Welk boek lees je nu?

Robbert

Bericht door Robbert » wo okt 12, 2011 9:50 pm

Nu bezig in:

Uit het Natural History Museum te London wordt een op sterk water gezette reuzenoctopus gestolen. Eén en ander lijkt te maken te hebben met het naderende einde van de wereld, zo merkt argeloze museumcurator Billy Harrow die er ongewild bij betrokken raakt en het aan de stok krijgt met allerhande heksen, tovenaars, monsters, vreemde wezens en rare sektes. Ik ben nu halverwege en weet nog niet helemaal wat ik ervan moet vinden. De manier waarop China Miéville het alledaagse met het fantastische combineert zonder zich iets aan te trekken van genre-conventies doet zondermeer denken aan zijn (ex-)landgenoot Clive Barker, maar het quasi-hippe slang-taaltje wat veel van de personages bezigen komt de leesbaarheid niet altijd ten goede en haalt m.i. de vaart er af en toe een beetje uit.

Sjors

Bericht door Sjors » do okt 13, 2011 9:12 am

Ik ben begonnen met De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween en ben pas op 1/7 van het boek, dus het is lastig om er al wat over te kunnen zeggen. De schrijfstijl is vrij informeel, met redelijk wat spreektaal. Hoewel ik nog niet echt overtuigd ben door het verhaal, is de subtiele (zwarte) humor wel leuk en wat dat betreft past het wel bij films als The Green Butchers en Adam's Apples.

Marjolein
Nachtvlinder

Bericht door Marjolein » do okt 13, 2011 1:21 pm

Ik lees nu Colorado Kid van King. Dat komt vooral door de serie Haven, die er losjes op gebaseerd is. Het is een dun boek, maar het leest niet zo lekker, misschien komt dat omdat ik de Nederlandse versie lees (meestal lees ik zijn boeken in het Engels).

Sjors

Bericht door Sjors » do okt 13, 2011 1:31 pm

@VeryBloodyMary wrote:

Ik lees nu Colorado Kid van King. Dat komt vooral door de serie Haven, die er losjes op gebaseerd is. Het is een dun boek, maar het leest niet zo lekker, misschien komt dat omdat ik de Nederlandse versie lees (meestal lees ik zijn boeken in het Engels).

Eén van de twee boeken die ik van King heb gelezen en viel me nogal tegen. Die andere was ook niet wat ik ervan verwacht had, dus ik moet nodig eens iets anders van hem lezen.

DonJulio

Bericht door DonJulio » vr okt 14, 2011 3:07 pm

Net begonnen aan The First Days: As the World Dies (Rhiannon Frater). Tot dusver erg goede zombie horror, met voor het eerst (voor mij dan) twee vrouwen als hoofdpersonen. Tot dusver erg goed met uitgewerkte karakters, en doet het boek me denken aan The Walking Dead. Of zou dat komen omdat overmorgen eindelijk serie 2 begint? Het is het eerste deel van een trilogie die eerder in eigen beheer is uitgebracht, en nu via een uitgever de wereld binnen komt. Ik heb de pre-orders voor deel 2 en 3 maar vast geplaatst :)

Sjors

Bericht door Sjors » vr okt 14, 2011 3:27 pm

Ik weet niet waar ik het beste mijn vraag kan plaatsen, dus ik doe het hier (want een nieuw topic openen vind ik ook onzin). Kent iemand toevallig Nederlandse/in Nederlands geschreven boeken met zombieverhalen?

Mijn Engels is goed genoeg om boeken te lezen (wat ik ook doe), maar ik vind Nederlands veel fijner. Echter, alle boeken die ik tegenkom met zombieverhalen, zijn in het Engels en niet naar het Nederlands vertaald.

Robbert

Bericht door Robbert » vr okt 14, 2011 4:34 pm

John Ajvide Lindqvist's De Doden Keren Terug in ieder geval. Verder ken ik alleen een paar losse zombieverhalen. Stephen King's Thuisbevalling natuurlijk. Verder kun je verhalen als Robert Bloch's Een Kwestie Van Koppigheid, Ray Bradbury's De Afgezant en R. Chetwynd-Hayes' De Grafschenners nog wel eens tegenkomen in één van die klassieke horror-bloemlezingen die uitgeverijen als Loeb en Luitingh vroeger met enige regelmaat uitbrachten maar eerlijk is eerlijk, er zijn gewoon niet veel literaire zombies, en al helemaal niet veel als je je beperkt tot vertalingen. De ultieme zombie-boeken zijn tot op de dag van vandaag nog steeds de twee delen Book Of The Dead, samengesteld door John Skipp & Craig Spector en bij mijn weten nooit in het Nederlands vertaald.

Poppy Z. Brite's verhalenbundel Swamp Foetus is volgens mij ook in het Nederlands vertaald. Daarin staat wat mij betreft zo'n beetje het ultieme zombie-verhaal: Calcutta, Lord Of Nerves (geen idee hoe het in het Nederlands heet)

Sjors

Bericht door Sjors » vr okt 14, 2011 4:53 pm

Bedankt voor de tips! Ook voor Book of the Dead. Ik ga eens kijken of en zo ja, hoe ik aan die Nederlandse vertalingen kan komen. Zou mooi zijn als het gewoon eens wat Nederlandse schrijvers wordt gegund om uitgegeven te worden. Het is niet alsof Engelse schrijvers per definitie beter schrijven; ze hebben gewoon hun taal mee wat betreft het afzetgebied.

Zelf heb ik trouwens wel een aantal Engelse zombieboeken gelezen, maar ik wil graag wat meer Nederlands geschreven boeken gaan lezen, nu ik al een tijdje nagenoeg alleen maar Engelse boeken heb gelezen.

Lieuwe

Bericht door Lieuwe » vr okt 14, 2011 10:23 pm

Ik lees nu: Handling the Undead van John Ajvide Lindqvist, auteur van Let The Right One In

Marjolein
Nachtvlinder

Bericht door Marjolein » za okt 15, 2011 9:43 am

@Sjors wrote:

@VeryBloodyMary wrote:

Eén van de twee boeken die ik van King heb gelezen en viel me nogal tegen. Die andere was ook niet wat ik ervan verwacht had, dus ik moet nodig eens iets anders van hem lezen.

Als je iets goeds wil lezen doe dan: Gevangen (Under the Dome in het Engels), alleen het eind is een beetje raar, maar verder vond ik het erg goed. Zijn verhalenbundels zijn ook leuk, zoals Aardedonker, Zonder Sterren. Hoef je niet gelijk zo'n hele pil door te worstelen ;-)

[hr]

@Sjors wrote:

Ik weet niet waar ik het beste mijn vraag kan plaatsen, dus ik doe het hier (want een nieuw topic openen vind ik ook onzin). Kent iemand toevallig Nederlandse/in Nederlands geschreven boeken met zombieverhalen?

Mijn Engels is goed genoeg om boeken te lezen (wat ik ook doe), maar ik vind Nederlands veel fijner. Echter, alle boeken die ik tegenkom met zombieverhalen, zijn in het Engels en niet naar het Nederlands vertaald.

Ik kan niet zo snel op Nederlandse verhalen komen, maar een vertaling is bijvoorbeeld: Dodenwake, ook van Stephen King (Engelse naam Pet Sematary).

DonJulio

Bericht door DonJulio » za okt 15, 2011 9:54 am

Vond Under The Dome ook erg goed, inderdaad een apart einde, maar daarvoor een sterk verhaal.

Hangt er natuurlijk vanaf wat je zoekt in King. De dikkere boeken zijn erg 'verhalend', met veel opbouw van spanning en minder vaak er meteen vanaf het begin in knallend. Voor mij geweldig, maar kan me voorstellen dat het niet ieders ding is. Van de meer recente uitgaven vond ik zelf Duma Key erg sterk. Spannend, bizar en soms erg ontroerend.

Lieuwe

Bericht door Lieuwe » za okt 15, 2011 11:04 am

Under the Dome wil ik juist afraden. Lees liever It/Het, he Stand/De Beproeving of Salems Lot/Bezeten Stad. Drie van zijn beste boeken. In Under the Dome hebben de personages te weinig diepgang en dat is normaal gesproken King's sterkste punt juist.

Sjors

Bericht door Sjors » za okt 15, 2011 3:09 pm

Bedankt voor de tips allemaal! Wat Stephen King betreft wil ik ook graag eens De Vervloeking en Insomnia lezen.

Robbert

Bericht door Robbert » za okt 15, 2011 3:20 pm

Ik merk dat ik een beetje King-moe begin te raken. Dat komt enerzijds door een verandering in mijn leesgedrag, maar ook omdat ik een aantal van zijn recente schrijfsels gewoon ver onder de maat vind. Cell en From A Buick 8 waren weliswaar spannend maar gingen uit als de spreekwoordelijke nachtkaars. En aan Lisey's Story en Dreamcatcher heb ik me gewoon echt de tyfus geërgerd. Niet omdat het slechte verhalen waren, maar omdat beide boeken gewoon veel beter tot hun recht waren gekomen als een editor daar eens flink de schaar in had gezet. Nu zijn ze onnodig langdradig en praktisch onleesbaar.

Lieuwe

Bericht door Lieuwe » za okt 15, 2011 3:21 pm

De Vervloeking vind ik persoonlijk zijn op één na slechtste boek. Niet doen, dus!

@Robbert: ik vind dat er weer een stijgende lijn in zit. Dreamcatcher en from a Buick 8 waren niet veel soeps. Lisey's Story juist wel, maar Duma Key en zijn recente bundel van vier verhalen, Full Dark, No Stars, vond ik heel goed.

Robbert

Bericht door Robbert » za okt 15, 2011 3:30 pm

Lisey's Story vond ik een typisch voorbeeld van een sterk gegeven wat de nek wordt omgedraaid door veel te veel oeverloos geouwehoer. Heel frustrerend.

Eén van de betere King-boeken (en dit zal niet iedereen met me eens zijn) vond ik persoonlijk Rose Madder, omdat het een heel sterk verhaal is waarin de gevolgen van huiselijk geweld inzichtelijk worden gemaakt. Dit vind ik zelfs zo sterk uitgewerkt dat ik het feit dat het m.i. iets te lang is (King heeft een neiging tot overdaad) en er een nogal cartooneske slechterik in zit door de vingers zie.

I.c.e motion

Bericht door I.c.e motion » zo okt 16, 2011 8:09 pm

Wheel of Time deel 13.. pas binnen gekregen (ik lees ze in pocket formaat.. dan wacht je altijd iets langer)

Robbert

Bericht door Robbert » ma okt 17, 2011 12:10 am

@Sjors wrote:

Bedankt voor de tips! Ook voor Book of the Dead. Ik ga eens kijken of en zo ja, hoe ik aan die Nederlandse vertalingen kan komen. Zou mooi zijn als het gewoon eens wat Nederlandse schrijvers wordt gegund om uitgegeven te worden. Het is niet alsof Engelse schrijvers per definitie beter schrijven; ze hebben gewoon hun taal mee wat betreft het afzetgebied.

Zelf heb ik trouwens wel een aantal Engelse zombieboeken gelezen, maar ik wil graag wat meer Nederlands geschreven boeken gaan lezen, nu ik al een tijdje nagenoeg alleen maar Engelse boeken heb gelezen.

Misschien leuk om te weten dat twee van de genoemde verhalen ook verfilmd zijn. Ray Bradbury's The Emissary was een aflevering van de SF-serie The Ray Bradbury Theatre en is zelfs te vinden op youtube. Robert Bloch's A Case Of The Stubborns was een aflevering van Tales From The Darkside en is ook online te bekijken.

Jeroen

Bericht door Jeroen » ma okt 17, 2011 1:15 pm

Ben in deel 3 (Het Verloren Rijk) van de Donkere Toren cyclus van King. Best geinig, ik moet me weer inlezen voor als de verfilming doorgaat.

Nederlandse zombieboeken? Hm. De serie over Odd Thomas van Dean Koontz gaat over iemand die doden kan zien, maar da's niet echt zombies.

Sjors

Bericht door Sjors » ma okt 17, 2011 2:49 pm

@Robbert wrote:

Misschien leuk om te weten dat twee van de genoemde verhalen ook verfilmd zijn. Ray Bradbury's The Emissary was een aflevering van de SF-serie The Ray Bradbury Theatre en is zelfs te vinden op youtube. Robert Bloch's A Case Of The Stubborns was een aflevering van Tales From The Darkside en is ook online te bekijken.

Zeker leuk om te weten! :)

Plaats reactie