Wat betekent horror volgens jou?

Plaats reactie
Laura

Bericht door Laura » do mei 26, 2011 8:05 pm

Horror; bijna iedereen heeft een andere omschrijving van dit genre.

De een denkt hierbij aan het afslachten van mensen, veel bloed en ingewanden. De ander denkt eerder aan het donker in de kelder dat je langzaam opslokt op weg naar het onbekende.

Wiki geeft het volgende aan:

Horror (het Latijnse woord voor angst) is in de kunst en cultuur de benaming voor een genre van verhalen waarbij het de bedoeling is de lezer door het oproepen van (persoonlijke) angsten te amuseren.

Dit kan door bijvoorbeeld angstige situaties of wezens ten tonele te voeren. Deze wezens kunnen zowel fictief (vampieren, spoken) als echt bestaand (seriemoordenaars) zijn. Onder het genre vallen onder andere het griezelverhaal en de griezelroman. Het genre kan zowel in literatuur (boeken en romans) als horrorfilms en televisieseries worden toegepast.

Een belangrijk element van horror is dat de lezer of kijker zich kan inleven in de situatie van de protagonist, waardoor hij of zij dezelfde angst voelt. Een ander element is dat er vaak onverwachte gebeurtenissen plaatsvinden (anticlimax).

Wat betekent horror volgens jou?

Sjors

Bericht door Sjors » ma mei 30, 2011 9:04 pm

Ik sluit me aan bij Wikipedia (lekker makkelijk :P). Ik denk dat het voelen van angst wel vrij essentieel is voor horror, want er zijn heel veel elementen die in horror voorkomen, maar ook in andere media, die (wat mij betreft) niet onder het genre horror vallen. Bijvoorbeeld: spanning, gore, monsters. Het eerste waar ik aan denk bij die elementen is wel horror, maar spanning kan net zo goed een thriller zijn, gore in een drama en monsters in een komedie.

Door te stellen dat je als lezer/kijker/speler angst ervaart ben je volgens mij al heel ver om het genre op een goede manier te beschrijven. Natuurlijk zijn er dan nog steeds veel twijfelgevallen, maar dat zal ook komen door de beleving. Wat horror voor de één is, hoeft geen horror voor de ander te zijn, omdat angst voor iedereen anders is.

frank
Site Admin

Bericht door frank » wo jun 01, 2011 2:25 pm

Het lastige van Angst vind ik dat hierdoor de grens tussen horror en thriller heel dun wordt. Volgens mij is het genre thriller ook een stuk jonger.

Voordat die discussie begint, volgens mij kan een film/boek zowel horror als thriller zijn. Waar thriller voornamelijk de spanning aanduidt, is horror de omschrijving voor het bovennatuurlijk/onverklaarbare/fantasie.

Monsterhorror behoort tot de oerhorror, maar wat vroeger eng was, is tegenwoordig eerder grappig. In hoeverre is dit horror? moet je in zo'n geval naar de liters bloed en gore kijken?

Empoesa

Bericht door Empoesa » do okt 06, 2011 11:11 am

Horror is angst en daarmee heb je inderdaad een dunne lijn tussen wat wij tegenwoordig onder horror verstaan en wat er onder thriller verstaan wordt. Als we de video van Michael Jackson moeten geloven is Thriller ook horror, en bestaat er geen dunne lijn tussen, anderen waaronder ikzelf vindt het makkelijk om horror als angst te definieren met wetenschappelijk niet tastbare dingen zoals monsters, geesten enz. Thriller definieer ik meer als angst voor dingen die wel in de realliteit voor kunnen komen zoals moord, ontvoering en verkrachting. Op deze manier werkt het voor mij wel. Horror spreekt meer naar de verbeelding en betekent voor mij een soort van andere wereld even weg van de realliteit, echter beide spelen in op de confrontatie van de mens met zijn angst.

Robbert

Bericht door Robbert » ma okt 10, 2011 12:45 am

Ik kom er steeds meer achter dat horror niet zozeer een genre is als wel een bepaald gevoel. En dat het op de gekste plekken kan opduiken. Om er op een genre-puristische manier naar te kijken vind ik dan ook niet zo interessant. Ja natuurlijk, horror is The Texas Chainsaw Massacre en Martyrs en de films van Dario Argento en de boeken van Stephen King en de zombies van George Romero etc... Maar horror, dat tref je m.i. ook aan in de films van David Lynch, in de climax van een film als Apocalypse Now, in de verhalen van Franz Kafka en Cormac McCarthy en in Jerzy Kosinski's hallucinante oorlogsroman The Painted Bird. Laatstgenoemde voorbeelden hebben m.i. zelfs meer met horror te maken dan de gemiddelde Amerikaanse tienerhorrorfilm- of serie van nu.

Maar da's dus heel persoonlijk :D

NovemberMike

Re: Wat betekent horror volgens jou?

Bericht door NovemberMike » wo okt 17, 2018 12:00 pm

Voor mij is betekent horror (bij het kijken van een film): kippenvel krijgen, verhoogde hartslag, snellere ademhaling, schrikken op de juiste momenten (niet de makkelijke momenten) en constant mezelf afvragen "wat zou ik doen in dezelfde situatie"?
Een paar jaar geleden ben ik nog naar Walibi Flevo geweest tijdens de Halloween avonden. De scarehouses waren leuk edoch als je er 1 hebt gehad, heb je ze allemaal gehad.

Plaats reactie