Waarom zijn tv-series beter dan films?

Plaats reactie
frank
Site Admin

Bericht door frank » ma jul 25, 2011 11:16 am

Het lijkt wel of de kwaliteit van tv-series de laatste tijd harder stijgt, dan de kwaliteit van films.

Kijk jij ook liever naar tv-series? En waarom?

Jeroen

Bericht door Jeroen » ma jul 25, 2011 2:06 pm

De laatste tijd kijk ik inderdaad meer series dan films. Dat komt eigenlijk alleen maar omdat de TV series korter dan een uur duren en je ook nog tijd hebt om wat anders te doen. Of als je zin hebt, nog een aflevering te kijken.

Maar dat zegt natuurlijk niets over de kwaliteit van de films of tv series...

Martijn

Bericht door Martijn » ma jul 25, 2011 6:01 pm

Nou, er zijn ook wel series waar ik maar één aflevering van kijk en dan wel gezien heb. En mindere series komen hier natuurlijk ook niet altijd.

Sjors

Bericht door Sjors » ma jul 25, 2011 6:44 pm

Ik denk dat het op het gebied van series momenteel relatief eenvoudiger is om kwaliteit te verbeteren dan bij films, aangezien het niveau bij veel films al erg hoog ligt, maar bij veel series nog niet. Dus misschien stijgt het wel harder, maar dat zou kunnen liggen aan het verschil dat er nog is en wellicht ook de technologische vooruitgang die het mogelijk maakt om met steeds minder middelen iets heel gaafs te maken. Wat mij betreft ligt de kwaliteit van films nog steeds hoger.

Zelf heb ik geen echte voorkeur. Het voordeel van series is dat ze langer duren en er dus meer ruimte is voor verhaal en ontwikkeling van personages. Dit is meteen ook het nadeel, want soms is dat totaal overbodig. Vise versa geldt voor films; die zijn soms veel te kort. Het ligt aan welk verhaal er verteld wordt wat het beste medium is.

Momenteel kijk ik overigens meer films dan series, omdat in de genres die ik interessant vind (horror, SF, fantasy) films over het algemeen nog steeds beter zijn (CGI, decors, gore), maar er zijn duidelijk wel uitzonderingen, zoals Game of Thrones, The Walking Dead en Dexter. Verder kijk ik wel wat komedie, want daarbij ligt het vooral aan het acteerwerk of het goed is en daarbij valt qua acteerwerk niet echt onderscheid te maken tussen series en films, vind ik.

frank
Site Admin

Bericht door frank » wo jul 27, 2011 12:40 pm

Dat vind ik ook het voordeel,

Ik kijk series het liefst als ik ze compleet heb,

de afleveringen zijn relatief kort t.o.v. een film en je kunt dan altijd kiezen om er nog één te kijken, en nog een, nog een...

De diepgang is bij sommige series zeker een voordeel, bij andere series zie je dat de afleveringen meer losstaan.

Ik kijk meer films dan series, maar ik kijk liever series. (er zijn alleen inderdaad niet genoeg goede)

Martijn

Bericht door Martijn » wo jul 27, 2011 1:37 pm

Waar ik wel een hekel aan heb bij series is dat ze vaak te lang doorgaan waardoor je dan van die gekunstelde verhalen krijgt. Zo werken ze bijvoorbeeld in Supernatural seizoen 4 en 5 naar een grote climax waarna het begin van het 6e seizoen dus een dikke vette anti-climax is.

X-Files was ook zo'n triest geval in de laatste twee seizoenen.

FilipAelbrecht

Bericht door FilipAelbrecht » zo jun 30, 2013 4:00 pm

Ik ben een enorme liefhebber van series, maar als op het horror aankomt heb ik toch liever een film. Kijk bijvoorbeeld naar het eerste seizoen van American Horror Story. Daar is een uitstekende horrorfilm te puren uit dat eerste seizoen, maar als TV-serie vond ik het minder werken. Het tweede seizoen was dan wel weer beter. Ook bij The Walking Dead is het moeilijk. Geweldig verhaal, daar niet van, maar als TV-serie heeft het wel zijn doodse momenten en dat is jammer. Moest The Walking Dead een filmreeks zijn, je zou dat minder hebben.

Robbert

Bericht door Robbert » di jul 02, 2013 1:53 am

Even ter nuancering: Amerikaanse TV-series zijn beter dan de films uit datzelfde land, en dat komt vooral doordat de kwaliteit van Amerikaanse films over het algemeen zeer te wensen overlaat. De beste films worden momenteel in Europa em Azië gemaakt. Dat vinden de Amerikanen trouwens zelf ook, anders zouden ze niet zo hun best doen alles te remaken wat los en vast zit.

Plaats reactie