Horror - waar ligt de grens?

rex1983

Bericht door rex1983 » vr nov 09, 2012 9:46 am

@Lieuwe wrote:

@Robbert wrote:

@Lieuwe wrote:

Interessant topic. Toevallig speelde ik zelf al een tijdje met de gedachte over dit onderwerp eens een stukje te schrijven.

Ik beschouw The Silence of the Lambs niet als horror. Er zitten dan wel horrorelementen in, zoals het kannibalisme en het villen, maar die elementen zijn eigenlijk maar bijzaken.

Ik ben het - met alle respect - totaal niet met je eens. Horror draait niet om bloed en gore (er zijn volop ordinaire actiefilms waar dat ook in zit) en ook niet per sé om bovennatuurlijke zaken. Horror draait eerst en vooral om angst. Reden genoeg voor mij om The Silence Of The Lambs wel degelijk als horrorfilm te zien. De gruweldaden van beide moordenaars in deze film zijn m.i. net zo belangrijk (zoniet meer) voor deze film als de zombies dat zijn in Romero's Dawn Of The Dead, en voor ons gewone stervelingen volkomen onbegrijpelijk en dus eng. Ik ben er zelfs tamelijk zeker van dat The Silence Of The Lambs ook wel degelijk als horror bedoeld is. Ten eerste zien cellen in westerse penitentiaire inrichtingen er gewoon niet uit als donkere kerkers. Ten tweede zal iedere FBI-profiler je vertellen dat het zeer onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk is dat een hyperintelligente kannibaal als Dr. Lecter daadwerkelijk bestaat. Die kleine overdrijvingen zijn weliswaar niet 'bovennatuurlijk', maar wel degelijk bedoeld om de engheid aan te dikken. Natuurlijk zijn zowel Lecter als Buffalo Bill gebaseerd op iemand die werkelijk bestaan heeft namelijk Ed Gein, maar de echte Gein was een ielig mannetje met een verstandelijke beperking. Niet voor niets zou Lecter in latere vervolgen verworden tot een wisecrackende tweederangs-Freddy Krueger. Hij is een heuse horror-villain, en dat was ook de bedoeling van de makers.

@Lieuwe wrote:

Om horror te zijn moet er wel wat meer aan de hand zijn dan de aanwezigheid van een enge psychopaat. Iets bovennatuurlijks, bijvoorbeeld. Of veel bloed en gore.

Horror 'moet' m.i. niks, maar het feit dat er dus kennelijk een formule voor bestaat zou kunnen verklaren waarom er zoveel rotzooi uitgebracht wordt.

Ja, horror draait om angst. Of zou daar om moeten draaien. Toch zijn er genoeg horrorfilms waar ik geen seconde bang van wordt, maar waar ik wél erg van kan genieten en die absoluut als horror bestempeld kunnen worden.

In Silence of the Lambs zijn de genoemde gruweldaden nauwelijks zichtbaar. Ze worden genoemd, maar het bloederigste dat we zien is Hannibal die de agent vermoord. Het mysterie, de spanning, de zoektocht naar het ontvoerde meisje is veel belangrijker, en m.i. typisch voor een "thriller".

Jouw argumenten waarom de film als horror bedoeld zou zijn zie ik niet zo. Oké, de kerker is wat spannender gemaakt. Maar de hyperintelligente kannibaal hebben de filmmakers niet bedacht, die komt regelrecht uit het boek. Overigens zie ik niet in waarom Hannibal op Ed Gein gebaseerd zou zijn. Buffalo Bill wel, natuurlijk maar Hannibal lijkt helemaal niet op Ed Gein.

Jij zegt dat bloed en gore een film nog geen horror maken. Klopt, maar donkere plekken en een griezelige villain ook niet. Want dan zouden, om maar wat te noemen, Batman-films ook horror zijn.

De scheidslijn tussen thriller en horror is wel dun. Het is vaak moeilijk te zeggen wat wat is. Het is ook maar de vraag of je dingen zo in hokjes moet willen proppen. Hoewel dat soms wel zo makkelijk is.

idd hannibal is ook niet gebasseerd op Ed Gein maar Buffalo Bikll wel, Ed Gein maakte namelijk ook jurken van menselijke huid om er daarna in zijn nakie (naakt onder de mensen huid jurk dan) in het maanlicht te gaan dansen , met een masker van menselijke huid erbij.

Robbert

Bericht door Robbert » vr nov 09, 2012 10:10 am

Dat vroeg ik niet :rolleyes:

Spawn999

Bericht door Spawn999 » wo dec 05, 2012 1:33 pm

Tja blijft lastig om een grens te bepalen. Laatst nog discussie gehad over films zoals Funny Games, Man Bites Dog, Hardware en Misery, horror of niet. Naar mijn mening wel, maar volgens complete volksstammen niet. Het is in ieder geval een eindeloze discussie.

Sic

Bericht door Sic » wo dec 05, 2012 3:21 pm

@Spawn999 wrote:

Het is in ieder geval een eindeloze discussie.

True that :D

Robbert

Bericht door Robbert » wo dec 05, 2012 4:15 pm

@Spawn999 wrote:

Tja blijft lastig om een grens te bepalen. Laatst nog discussie gehad over films zoals Funny Games, Man Bites Dog, Hardware en Misery, horror of niet. Naar mijn mening wel, maar volgens complete volksstammen niet. Het is in ieder geval een eindeloze discussie.

Leuk toch?

Alle bovenstaande titels vallen wat mij betreft zonder enige twijfel onder het horrorgenre hoor :angel:

Spawn999

Bericht door Spawn999 » wo dec 05, 2012 9:21 pm

Ah gelukkig ;). Waar trek jij de grens?

Robbert

Bericht door Robbert » wo dec 05, 2012 10:24 pm

@Spawn999 wrote:

Ah gelukkig ;). Waar trek jij de grens?

Dat vind ik moeilijk te zeggen want zoals ik al eerder zei, horror is m.i. een gevoel.

Dus ja horror, dat is The Texax Chainsaw Massacre en The Evil Dead en de zombiefilms van George Romero en de verhalen van H.P. Lovecraft enzovoort.... Geen discussie over nodig me dunkt.

Maar horror, dat is kennelijk ook tienervampieren, post-moderne slashers bevolkt door irritante tieners, het zielloze beukwerk van Eli Roth en de boeken van Dean R. Koontz. Genre-technisch gesproken dan want een horrorgevoel krijg ik er persoonlijk niet bij.

En dat krijg ik dus weer wel bij niet-genrefilms als Det Sjunde Inseglet, Deliverance en Apocalypse Now, de films van regisseurs als David Lynch en Michael Haneke, de boeken van literaire schrijvers als Cormac McCarthy en Paul Bowles, de dystopische SF van J.G. Ballard en Jerzy Kosinski's hallucinante oorlogsroman The Painted Bird.

Als het voelt als horror dan vind ik het horror, zoiets, maar volgens mij is er niet echt een grens. Eerder een grijs gebied..

Spawn999

Bericht door Spawn999 » do dec 06, 2012 7:58 am

Ja ik snap wat je bedoeld, het horror gevoel is bij mij meer bij een film zoals bijvoorbeeld Requiem For A Dream of een Lost Highway, dan bij de gemiddelde Saw of Hostel film.

Het blijft idd een grijs gebied, een film zoals Spoorloos is per definitie genre een thriller, maar qua gevoel absoluut een horror.

Robbert

Bericht door Robbert » do dec 06, 2012 12:18 pm

@Spawn999 wrote:

Ja ik snap wat je bedoeld, het horror gevoel is bij mij meer bij een film zoals bijvoorbeeld Requiem For A Dream of een Lost Highway, dan bij de gemiddelde Saw of Hostel film.

Het blijft idd een grijs gebied, een film zoals Spoorloos is per definitie genre een thriller, maar qua gevoel absoluut een horror.

Requiem For A Dream en Spoorloos, huiveringwekkende meesterwerkjes inderdaad :)

Het woord 'thriller' kan ik inmiddels niet meer horen trouwens. "Nee joh, dat is geen horror, dat is een thriller". (kots*) Doodvermoeiend, dat hersenloze purisme :dodgy:

Spawn999

Bericht door Spawn999 » do dec 06, 2012 12:58 pm

Thriller?

Dat is toch die CD van een ene Jackson?

:P

Robbert

Bericht door Robbert » do dec 06, 2012 1:29 pm

O, is dat 't? Ik dacht dat 't zo'n vrouwenspeeltje was :P

Spawn999

Bericht door Spawn999 » do dec 06, 2012 1:40 pm

Nee dat is een driller, niet thriller.

Plaats reactie