horror" Daarin hebben zij ook een top 100 met meest belangrijke films in de horrorgeschiedenis (must sees)

Ik heb het EMP gecontact of ze het lijstje kunnen doorsturen :)

Lieuwe

Bericht door Lieuwe » di nov 08, 2011 11:05 pm

@Robbert wrote:

De Saw- en Hostel-films illustreren voor mij nou precies wat er mis is met veel hedendaagse horror. Ze lijken helemaal niet bedoeld om griezelig of angstaanjagend te zijn. De makers lijken zich vooral te willen verkneukelen over wat ze nu weer voor onsmakelijks hebben bedacht.

Dat ben ik dus niet met je eens. Over de Saw reeks geldt dit (gedeeltelijk) wel voor de vervolgen, maar deel één was niet alleen origineel maar ook wel degelijk griezelig en angstaanjagend. Hostel wordt m.i. vaak verkeerd geïnterpreteerd. Het is een film met een flinke knipoog die zichzelf niet zo serieus neemt. Veel mensen hebben dat niet door.

Robbert

Bericht door Robbert » di nov 08, 2011 11:39 pm

Eli Roth kan knipogen wat hij wil, dat maakt zijn films niet minder vervelend. Ik vind dat hij een ontstellend puberale kijk op horror heeft, en ben dan ook van plan zijn werk in de toekomst zoveel mogelijk te vermijden. Het leven is te kort en er is teveel kunst die wél de moeite waard is om me ook nog eens bezig te houden met het werk van dilettanten, hoeveel waarde er door sommige mensen ook aan hun simplistische gebroddel toegekend wordt. Ik kan er dan ook niet rouwig om zijn dat ik die vermeende diepere lagen in zijn werk dan kennelijk gemist heb. Geef mij maar de 'saaie' films van Kiyoshi Kurosawa :P

Lieuwe

Bericht door Lieuwe » di nov 08, 2011 11:44 pm

Diepere lagen wil ik niet zeggen. Die zijn er volgens mij niet en die hoeven er ook niet te zijn.

Hostel is gewoon grappig en erg vermakelijk. En nog best spannend ook.

Geef mij maar dit "simplistisch gebroddel". ;-)

Robbert

Bericht door Robbert » di nov 08, 2011 11:52 pm

Dat is dus precies wat ik bedoel. Ik dacht dat het over horror ging? Als ik interesse had gehad in 'grappige en vermakelijke' films had ik me wel aangemeld bij De Lachvlinders :P

Lieuwe

Bericht door Lieuwe » wo nov 09, 2011 12:12 am

Horror en komedie kunnen anders uitstekend samengaan. Braindead, Bad Taste, Shaun of the Dead, Zombieland... er zijn genoeg voorbeelden van geslaagde horcom hybrides. En is vermaak niet een belanhrijke reden om film te kijken? Ook met nare films kan je je vermaken. Tenminste, ik wel.

Robbert

Bericht door Robbert » wo nov 09, 2011 6:02 am

@Lieuwe wrote:

Horror en komedie kunnen anders uitstekend samengaan. Braindead, Bad Taste, Shaun of the Dead, Zombieland... er zijn genoeg voorbeelden van geslaagde horcom hybrides. En is vermaak niet een belanhrijke reden om film te kijken? Ook met nare films kan je je vermaken. Tenminste, ik wel.

:s Klopt, maar dat heeft er toch niets mee te maken?

Er zijn m.i. maar zeer weinig films die horror en humor op een geslaagde manier combineren (zo goed vind ik Zombieland bvb nou ook weer niet). Eli Roth mag als regisseur de schoenen nog niet eens poetsen van een Peter Jackson, een Sam Raimi of Simon Pegg & Edgar Wright. Het feit dat zijn horrorfilms plat en puberaal zijn maakt het nog geen komedies, ondanks dat dat kennelijk is wat jij nu probeert te suggereren, m.i. een onzuiver argument. Ik vind het verder prima hoor, dat jij kennelijk schijtlollige puberhorror prefereert boven meer serieus en volwassen werk. Ieder het zijne. Mijn persoonlijke mening is dat die skihut-achtige boerenklompenmeligheid de horror ondergraaft en dat dat nu juist de zwakte is van veel hedendaagse (m.n. Amerikaanse) horror. Ik zeg niet dat jij dat ook moet vinden, maar dat is wel hoe ik erover denk. Take it or leave it :angel:

Sjors

Bericht door Sjors » wo nov 09, 2011 8:55 am

Al sinds er horrorfilms worden gemaakt, komt er horror van alle niveaus uit. Daar zitten veel slechte films tussen en dat zal altijd zo blijven. Daar kun je je aan ergeren, of je kunt er om lachen. Ik kies (net als Lieuwe?) voor het tweede.

Laura

Bericht door Laura » wo nov 09, 2011 9:36 am

Hi Guys,

On topic please, of een nieuw draadje aanmaken ;-)

Lieuwe

Bericht door Lieuwe » wo nov 09, 2011 11:34 am

@Robbert wrote:

@Lieuwe wrote:

:s Klopt, maar dat heeft er toch niets mee te maken?

Het feit dat zijn horrorfilms plat en puberaal zijn maakt het nog geen komedies, ondanks dat dat kennelijk is wat jij nu probeert te suggereren, m.i. een onzuiver argument.

Dat zeg ik ook helemaal niet. Je hebt wel een beetje de neiging om mijn woorden steeds verkeerd uit te leggen, zeg.

Zijn films zijn geen komedies, maar wél films die niet al te serieus bedoeld zijn. Dat platte en puberale is expres vet aangezet.

Maar goed, weer on-topic dus?

Robbert

Bericht door Robbert » wo nov 09, 2011 4:37 pm

@Sjors wrote:

Al sinds er horrorfilms worden gemaakt, komt er horror van alle niveaus uit. Daar zitten veel slechte films tussen en dat zal altijd zo blijven. Daar kun je je aan ergeren, of je kunt er om lachen. Ik kies (net als Lieuwe?) voor het tweede.

Dat is zo, en in de jaren 40 en 50 al staken Abbott & Costello de draak met het genre. Je kunt je er inderdaad aan ergeren, erom lachen, of van mening verschillen over het belang van al deze luchtige joligheid en in hoeverre het genre erbij gebaat is. Daar zijn internetfora voor bedoeld ;)

@Lieuwe wrote:

Dat zeg ik ook helemaal niet. Je hebt wel een beetje de neiging om mijn woorden steeds verkeerd uit te leggen, zeg.

Het spijt me, maar jij en niet ik haalde horror-komedies er m.i. zonder enige aanleiding bij je geeft me ook volop de ruimte dingen zelf in te vullen of verkeerd uit te leggen door je punten slecht of halfslachtig te onderbouwen. Ik ben me er van bewust dat dat niet een van mijn leukste kanten is en zal proberen het niet meer te doen :D

Dus on-topic:

Top 5 van films die eigenlijk gewoon Porky's of American Pie zijn, maar dan met bloed:

1. Friday The 13th

2. The Toxic Avenger

3. Class Of Nuke 'Em High

4. I Know What You Did Last Summer

5. Cabin Fever

Top 5 van regisseurs die beter wat anders kunnen gaan doen omdat ze gewoon geen fuck van horror (meer) snappen:

1. Joel Schumacher

2. Uwe Boll

3. Olaf Ittenbach

4. Eli Roth

5. Wes Craven

Top 5 van non-horrorfilms die desondanks meer horror bevatten dan het hele oeuvre van Eli Roth bij elkaar

1. Come and See

2. There Will Be Blood

3. Taxi Driver

4. The Bad Lieutenant

5. Caché

:P

Lieuwe

Bericht door Lieuwe » wo nov 09, 2011 10:50 pm

Als ik interesse had gehad in 'grappige en vermakelijke' films had ik me wel aangemeld bij De Lachvlinders

Daarmee gaf je me de aanleiding iets te zeggen over horrorkomedies.

En Wes Craven in dat lijstje... heiligschennis! :@

Plaats reactie