Meest overgewaardeerde horrorfilms

Halcyon

Bericht door Halcyon » wo jan 04, 2012 7:15 pm

Mijn top 5:

01/ The shining (1980)

02/ Nosferatu (1922)

03/ Silence of the Lambs (1991)

04/ A l’Intérieur (2007)

05/ Poltergeist (1982)

Robbert

Bericht door Robbert » wo jan 04, 2012 8:45 pm

- Saw en al zijn vervolgen

- Scream en al zijn vervolgen

- Minstens 90% van alle sequels en remakes

- Minstens 99% van alle slashers

- Alles van Joel Schumacher

- Alles van Eli Roth

- Alles van Rob Zombie

:D

Halcyon

Bericht door Halcyon » wo jan 04, 2012 8:55 pm

Hoe smaken verschillen... Hostel van Roth en Lost Boys van Schumacher zijn persoonlijke favorieten van mij. Net als Scream, een heerlijke pastiche op het horrorgenre.

Wat vind je bv. van Flatliners (Schumacher?)

PS: Zombie vind ik ook maar niks. Saw kan er juist nog mee door.

Robbert

Bericht door Robbert » wo jan 04, 2012 9:17 pm

@Halcyon wrote:

Hoe smaken verschillen... Hostel van Roth en Lost Boys van Schumacher zijn persoonlijke favorieten van mij. Net als Scream, een heerlijke pastiche op het horrorgenre.

Wat vind je bv. van Flatliners (Schumacher?)

Schumacher is een man van de vormgeving en niet van de ideeën, en heeft door de jaren heen meerdere malen bewezen simpelweg niet in staat te zijn een goede film af te leveren. Dat geldt ook voor het drakerige Flatliners, dat weliswaar een aardige opbouw en atmosfeer heeft (iets wat volgens mij eerder de verdienste van cameraman Jan de Bont is) maar zich met zijn stompzinnige en simplistische moraal ("ooh, wat heb ik er spijt van dat ik je gepest heb vroeger" en "ooh, wat heb ik er spijt van dat ik seksvideos van jullie gemaakt heb" - Moesten ze daarvoor helemaal naar het hiernamaals? Give me a fuckin' break zeg!) ontpopt als het horror-equivalent van films als The Breakfast Club. Een John Hughes-rolprent met spookjes, belachelijke film kortom.

En Eli Roth is gewoon in alles een typische alle-vooroordelen-bevestigende domme Amerikaan.

Zijn uw vragen daarmee afdoende beantwoord? :D

Sjors

Bericht door Sjors » wo jan 04, 2012 9:50 pm

De SAW- en Screamreeks idd.

Halcyon

Bericht door Halcyon » wo jan 04, 2012 10:18 pm

@Sjors wrote:

De SAW- en Screamreeks idd.

De vraag is of de Saw en Scream franchises werkelijk hoog gewaardeerd worden. Een film moet natuurlijk eerst hoog gewaardeerd worden alvorens je van overwaardering kan spreken. Genieten ze een hoge status dan? Ik kan me dat nauwelijks voorstellen. De originele films echter wel, maar die zijn dan ook een stuk origineler dan hun vervolgen.

[hr]

@Robbert wrote:
Zijn uw vragen daarmee afdoende beantwoord? :D
Absoluut. Ben het er alleen niet mee eens. Lost Boys bijvoorbeeld moet het niet van camerawerk hebben, maar van de Amerikaanse popcultuur uit de jaren '80 die op een erg vermakelijke manier verwerkt wordt in een vampierverhaal. Cheesy weliswaar, maar feilloos uitgevoerd.

Roth lijkt me inderdaad geen al te schrandere knaap, maar heeft met Hostel wel een erg beangstigend concept uitgevonden dat filmisch sterk inwerkt op de kijker.

We kunnen hier natuurlijk lang over discussiëren, we zullen het toch nooit eens raken met elkaar :-).

Robbert

Bericht door Robbert » wo jan 04, 2012 10:57 pm

@Halcyon wrote:

Absoluut. Ben het er alleen niet mee eens. Lost Boys bijvoorbeeld moet het niet van camerawerk hebben, maar van de Amerikaanse popcultuur uit de jaren '80 die op een erg vermakelijke manier verwerkt wordt in een vampierverhaal. Cheesy weliswaar, maar feilloos uitgevoerd.

Tsja, ik heb het dan ook nergens over het camerawerk van The Lost Boys gehad, overigens verder ook een film die niet gemaakt is met het oog van de filmmaker maar dat van de etaleur die Schumacher ooit was. Breek me trouwens de bek niet open over die misselijkmakende Amerikaanse popcultuur. Toch niet gek dat ik in die dagen alleen maar naar brute metal en hardcore luisterde? Kaas is alleen maar lekker om te eten, niet om naar te kijken :P

@Halcyon wrote:

Roth lijkt me inderdaad geen al te schrandere knaap, maar heeft met Hostel wel een erg beangstigend concept uitgevonden dat filmisch sterk inwerkt op de kijker.

Spreek voor jezelf ;)

@Halcyon wrote:

We kunnen hier natuurlijk lang over discussiëren, we zullen het toch nooit eens raken met elkaar :-).

Inderdaad. Precies ook de reden dat ik jou niet vraag wat er mis is met The Shining en The Silence Of The Lambs. Komen alleen maar oeverloze discussies van ;)

Lieuwe

Bericht door Lieuwe » wo jan 04, 2012 11:47 pm

Eli Roth is een held. De Scream-reeks is geweldig. Slashers zijn ook geweldig. :D

Ik vind Poltergeist een overgewaardeerde horrorfilm. Saai....

Robbert

Bericht door Robbert » do jan 05, 2012 12:33 am

@Lieuwe wrote:

Eli Roth is een held. De Scream-reeks is geweldig. Slashers zijn ook geweldig. :D

Veelzeggend.. ;)

Marjolein
Nachtvlinder

Bericht door Marjolein » do jan 05, 2012 12:44 am

Net zoals bij Halcyon staat ook bij mij The Shining op nummer 1.

Sic

Bericht door Sic » do jan 05, 2012 11:17 am

The Blair Witch Project.. ...wat een schijt film..

en ik sluit me er bij aan dat Scream zwaar overgewaardeerd is evenals Saw en Hostel

Robbert

Bericht door Robbert » do jan 05, 2012 11:21 am

@Sic wrote:

schijtfilm* (iets waar ik het overigens niet mee eens ben, maar dit terzijde ;) )

Sic

Bericht door Sic » do jan 05, 2012 12:12 pm

@Robbert wrote:

@Sic wrote:

schijtfilm* (iets waar ik het overigens niet mee eens ben, maar dit terzijde ;) )

Hahahaspatiegebruikcorrigerenisjegoedevoornemenvoor2012geworden? ;)

..en meer mensen zijn t daar niet mee eens.. anders had ie ook niet overgewaardeerd geweest :)

Lieuwe

Bericht door Lieuwe » do jan 05, 2012 12:18 pm

@Robbert wrote:

@Lieuwe wrote:

Veelzeggend.. ;)

Wat nou, veelzeggend?

En kan iemand dan uitleggen waarom Scream overgewaardeerd zou zijn? Ik ben erg benieuwd...

Halcyon

Bericht door Halcyon » do jan 05, 2012 1:30 pm

@Robbert wrote:
Inderdaad. Precies ook de reden dat ik jou niet vraag wat er mis is met The Shining en The Silence Of The Lambs. Komen alleen maar oeverloze discussies van ;)
Nochtans kunnen die discussies interessant zijn. Tenzij je er natuurlijk te fanatiek in opgaat :P.

Robbert

Bericht door Robbert » do jan 05, 2012 3:08 pm

@Sic wrote:

Hahahaspatiegebruikcorrigerenisjegoedevoornemenvoor2012geworden? ;)

Nee hoor, ben op taalgebied altijd een muggezifter geweest :P

@Lieuwe wrote:

Wat nou, veelzeggend?

Met horror is het net als met eten. Sommige mensen houden van een voedzame en met zorg bereide maaltijd, anderen nemen genoegen met een van het vet druipende hamburger. Vul de rest zelf maar in :P

@Halcyon wrote:

Nochtans kunnen die discussies interessant zijn. Tenzij je er natuurlijk te fanatiek in opgaat :P.

Precies, en de nuance is dus niet mijn sterkste kant ;)

Halcyon

Bericht door Halcyon » do jan 05, 2012 7:42 pm

[Rec], nog zo'n overgewaardeerde, overhypte film. In feite hoort hij in mijn top 5 te staan in plaats van Poltergeist.

Robbert

Bericht door Robbert » do jan 05, 2012 9:26 pm

@Halcyon wrote:

[Rec], nog zo'n overgewaardeerde, overhypte film. In feite hoort hij in mijn top 5 te staan in plaats van Poltergeist.

I respectfully disagree. Again :P

Tsja, en wat die arme The Shining nu misdaan heeft... OK, als je er op een heel genre-puristische manier naar kijkt kun je zondermeer stellen dat het met het oorspronkelijke boek van King niet veel meer te maken heeft. Daarnaast is Kubrick overduidelijk niet wezenlijk geïnteresseerd in het genre. Een hoofdrolspeler met een minder valse grijns dan Jack Nicholson had de afdaling in de waanzin en daarmee de potentiële horror naar een aanzienlijk hoger plan kunnen tillen. Nu is het bijna meer één van Kubrick's zwarte komedies zoals bvb Dr. Strangelove of A Clockwork Orange. Laatstgenoemde film alsook de eerste helft van Kubrick's Full Metal Jacket bevatten in feite meer daadwerkelijke horror dan The Shining zelf.

Los van dit soort genre-puristische overwegingen staat de kwaliteit van The Shining volgens mij buiten kijf. En aangezien ik geen purist ben... ;)

Laura

Bericht door Laura » do jan 05, 2012 10:09 pm

Ik vind geen enkele horrorfilm overgewaardeerd. Om eerlijk te zijn is het nog steeds op veel plekken een taboe als je een horrorfilm leuk vind en worden de films juist ondergewaardeerd.

Veel films die jullie noemen (saw, scream, the shining) hebben vrij veel andere filmmakers geïnspireerd, misschien is dit vervolgens niet je horrorgenre (ik zelf kan bijvoorbeeld niet veel met saw, hostel en meer van die torturehorror) maar toch zitten ze wel goed in elkaar.

In elk geval beter dan de gemiddelde romcom :P

Robbert

Bericht door Robbert » do jan 05, 2012 10:49 pm

Ik snap eerlijk gezegd soms wel waarom het taboe is om horror leuk te vinden. Al die slashers en martelhorror zijn m.i. niet echt reclame voor het genre, maar toch zijn dat soort films vaak het eerste waar de relatieve leek aan zal denken bij de term horror :-/

Aan de andere kant moet ik ook altijd wel een beetje lachen als elitaire types beweren horror beneden hun waardigheid te vinden, maar ondertussen wel dwepen met het werk van bvb Kafka of Shakespeare :P

Plaats reactie