Welke Nederlandse Urban Legends ken je?

Plaats reactie
Empoesa

Bericht door Empoesa » do sep 22, 2011 5:45 pm

Ik ben altijd al benieuwd geweest waarom horror zo boeiend is voor de menselijke geest. De honger naar angst is een groot aandeelhouder daarin. Er zijn altijd al horror verhalen geweest en die zullen er (gelukkig) ook altijd blijven. Ook de urban legends, welke kennen jullie en zijn daar ook nederlandse bij?

Laura

Bericht door Laura » za sep 24, 2011 5:23 pm

Ik dacht “Hee leuk! Urban Legends!”en voor dat je het weet ben je bijna je hele zaterdag kwijt omdat je verhaaltjes aan het lezen bent op internet =)

Echte Nederlandse Urban Legends:

De Witte Wieven, natuurlijk :)

Spijkers door de buizen van een glijbaan.

En wat dacht je van de poema op de veluwe van een tijdje terug :-)

Het verhaal met het hondje dat aan de hand likt van zijn baasje vond ik als kind ook doodeng. (vooral omdat we er heilig van overtuigd waren dat dit was gebeurd in het huis naast onze school)

Deze Belgische Urban Legend vond ik op wiki:

In bepaalde steden lopen er jongeren rond die meisjes voor de keuze stellen. Oftewel laten ze zich door hen verkrachten en anders geven ze haar een "engelenglimlach" (twee snijwonden aan weerskanten van haar mond). Dit verhaal is internationaal terug te vinden. De naam van de stad, het ras van de jongeren en hun motieven verschillen van land tot land

Mijn favoriet is toch wel die van de kniespringers in het mais. (die hebben mn ouders bedacht zodat mn kleine broertje niet het mais in zou gaan)

Leuke websites hierover:

http://www.beleven.org/verhalen/

http://www.broodjeaap.nl

http://www.snopes.com/

De engste urban legend vind ik overigens die van de clown statue. Brrr! Die overigens super eng verwerkt is in de film Amusement

magic

Bericht door magic » zo sep 25, 2011 5:50 pm

dat van die kniespringers, hoe ging dat dan ?

Kwestie van mijn zoontje later de stuipen op 't lijf te jagen als hij ergens komt waar ie niet moet zijn :)

Laura

Bericht door Laura » zo sep 25, 2011 5:57 pm

Lol! Zoals ik al vermelde, mijn ouders hebben die bedacht zodat mijn broertje niet het mais in zou gaan.

Eigenlijk was het vrij simpel: Er zitten Kniespringers in het mais. En zodra je in het mais komt springen ze naar je knieën. Tenminste dat doen ze bij volwassen mensen. Kleine kinderen eten ze op.

Gelukkig hadden wij toen een boer als buurman die altijd lappen op zijn knieën genaaid had, dit sterkte het verhaal goed aan.

Inmiddels is het een beetje een running gag in de familie. Als we een film zien met rare beestjes: "Hee dat zijn kniespringers." Naar mijn beleving zien ze er uit zoals de beetjes in Don't be afraid of the Dark.

Empoesa

Bericht door Empoesa » di sep 27, 2011 8:41 am

Ja Laura, zo gaat dat, ik weet dat er door de jaren heen enorm veel van dit soort verhalen zijn geweest, de witte wieven is wel een hele bekende maar ook bijvoorbeeld de Bokkerijders ik denk dat je die er ook wel onder mag laten vallen. Het verhaal van die Engelen glimlach kende ik ook al men zei destijds dat het op de parkeerplaats van de Antwerpse bioscoop Metropolis gebeurde.

Te gek eigenlijk dat je zo'n verhaal wereld wijd tegenkomt.

Er komen echter niet zo veel nieuwe verhalen bij, de persoon die wakker wordt met een bebloede zij omdat zijn of haar nier is geroofd hoorde je net na de opening van Disneyland Parijs. Ook het verhaal over de Spaanse vakantie liefde die een doosje mee gaf aan het meisje met de boodschap in het vliegtuig pas openmaken, waarin dan weer een dode muis zat en een briefje ik heb aids en jij nu ook of zoiets dergelijks. Dat zijn al wat gedateerde urban legends maar komen er ook nieuwe?

ps. dank voor de link www.snopes.com die kende ik nog niet en er staat heel veel op. thnx.

Plaats reactie