Mooie citaten van schrijvers

Plaats reactie
KimRaven

Bericht door KimRaven » do nov 03, 2011 10:21 pm

Ik kwam vandaag een prachtig citaat tegen van Stephen King over horror en dacht dit wil ik met jullie delen.

Hebben jullie ook mooie citaten van schrijvers? Deel ze hier!

Stephen King: "I recognize terror as the finest emotion and so I will try to terrorize the reader. But if I find that I cannot terrify, I will try to horrify, and if I find that I cannot horrify, I’ll go for the gross-out. I’m not proud."

Robbert

Bericht door Robbert » vr nov 04, 2011 9:25 am

"Those who believe in telekinetics, raise my hand" - Kurt Vonnegut

Robbert

Bericht door Robbert » vr nov 04, 2011 10:15 pm

Bovenstaand King-citaat komt trouwens uit zijn prachtige non-fictieboek Danse Macabre, een aanrader voor iedereen die oprecht geïnteresseerd is in het horrorgenre. King ontpopt zich hier niet alleen als kenner, maar ook en vooral als liefhebber die ruimdenkend genoeg is om in zijn lijstjes van favoriete films en boeken naast de klassiekers ook werk van minder voor de hand liggende namen als Ingmar Bergman, Luis Buñuel en Richard Adams te noemen. Over de veelbesproken verschillen tussen genres als horror, fantasy en sf heeft hij het volgende te melden (speciaal voor alle genre-puristen :D ) :

It's a trap, this matter of definition, and I can't think of a more boring academic subject.... I'll content myself with stating the obvious inarguables: both are works of the imagination, and both try to create worlds which do not exist, cannot exist, or do not exist yet. There is a difference, of course, but you can draw your own borderline, if you want-and if you try, you may find that it's a very squiggly border indeed.

Robbert

Bericht door Robbert » za nov 05, 2011 10:43 am

^^Overigens wel aan te bevelen de Engelse versie ervan te lezen (voor zij die het Engels machtig zijn), want de Nederlandse vertaling is niet best...

Lieuwe

Bericht door Lieuwe » za nov 05, 2011 11:51 am

@Robbert wrote:

Bovenstaand King-citaat komt trouwens uit zijn prachtige non-fictieboek Danse Macabre, een aanrader voor iedereen die oprecht geïnteresseerd is in het horrorgenre.

Als Stephen King fan sinds mijn 13e heb ik alles van de beste man gelezen. Alles, behalve Danse Macabre... Ooit geprobeerd maar kwam er toen niet doorheen. Dat is wel al een hele tijd geleden dus misschien maar eens een nieuwe poging wagen. Heb hem wel gewoon in de kast staan...

Robbert

Bericht door Robbert » za nov 05, 2011 12:09 pm

Like I said, de Nederlandse vertaling is niet best (met momenten nagenoeg onleesbaar zelfs), dus weet niet welke je in de kast hebt staan.....

Lieuwe

Bericht door Lieuwe » zo nov 06, 2011 12:12 am

De Engelstalige. Dus dat zit wel goed.

Robbert

Bericht door Robbert » di dec 06, 2011 11:35 am

"Horror is not a genre, like the mystery or science fiction or the western. It is not a kind of fiction, meant to be confined to the ghetto of a special shelf in libraries or bookstores. Horror is an emotion. It can be found in all literature. It is as at home in the pages of William Faulkner or Carlos Fuentes as in those of Stephen King."

Douglas E. Winter - Prime Evil

MaxJensch

Bericht door MaxJensch » za dec 10, 2011 9:28 pm

Een van de leukste citaten die ik ooit ben tegengekomen, blijkt ook nog eens van een schrijver te zijn ^^ (ik dacht dat ie van Einstein was...)

Isaac Asimov:

The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries, is not 'Eureka!' but 'That's funny...'

Empoesa

Bericht door Empoesa » do dec 15, 2011 12:54 pm

Sleep, those little slices of death, how I loathe them.

Edgar Ellen Poe

Hoe langer je er over na gaat denken hoe dieper het wordt, hou ik wel van.

Plaats reactie