Peter Straub appreciatie-topic

Plaats reactie
Robbert

Bericht door Robbert » za nov 19, 2011 11:43 pm

Omdat ie m.i. door de recensenten van De Nachtvlinders veel te hard wordt aangepakt :@

Iedere zichzelf respecterende horrorlezer zou boeken als Ghost Story, Julia, Shadowland, Floating Dragon, Houses Without Doors en Koko in zijn/haar kast hebben moeten staan. In het Engels natuurlijk, want in de onzorgvuldige (want veel te letterlijke) vertaling komen de nuances van zijn intelligent geschreven vertellingen niet goed tot hun recht, laat staan de enge sfeer. Straub is nu eenmaal geen broodschrijver als Dean Koontz, en zijn boeken zouden eigenlijk met hetzelfde respect behandeld moeten worden als die van Umberto Eco of Carlos Ruis Zafón. Maar ach, Straub wordt in ieder geval nog vertaald. De horrorlezer die het Engels niet machtig is zal nooit kennis kunnen maken met grootmeesters als Ramsey Campbell, Thomas Ligotti, Jonathan Carroll, Kathe Koja of Joe R. Lansdale. En dát is pas écht erg :-/

frank
Site Admin

Bericht door frank » zo nov 20, 2011 9:35 am

HO Robbert, houdt het even netjes.

Iedere recensent is een idividu, de hele redactie aanvallen wordt dan ook zeker niet gewaardeerd.

Je hebt je al uitgeleefd op de bewuste recensie, de juiste plek om het te doen en kan je melden dat die recensent niet meer wordt uitgenodigd voor recensies.

Robbert

Bericht door Robbert » zo nov 20, 2011 11:11 am

Het is niet als 'aanval' bedoeld (vandaar dat ik me niet specifiek tot één persoon richt), wel als (opbouwende) kritiek. Kennelijk is dat verkeerd overgekomen, sorry daarvoor.

En ik hoop niet dat mijn kritische noot iets te maken heeft met het niet meer uitnodigen van de recensent in kwestie, want dat was nou ook mijn bedoeling weer niet :-/

Lieuwe

Bericht door Lieuwe » zo nov 20, 2011 12:21 pm

Ik heb de bewuste recensies niet gezien, maar Peter Straub is inderdaad een uitstekende schrijver. Ik heb nu al heel lang geen boek meer van hem gelezen, maar vroeger o.a. de trilogie waar ook Koko deel van uitmaakt gelezen, en ook Julia, Ghost Story en de boeken die hij samen schreef met Stephen King natuurlijk. Toen wel veel in Nederlandse vertaling gelezen. Tegenwoordig lees ik wel zoveel mogelijk in het Engels (indien dat de originele taal is) maar toen (alweer lang geleden) durfde ik dat nog niet aan.

frank
Site Admin

Bericht door frank » ma nov 21, 2011 9:42 pm

Haha, nee hoor. Ik zal niet zo snel mensen wegschoppen door een suggestie in het forum ;-) i promise. Maar je hebt gelijk dat die recensies niet toch de beste behoren, dat heb ik destijds ook gezien. Straub won zelfs nog een Bram Stoker Award voor Dark Matter.

Ik moet zelf overigens de boeken nog lezen, wel aanraders dus?

KimRaven

Bericht door KimRaven » ma nov 21, 2011 10:23 pm

Ik vond Julia heel tof om te lezen. Meer heb ik niet van hem gelezen, maar ik zou toch niet zo snel een Straub meer lezen, misschien moet ik hem eens in het Engels lezen en lag het aan de vertalingen :D

Robbert

Bericht door Robbert » di nov 22, 2011 3:50 pm

@Frank wrote:

Ik moet zelf overigens de boeken nog lezen, wel aanraders dus?

Als je in je leven maar één Straub-titel leest zou het volgens mij wel Ghost Story moeten zijn. Qua pure horror wat mij betreft wel zijn onvolprezen meesterwerk, al is zijn latere werk zoals Koko en Houses Without Doors wel weer veel origineler en vernieuwender.

Ik weet dat ik in de minderheid ben in dezen maar ik was persoonlijk dus niet zo weg van The Talisman (met Stephen King). Iets te drakerig-sentimenteel naar mijn smaak..

NilsMasselink

Bericht door NilsMasselink » do nov 24, 2011 10:39 am

Ik heb nog nooit boeken van Peter Straub gelezen. Ben niet echt een lezer maar wordt wel nieuwsgierig door je enthousiasme Robbert. Toch binnenkort maar eens checken dan!

Plaats reactie