Horror - waar ligt de grens?

Sic

Bericht door Sic » di okt 23, 2012 7:48 am

@WhiteWolf wrote:

Griezelfilms vind ik eigenlijk alles met een beest erin; Godzilla, It, Alien, etc.

Ben ik t niet mee eens, Godzilla valt onder de monstermovies, Kaiju. Of Kaiju wel of niet horror is laat ik daarbij even in t midden want er zitten ook kinderfilms tussen die alles behalve horror zijn (son of godzilla bijv.) En Alien is toch wel echt een scifi-horror. Griezelfilms zijn voor mij meer de spookhuis/geesten films, wat zeker onder horror valt wat mij betreft, ook al zijn ze zonder bloed of gore.

Robbert

Bericht door Robbert » di okt 23, 2012 10:04 am

@WhiteWolf wrote:

Voor mij is de grens simpel (misschien te simpel), thriller is angst veroorzaken zonder overdaad aan bloed en lichaamsdelen en horror is hoe meer bloed hoe beter. Hellraiser is daarbij duidelijk horror, terwijl een Silence of the Lambs thriller is. Griezelfilms vind ik eigenlijk alles met een beest erin; Godzilla, It, Alien, etc.

Volgens deze logica zou een film als Reservoir Dogs meer horror zijn dan The Texas Chainsaw Massacre en zouden films als (laten we zeggen) Repulsion, Psycho en The Blair Witch Project helemaal geen horror zijn. En dat wil er bij mij dus absoluut niet in.

Ik zal sowieso die puberale neiging om horror als een soort krachtsport ('hoe meer bloed hoe beter') te zien nooit begrijpen. Het genre is zoveel meer dan alleen dat..

En verder is 'Griezel' gewoon de oubollige Nederlandse term voor 'Horror' en stamt nog uit de tijd dat het nog niet gebruikelijk was om Engelse termen in de Nederlandse taal te integreren.

Horror is een gevoel.

Sic

Bericht door Sic » di okt 23, 2012 10:39 am

Daar zeg je wat, true that :D Ik vind alleen horror films vaak niet eng en wat ik griezelig vind zijn de spookhuis films vandaar dat ik bij het woord “griezelfilm” dus daaraan denk en niet per se aan horror in 't algemeen.. verder is horror idd een gevoel en heeft niks te maken met wel of geen bloed dat is echt iets te simpel voor mij. Blijft een interessante discussie…

WhiteWolf

Bericht door WhiteWolf » wo okt 31, 2012 10:01 pm

De ultieme griezelfilm blijft daarbij voor mij nog altijd It. Iets dat ogenschijnlijk onschuldig met zijn een behuizing van kwaad. Blijft inderdaad een gevoelskwestie. :)

rex1983

Bericht door rex1983 » do nov 01, 2012 10:07 am

@Lieuwe wrote:

Interessant topic. Toevallig speelde ik zelf al een tijdje met de gedachte over dit onderwerp eens een stukje te schrijven.

Ik beschouw The Silence of the Lambs niet als horror. Er zitten dan wel horrorelementen in, zoals het kannibalisme en het villen, maar die elementen zijn eigenlijk maar bijzaken.

Om horror te zijn moet er wel wat meer aan de hand zijn dan de aanwezigheid van een enge psychopaat. Iets bovennatuurlijks, bijvoorbeeld. Of veel bloed en gore.

De makers beschouwen silence of the lambs ook niet als horror, daarom wordt de film ook overal benoemd als thriller. Dat mensen die m gekeken hebben m beschouwen als horror is hun eigen mening .

Robbert

Bericht door Robbert » do nov 01, 2012 10:56 pm

@rex1983 wrote:

De makers beschouwen silence of the lambs ook niet als horror, daarom wordt de film ook overal benoemd als thriller. Dat mensen die m gekeken hebben m beschouwen als horror is hun eigen mening .

Dat zegt m.i. niet zoveel, welk labeltje de makers er zelf op wensen te plakken. En nee, de film wordt ook niet 'overal' benoemd als thriller, anders zou er ook geen discussie over zijn :P

Verder blijf ik het jammer vinden dat men hier maar niet verder komt dan een simplistische 'is wel horror/is geen horror'-discussie. Ik dacht dat horror een gevoel was, maar voor de meeste mensen is het kennelijk niet meer dan een labeltje, gedefinieerd door het H-woord op de hoes en afgemeten aan een bepaalde hoeveelheid bloed en gore. Jammer maar helaas :s

rex1983

Bericht door rex1983 » vr nov 02, 2012 8:26 am

@Robbert wrote:

@rex1983 wrote:

Dat zegt m.i. niet zoveel, welk labeltje de makers er zelf op wensen te plakken. En nee, de film wordt ook niet 'overal' benoemd als thriller, anders zou er ook geen discussie over zijn :P

Verder blijf ik het jammer vinden dat men hier maar niet verder komt dan een simplistische 'is wel horror/is geen horror'-discussie. Ik dacht dat horror een gevoel was, maar voor de meeste mensen is het kennelijk niet meer dan een labeltje, gedefinieerd door het H-woord op de hoes en afgemeten aan een bepaalde hoeveelheid bloed en gore. Jammer maar helaas :s

Ik heb nooit gezegd dat ik meedoe aan het labeltje horror of thriller, dus hou gewoon maar je mond daar over dicht is beter.

Ik persoonlijk vind bv Silence of the Lambs geen horror omdat het daarvoor teveel verhaal opbouw heeft en te weinig angst oproept, tuurlijk sommige scenes kan je als horror bestempelen maar over het algemeen is de sfeer het camerawerk en de pace waarmee de film word getoond een echte thriller sfeer kijk bv naar de voorloper ManHunter en Citizen X die hebben ook zo'n verhalende wijze met een trage opbouw en weinig angst momenten.

Een echte horror voor mij moet zijn een film waarbij je op t puntje van je stoel zit af te wachten wat er nu weer gaat komen en als 't komt dat je er dan ook echt van schrikt en dat mis ik teveel in Silence of the lambs.

Robbert

Bericht door Robbert » vr nov 02, 2012 8:58 am

@rex1983 wrote:

Ik heb nooit gezegd dat ik meedoe aan het labeltje horror of thriller, dus hou gewoon maar je mond daar over dicht is beter.

Nounou... :rolleyes:

(grappig dat je jezelf vervolgens tegenspreekt trouwens)

@rex1983 wrote:

Ik persoonlijk vind bv Silence of the Lambs geen horror omdat het daarvoor teveel verhaal opbouw heeft en te weinig angst oproept, tuurlijk sommige scenes kan je als horror bestempelen maar over het algemeen is de sfeer het camerawerk en de pace waarmee de film word getoond een echte thriller sfeer kijk bv naar de voorloper ManHunter en Citizen X die hebben ook zo'n verhalende wijze met een trage opbouw en weinig angst momenten.

:huh: Teveel verhaalopbouw en trage opbouw = minder horror? Aparte redenering...

En juist de vergelijking met het overigens totaal verschillende Manhunter is voor mij een reden om The Silence Of The Lambs wel als horror te bestempelen. Manhunter is een gelikte politiethriller waarbij hetzelfde personage (hier overigens Lecktor geheten en gespeeld door Brian Cox) in een klinische helwitte cel op droge toon zijn teksten debiteert. In The Silence Of The Lambs bevindt Lecter zich ineens in een soort gothische kerker en is hij in de interpretatie van Anthony Hopkins een hagedis-achtige griezel met puilogen en lispelstem. Beide films zijn gebaseerd op romans van Thomas Harris maar konden desondanks niet meer met elkaar verschillen.

Verder zie ik niet waarom de termen thriller en horror elkaar altijd per definitie zouden moeten uitsluiten.

rex1983

Bericht door rex1983 » vr nov 02, 2012 9:23 am

@Robbert wrote:

@rex1983 wrote:

Nounou... :rolleyes:

(grappig dat je jezelf vervolgens tegenspreekt trouwens)

@rex1983 wrote:

:huh: Teveel verhaalopbouw en trage opbouw = minder horror? Aparte redenering...

En juist de vergelijking met het overigens totaal verschillende Manhunter is voor mij een reden om The Silence Of The Lambs wel als horror te bestempelen. Manhunter is een gelikte politiethriller waarbij hetzelfde personage (hier overigens Lecktor geheten en gespeeld door Brian Cox) in een klinische helwitte cel op droge toon zijn teksten debiteert. In The Silence Of The Lambs bevindt Lecter zich ineens in een soort gothische kerker en is hij in de interpretatie van Anthony Hopkins een hagedis-achtige griezel met puilogen en lispelstem. Beide films zijn gebaseerd op romans van Thomas Harris maar konden desondanks niet meer met elkaar verschillen.

Verder zie ik niet waarom de termen thriller en horror elkaar altijd per definitie zouden moeten uitsluiten.

Dat is idd voor JOU een reden om de film als Horror te bestempelen wie spreekt zivchzelf nou tegen want zoals je al zei Horror of Thriller is een gevoel en t gevoel dat ik krijg bij The Silence of The Lambs is voor MIJ geen gevoel van Horror.

Maar deze discussie kan eeuwig door blijven gaan want voor iedereen is t gevoel van Horror of Angst anders voor jou voor mij en voor ieder die hier op het forum komt.

En een uitleg wie de acteurs zijn en wie het boek heeft geschreven is onnodig want iedere debiel die de film ooit heeft gezien weet dat.

En idd ik spreek mezelf ook tegen als ik na gezegd te hebben geen label plak toch de woorden horror en thriller te gebruiken maar dat vergemakkelijkt nou eenmaal wel om mijn punt te maken waarom ik iets horror vind en waarom niet.

Robbert

Bericht door Robbert » vr nov 02, 2012 9:29 am

Nee, horror is inderdaad een gevoel, thriller is een genre (tot op zekere hoogte dan, want nogal veelomvattend) :P

Maar misschien moet ik deze discussie vandaag maar even laten voor wat het is want ik bemerk een zekere agitatie :rolleyes:

rex1983

Bericht door rex1983 » vr nov 02, 2012 9:37 am

@Robbert wrote:

Nee, horror is inderdaad een gevoel, thriller is een genre (tot op zekere hoogte dan, want nogal veelomvattend) :P

Maar misschien moet ik deze discussie vandaag maar even laten voor wat het is want ik bemerk een zekere agitatie :rolleyes:

Oh nee hoor begrijp m'n bericht niet verkeerd ik heb niks tegen deze discussie en ook niet tegen jou manier van m te voeren, maar nu je zegt Horror is een gevoel en thriller een genre , is ook niet helemaal correct want als horror alleen maar een gevoel zou zijn zou het Genre Horror niet bedacht zijn maar zoals ik al zei het is nutteloos om een discussie te voeren over meningen, (meningen zoals Horror is een gevoel Thriller een Genre) (iemand anders zou zeggen dat horror ook een genre is snappie) want dat is vooralsnog wat iedereen hier aan t doen is zijn mening geven en aangezien iedereen zn eigen mening heeft kan deze discussie eindeloos blijven voortduren.

Robbert

Bericht door Robbert » vr nov 02, 2012 10:01 am

@rex1983 wrote:

Oh nee hoor begrijp m'n bericht niet verkeerd ik heb niks tegen deze discussie en ook niet tegen jou manier van m te voeren, maar nu je zegt Horror is een gevoel en thriller een genre , is ook niet helemaal correct want als horror alleen maar een gevoel zou zijn zou het Genre Horror niet bedacht zijn maar zoals ik al zei het is nutteloos om een discussie te voeren over meningen, (meningen zoals Horror is een gevoel Thriller een Genre) (iemand anders zou zeggen dat horror ook een genre is snappie) want dat is vooralsnog wat iedereen hier aan t doen is zijn mening geven en aangezien iedereen zn eigen mening heeft kan deze discussie eindeloos blijven voortduren.

'Alleen maar' heb ik niet gezegd :rolleyes: En zo incorrect is het niet, maar als het jou lukt om een gevoel van 'thriller' te ervaren vind ik je een knappe vent.

Wat deze discussie zo moeilijk maakt is dat het merendeel van de mensen zich hier stevig vastklampt aan voorgekookte, puristische genre-definities, en krampachtige regeltjes waaraan 'echte' horror zou moeten 'voldoen'. En dus ook in de verdediging schiet zodra iemand aan die grenzen en regeltjes peutert. Sorry, maar zoals ik al eerder zei, veilige horror is geen horror. En één gemiddelde minuut uit een willekeurige film van David Lynch of Michael Haneke is toch echt griezeliger en angstaanjagender dan de gehele filmografie van Eli Roth en Rob Zombie bij elkaar (en dat is geen mening maar een feit) :cool:

Maar ach, ik geef het woord wel even aan Colonel Kurtz. Die kan het allemaal veel beter uitleggen:

[video=youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LD0rU6-7sKs[/video]

:D

rex1983

Bericht door rex1983 » vr nov 02, 2012 10:11 am

@Robbert wrote:

@rex1983 wrote:

'Alleen maar' heb ik niet gezegd :rolleyes: En zo incorrect is het niet, maar als het jou lukt om een gevoel van 'thriller' te ervaren vind ik je een knappe vent.

Wat deze discussie zo moeilijk maakt is dat het merendeel van de mensen zich hier stevig vastklampt aan voorgekookte, puristische genre-definities, en krampachtige regeltjes waaraan 'echte' horror zou moeten 'voldoen'. En dus ook in de verdediging schiet zodra iemand aan die grenzen en regeltjes peutert. Sorry, maar zoals ik al eerder zei, veilige horror is geen horror. En één gemiddelde minuut uit een willekeurige film van David Lynch of Michael Haneke is toch echt griezeliger en angstaanjagender dan de gehele filmografie van Eli Roth en Rob Zombie bij elkaar (en dat is geen mening maar een feit) :cool:

Maar ach, ik geef het woord wel even aan Colonel Kurtz. Die kan het allemaal veel beter uitleggen:

[video=youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LD0rU6-7sKs[/video]

:D

Daar noem je ook wel twee van de slechtste horror regissers van de afgelopen paar jaar op als ik het heb over horror films denk ik eerder aan Stuart Gordon , FW Murnau , Takashi Miike, Clive Barker, Tobe Hooper, Guillermo Del Toro,Takashi Shimizu.

Dat zijn Horror regisseurs niet de wannabe mongooltjes zoals Eli Roth en Rob Zombie (dacht dat z'n muziek al erg was maar zijn films zuigen zelfs nog harder.)

En BTW waar denk je dat de naam Thriller vandaan komt ? zover ik weet komt t nog altijd van t werkwoord thrill of to thrill af dus het is wel degelijk een gevoel.

Robbert

Bericht door Robbert » vr nov 02, 2012 10:19 am

@rex1983 wrote:

Daar noem je ook wel twee van de slechtste horror regissers van de afgelopen paar jaar op als ik het heb over horror films denk ik eerder aan Stuart Gordon , FW Murnau , Takashi Miike, Clive Barker, Tobe Hooper, Guillermo Del Toro,Takashi Shimizu.

Dat zijn Horror regisseurs niet de wannabe mongooltjes zoals Eli Roth en Rob Zombie (dacht dat z'n muziek al erg was maar zijn films zuigen zelfs nog harder.)

En BTW waar denk je dat de naam Thriller vandaan komt ? zover ik weet komt t nog altijd van t werkwoord thrill of to thrill af dus het is wel degelijk een gevoel.

Mooi lijstje, al is het alweer een poosje geleden dat Tobe Hooper een goeie film heeft gemaakt en begint het trucje van Takashi Miike m.i. ook slijtage te vertonen dus als je het goed vindt vervang ik ze door David Lynch en Michael Haneke (David Cronenberg en Dario Argento spreken voor zich natuurlijk).

En voel jij je maar lekker thriller hoor dan, wat jij wil :P

rex1983

Bericht door rex1983 » vr nov 02, 2012 10:34 am

@Robbert wrote:

@rex1983 wrote:

Mooi lijstje, al is het alweer een poosje geleden dat Tobe Hooper een goeie film heeft gemaakt en begint het trucje van Takashi Miike m.i. ook slijtage te vertonen dus als je het goed vindt vervang ik ze door David Lynch en Michael Haneke (David Cronenberg en Dario Argento spreken voor zich natuurlijk).

En voel jij je maar lekker thriller hoor dan, wat jij wil :P

Is goed he popie jopie zal ik doen:P, en de clip van marlon brando is nog steeds gebasserd op een mening:P.Je hebt wel gelijk over Hooper en Miike net zoals Carpenter en Gordon trouwens om Romero maar niet te vergeten al deze regisseurs zijn wel bijna op hun retour.

En houden zich te erg vast aan hun status als goede horror regisseurs en hun oude filmstijl.Dario Argento is ook niet echt meer heel erg goed te noemen de films Do you like Hitchcock, Giallo en niet te vergeten La Tersa Madre(The Mother of Tears) waren niet echt goed.

Enne leer engels hoe kan ik me in godsnaam Thriller voelen, ik kan me wel degelijk THRILLED voelen weet je wel zoiets als keihard door een looping gaan in een achtbaan daarom worden ze ook wel THRILL RIDES genaamd.kennelijk heb je van Engels niet echt kaas gegeten want als je dit niet weet ben je echt alleen maar bezig je eigen mening door te drukken.:D:P

Robbert

Bericht door Robbert » vr nov 02, 2012 10:55 am

@rex1983 wrote:

en de clip van marlon brando is nog steeds gebasserd op een mening:P.

Dan vrees ik dat je er gewoon helemaal niets van hebt begrepen :-/

@rex1983 wrote:

Enne leer engels hoe kan ik me in godsnaam Thriller voelen, ik kan me wel degelijk THRILLED voelen weet je wel zoiets als keihard door een looping gaan in een achtbaan kennelijk heb je van Engels niet echt kaas gegeten want als je dit niet weet ben je echt alleen maar bzig met de popie jopie uithangen. en je eigen mening door te drukken.

Mijn Engels is prima hoor, en mijn opmerking over het thriller-gevoel niet meer dan een flauw grapje. Dacht dat dat wel duidelijk was eigenlijk :rolleyes:

Je vergelijking met een achtbaan is overigens wel treffend, en onderschrijft ook precies waarom ik 'thriller' of 'thrilled' als aanduiding van een gevoel nogal armoedig vind. Zeker vergeleken met het gevoel wat 'horror' is of kan zijn. Ik denk niet dat de grote H.P. Lovecraft zich met zoiets ordinairs als achtbanen bezighield toen hij Great Cthulhu creëerde.

Je mening over mijn vermeende popie jopie-gehalte daarentegen raakt kant noch wal, aangezien ik me met mijn hier geventileerde standpunten volgens mij juist verre van populair maak op dit forum. Zoals ik ook aan jouw wederom licht geagiteerde reactie weer merk :rolleyes:

rex1983

Bericht door rex1983 » vr nov 02, 2012 11:09 am

@Robbert wrote:

@rex1983 wrote:

en de clip van marlon brando is nog steeds gebasserd op een mening:P.

Dan vrees ik dat je er gewoon helemaal niets van hebt begrepen :-/

@rex1983 wrote:

Enne leer engels hoe kan ik me in godsnaam Thriller voelen, ik kan me wel degelijk THRILLED voelen weet je wel zoiets als keihard door een looping gaan in een achtbaan kennelijk heb je van Engels niet echt kaas gegeten want als je dit niet weet ben je echt alleen maar bzig met de popie jopie uithangen. en je eigen mening door te drukken.

Mijn Engels is prima hoor, en mijn opmerking over het thriller-gevoel niet meer dan een flauw grapje. Dacht dat dat wel duidelijk was eigenlijk :rolleyes:

Je vergelijking met een achtbaan is overigens wel treffend, en onderschrijft ook precies waarom ik 'thriller' of 'thrilled' als aanduiding van een gevoel nogal armoedig vind. Zeker vergeleken met het gevoel wat 'horror' is of kan zijn. Ik denk niet dat de grote H.P. Lovecraft zich met zoiets ordinairs als achtbanen bezighield toen hij Great Cthulhu creëerde.

Je mening over mijn vermeende popie jopie-gehalte daarentegen raakt kant noch wal, aangezien ik me met mijn hier geventileerde standpunten volgens mij juist verre van populair maak op dit forum. Zoals ik ook aan jouw wederom licht geagiteerde reactie weer merk :rolleyes:

Popie Jopie betekent ook echt niet dat je populair bent en misschien komt 't idd een beetje te geagiteerd over waarvoor mijn excuses maar deze discussie ga ik ook over door omdat ik t een genoegen vind om met iemand met een zo standvastig punt te discussieren , door jou op en aanmerkingen kan ik merken dat je een echt hart hebt voor horror films/films en dat vind ik alleen maar goed , dat is dus ook de reden dat ik graag met jou door discussieer. de op en aanmerkingen van mij zijn niet echt bedoelt om je aan te vallen :D

Jij bent tenminste niet op je mondje gevallen en daar hou ik wel van.

Robbert

Bericht door Robbert » vr nov 02, 2012 12:27 pm

Dank je :)

Ja, ik heb zeker passie voor horror. Daarom hou ik me niet alleen bezig met films en boeken maar ook met wat er over het genre geschreven wordt en dat doe ik al heel lang. Van Stephen King's naslagwerk Danse Macabre (hoed U voor de ondermaatse Nederlandse vertaling) tot diverse boeken en artikelen van o.a. Kim Newman en Douglas E. Winter, mensen met kennis van zaken die echt van horror houden maar ook buiten de geijkte genre-paden durven te denken. Als het op horror aankomt zijn Kafka en Fulci me even lief.

De meeste mensen die zichzelf 'horrorfan' noemen willen daar helemaal niet aan. Die douwen een film in de speler en zodra de eerste monster- of splatterscène zich voltrekt kijken ze elkaar goedkeurend aan en zeggen of denken iets in de trant van: “Ja, nu is aan alle verwachtingen voldaan en is het horror zoals het HOORT” :rolleyes:

En zodra je het waagt om outside the box te denken komen dit soort 'horrorfans' met allerlei drogredeneringen waarom een film wel of geen horror is, of met allerlei met zichzelf in tegenspraak zijnde regeltjes waaraan een film wel of niet zou moeten voldoen om horror te zijn. ”Kijk nou eens!!”, wil ik wel eens roepen tegen dit soort puristische minkukels. “Kijk nou eens echt!! Ervaar nou eens!! Laat die hokjes voor wat ze zijn en denk nou eens voor jezelf!!” :dodgy:

Maar dat heeft geen zin. De meeste mensen die zichzelf 'horrorfan' noemen (helaas ook hier) missen daarvoor de intellectuele bagage. Die kijken naar 'horror' zoals ze waarschijnlijk ook naar porno of Amerikaans worstelen zouden kijken, en zouden ware horror nog niet eens herkennen als ze erover struikelden en zichzelf er bloederig op vastspietsten :(

rex1983

Bericht door rex1983 » vr nov 02, 2012 12:43 pm

@Robbert wrote:

Dank je :)

Ja, ik heb zeker passie voor horror. Daarom hou ik me niet alleen bezig met films en boeken maar ook met wat er over het genre geschreven wordt en dat doe ik al heel lang. Van Stephen King's naslagwerk Danse Macabre (hoed U voor de ondermaatse Nederlandse vertaling) tot diverse boeken en artikelen van o.a. Kim Newman en Douglas E. Winter, mensen met kennis van zaken die echt van horror houden maar ook buiten de geijkte genre-paden durven te denken. Als het op horror aankomt zijn Kafka en Fulci me even lief.

De meeste mensen die zichzelf 'horrorfan' noemen willen daar helemaal niet aan. Die douwen een film in de speler en zodra de eerste monster- of splatterscène zich voltrekt kijken ze elkaar goedkeurend aan en zeggen of denken iets in de trant van: “Ja, nu is aan alle verwachtingen voldaan en is het horror zoals het HOORT” :rolleyes:

En zodra je het waagt om outside the box te denken komen dit soort 'horrorfans' met allerlei drogredeneringen waarom een film wel of geen horror is, of met allerlei met zichzelf in tegenspraak zijnde regeltjes waaraan een film wel of niet zou moeten voldoen om horror te zijn. ”Kijk nou eens!!”, wil ik wel eens roepen tegen dit soort puristische minkukels. “Kijk nou eens echt!! Ervaar nou eens!! Laat die hokjes voor wat ze zijn en denk nou eens voor jezelf!!” :dodgy:

Maar dat heeft geen zin. De meeste mensen die zichzelf 'horrorfan' noemen (helaas ook hier) missen daarvoor de intellectuele bagage. Die kijken naar 'horror' zoals ze waarschijnlijk ook naar porno of Amerikaans worstelen zouden kijken, en zouden ware horror nog niet eens herkennen als ze erover struikelden en zichzelf er bloederig op vastspietsten :(

LOL hier ben ik t dan wel weer mee eens, daarom heb ik ook verschillende films die mensen omdat er geen splatter momenten in voorkomen geen horror noemen, Pontypool is hier imo wel een erg groot voorbeeld van zo ook idd Apocalypse Now en Men Behind The Sun, en lache referentie naar Kafka , de sfeer en nachtmerrie achtige scenario's in sommige van zijn verhalen kunnen idd wel als horror beschouwd worden.

Of zoals H.P.Lovecraft eens heeft gezegd:“Ultimate horror often paralyses memory in a merciful way.” :D

― H.P. Lovecraft, The Rats in the Walls

Robbert

Bericht door Robbert » vr nov 02, 2012 12:52 pm

...maar dan (gezien het feit dat je dus kennelijk wel redelijk ruimdenkend bent) begrijp ik dus niet wat nou eigenlijk het grote bezwaar is om The Silence Of The Lambs als horror te beschouwen. Het gaat over een kannibaal die de FBI helpt met de jacht op een Ed Gein-wannabe (en die daarbij ook zijn eigen duistere agenda heeft) en qua vormgeving schreeuwt de film gewoon horror (of denk je soms echt dat penitentiaire inrichtingen eruit zien als duistere catacomben?)

Plaats reactie