Meest overgewaardeerde horrorfilms

Sjors

Bericht door Sjors » do jan 05, 2012 10:58 pm

@Halcyon wrote:

[Rec], nog zo'n overgewaardeerde, overhypte film. In feite hoort hij in mijn top 5 te staan in plaats van Poltergeist.

Neeee! [Rec] behoort tot mijn favoriete films! :P

Horror wordt als genre zeker ondergewaardeerd, maar binnen het genre zijn er wel films die om de één of andere reden toch (relatief) heel populair zijn, terwijl het echt niet beste is wat horror te bieden heeft. En dan heb je het in mijn ogen over filmreeksen als Saw en Scream, wat idd wel de films zijn waar de "leken" aan denken. Ik ken iig genoeg van die leken, maar dat is dan over het algemeen ook het "popcornpubliek" en die hebben sowieso weinig verstand van kwaliteit :P

Robbert

Bericht door Robbert » do jan 05, 2012 11:00 pm

Thanks. Ben blij dat ik niet de enige snob ben hier :cool:

Lieuwe

Bericht door Lieuwe » vr jan 06, 2012 12:04 am

@Robbert wrote:

@Lieuwe wrote:

Wat nou, veelzeggend?

Met horror is het net als met eten. Sommige mensen houden van een voedzame en met zorg bereide maaltijd, anderen nemen genoegen met een van het vet druipende hamburger. Vul de rest zelf maar in :P

Wat een debiele neerbuigende houding heb jij toch. Arrogant figuur.

[hr]

@Sjors wrote:

@Halcyon wrote:

[Rec], nog zo'n overgewaardeerde, overhypte film. In feite hoort hij in mijn top 5 te staan in plaats van Poltergeist.

Neeee! [Rec] behoort tot mijn favoriete films! :P

Horror wordt als genre zeker ondergewaardeerd, maar binnen het genre zijn er wel films die om de één of andere reden toch (relatief) heel populair zijn, terwijl het echt niet beste is wat horror te bieden heeft. En dan heb je het in mijn ogen over filmreeksen als Saw en Scream, wat idd wel de films zijn waar de "leken" aan denken. Ik ken iig genoeg van die leken, maar dat is dan over het algemeen ook het "popcornpubliek" en die hebben sowieso weinig verstand van kwaliteit :P

Dus als ik Scream een goede film vind, ben ik een leek? Waar slaat dat nou weer op? In mijn kast staan net zo goed films van Fulci, Bava, Hitchcock etc. als van Eli Roth en Wes Craven. Scream wordt vaak goed genoemd omdat het een erg goede film ís die heel veel kwaliteit bezit. In het script, dialoog, camerawerk, montage... noem maar op. En dat ziet óók het popcornpubliek.

Halcyon

Bericht door Halcyon » vr jan 06, 2012 7:10 am

Daarnaast denk ik niet dat de gemiddelde leek de talloze verwijzingen in Scream zal doorhebben.[hr]

@Robbert wrote:
Tsja, en wat die arme The Shining nu misdaan heeft...
The Shining is mooi gefilmd. De scenes waarin het zoontje met zijn driewieler door de ellenlange gangen rijdt creëren een bepaalde atmosfeer. Maar de metamorfose van Nicholson is totaal ongeloofwaardig gebracht, net zoals de interactie met zijn als een natte krant acterende vrouw. Daarenboven mist The Shining elke vorm van spanning, omdat Kubrick daar inderdaad niet in geïnteresseerd is. Horror mag stilistisch mooi ogen, graag zelfs, maar de essentie dient niet uit het oog verloren te worden.

Overigens vond ik de Amerikaanse remake van [Rec] veel beter.

En alsjeblieft, laten we andere forumleden niet in een hokje duwen omwille van hun persoonlijke smaak. Het forum is al zo dun bevolkt en het zou zonde zijn mochten mensen hier niet meer willen terugkomen omwille van neerbuigende opmerkingen.

Robbert

Bericht door Robbert » vr jan 06, 2012 8:42 am

@Lieuwe wrote:

Wat een debiele neerbuigende houding heb jij toch. Arrogant figuur.

Ik weet dat bescheidenheid niet mijn sterkste kant is, maar het is nergens voor nodig om te gaan schelden :rolleyes:

@Halcyon wrote:

Daarnaast denk ik niet dat de gemiddelde leek de talloze verwijzingen in Scream zal doorhebben.[hr]

Jammer dat die talloze verwijzingen voornamelijk verwijzingen naar het slashergenre zijn, in feite maar een klein subgenre van het veel grotere begrip 'horror'. Dat het toevallig ook het populairste subgenre is doet daar niets aan af.

Sjors

Bericht door Sjors » vr jan 06, 2012 8:45 am

@Lieuwe wrote:
Dus als ik Scream een goede film vind, ben ik een leek?

Nee, dat is absoluut niet wat ik zei en ook niet wat ik bedoelde. Dat je Scream leuk vindt betekent niet automatisch dat je een "horror-leek" bent. Het is alleen wel een typische film die wordt gekeken door mensen die het genre amper kennen. En over dat soort films zijn ze dan heel positief (overgewaardeerd), terwijl ze de klassiekers niet kunnen waarderen (ondergewaardeerd), omdat dat geen goede films zouden zijn. Omgekeerde wereld dus, in mijn ogen.

Robbert

Bericht door Robbert » vr jan 06, 2012 8:48 am

@Halcyon wrote:

The Shining is mooi gefilmd. De scenes waarin het zoontje met zijn driewieler door de ellenlange gangen rijdt creëren een bepaalde atmosfeer. Maar de metamorfose van Nicholson is totaal ongeloofwaardig gebracht, net zoals de interactie met zijn als een natte krant acterende vrouw. Daarenboven mist The Shining elke vorm van spanning, omdat Kubrick daar inderdaad niet in geïnteresseerd is. Horror mag stilistisch mooi ogen, graag zelfs, maar de essentie dient niet uit het oog verloren te worden.

Je zegt in iets andere bewoordingen wat ik ook al zei, met dat verschil dat ik het The Shining niet kwalijk neem dat ie als horrorfilm niet zo geslaagd is. Los van genre-puristische overwegingen is er als film an sich m.i. niks mis mee.

Lieuwe

Bericht door Lieuwe » vr jan 06, 2012 8:49 am

Als je de benaming "arrogant figuur" al als schelden beschouwt... :rolleyes:

Misschien moet je eerst even kijken waar de kritiek vandaan komt en gewoon normaal doen, en niet zo vreselijk neerbuigend en uit de hoogte doen naar anderen terwijl daar helemaal geen aanleiding voor is. Je bent niet zo belangrijk als je zelf denkt....

En de rest van mijn post was geen reactie op jou maar op Halycon...

Robbert

Bericht door Robbert » vr jan 06, 2012 8:58 am

@Lieuwe wrote:

Als je de benaming "arrogant figuur" al als schelden beschouwt... :rolleyes:

Misschien moet je eerst even kijken waar de kritiek vandaan komt en gewoon normaal doen, en niet zo vreselijk neerbuigend en uit de hoogte doen naar anderen terwijl daar helemaal geen aanleiding voor is. Je bent niet zo belangrijk als je zelf denkt....

Ik ga er in ieder geval vanuit dat het niet als compliment bedoeld is. Daarnaast heb ik als iemand die in de gehandicaptenzorg gewerkt heeft ook wel wat moeite met een woordje als 'debiel'. Als je je punt niet kunt maken zonder mensen voor van alles uit te maken, is het dan niet beter om gewoon je mond te houden?

Verder denk ik helemaal niet dat ik belangrijk ben hoor :rolleyes: Maar als jij allerlei kwaliteitsfilms als 'saai' en 'vervelend' afdoet en tegelijkertijd loopt te geilen op allerlei platte slasherfilms, mag ik daar dan niet op reageren?

Wat doe je eigenlijk bij Schokkend Nieuws? De koffie rondbrengen neem ik aan? :P

Halcyon

Bericht door Halcyon » vr jan 06, 2012 9:02 am

@Lieuwe wrote:
Hey, wat heb ik nou weer verkeerd gezegd? Ik denk dat je me verkeerd gequote hebt!

Robbert

Bericht door Robbert » vr jan 06, 2012 9:18 am

Afijn, on-topic dan maar: Ook enigszins overschat vind ik de 'horrorfilms' van Robert Rodriguez en Quantin Tarantino. From Dusk Till Dawn natuurlijk, maar ook de twee Grindhouse-films (Death Proof en Planet Terror). Hoe onderhoudend ze ook zijn, ze hebben het zo druk met knipogen dat er van daadwerkelijke horror nergens sprake is en bewijzen hiermee dat er niet zoiets bestaat als een instant-B-film.

NilsMasselink

Bericht door NilsMasselink » vr jan 06, 2012 9:43 am

Of smaak valt niet te twisten. Laten we het dus inderdaad ontopic houden.

Ik vind zelf Planet Terrror een meesterlijke film omdat hij zo heerlijk pulp is! Of het nu onder horror valt of onder komedie of onder B-film. Dat boeit me eerlijk gezegt echt niet. En dat geldt eigenlijk voor alle films. Wat boeit het nu of het echt horror is? Als je hem te gek vind dan is het toch prima?! Scream, [Rec], The Shining, Hostel, From Dusk Till Dawn, allemaal films waar ik enorm van heb genoten. Overgewaardeerd, cult, pulp, ondergewaardeerd... acht wat boeit het! :-)

Robbert

Bericht door Robbert » vr jan 06, 2012 9:56 am

@Triggernils wrote:

Ik vind zelf Planet Terrror een meesterlijke film omdat hij zo heerlijk pulp is! Of het nu onder horror valt of onder komedie of onder B-film. Dat boeit me eerlijk gezegt echt niet. En dat geldt eigenlijk voor alle films. Wat boeit het nu of het echt horror is? Als je hem te gek vind dan is het toch prima?!

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Onder welk genre een film valt moet eigenlijk van secundair belang zijn (zoals ik -ook in dit topic- al een paar keer betoogd heb).

Persoonlijk vind ik Planet Terror dus juist niet pulp genoeg (big budget-pulp is m.i. geen échte pulp), maar dat komt misschien omdat ik van jongs af aan al heel veel pulp gezien heb. Dat is een beetje mijn 'probleem' met dit soort films. Voor mij voelen ze soms een beetje aan alsof iemand je een mop vertelt die je al duizend keer gehoord hebt, maar dan de gekuiste versie :P (en ja, dat zegt meer over mij dan over de films in kwestie, dus niemand hoeft zich neerbuigend behandeld te voelen - ik zeg het er voor de zekerheid maar even bij :P )

NilsMasselink

Bericht door NilsMasselink » vr jan 06, 2012 10:09 am

Dat is ook zo Robbert, het is pulp met een groot budget. Alleen zie je wel aan Planet Terror af dat deze film met enorm veel plezier is gemaakt. Dat geeft mij al voldoening. Niemand hoeft zich hier aangevallen te voelen of neerbuigend behandeld te voelen. Dat zal niemand zijn intentie zijn.

Moet heel eerlijk zeggen dat ik een topic over overgewaardeerde films ook een beetje nutteloos vind.

Waarom zou een film uberhaupt overgewaardeerd zijn?

frank
Site Admin

Bericht door frank » vr jan 06, 2012 10:10 am

*Zombieland*

Robbert

Bericht door Robbert » vr jan 06, 2012 10:18 am

@Triggernils wrote:

Moet heel eerlijk zeggen dat ik een topic over overgewaardeerde films ook een beetje nutteloos vind.

Waarom zou een film uberhaupt overgewaardeerd zijn?

O, dat snap ik wel hoor. Het is toch lekker om te ouwenelen over films (of muziek, of boeken) die ie-de-reen kennelijk geweldig vindt, terwijl je zelf totaal niet snapt wat daar nou zo geweldig aan is :P Buiten het genre had ik dat bijvoorbeeld met een film als Thelma & Louise (ik was gewoon een beetje pissig na afloop), of qua muziek met een band als Machine Head (is me nog altijd een raadsel waarom bijna iedereen zo dweept met deze waardeloze, infantiele sportschoolmuziek).

Haaa lekker hoor. It's nice to be a nerd :D

@Frank wrote:

*Zombieland*

Eens. Veel te lollig.

Halcyon

Bericht door Halcyon » vr jan 06, 2012 10:27 am

@Triggernils wrote:
Ik heb dit topic aangemaakt omdat ik het forum nieuw leven wilde inblazen. Ik dacht dat er interessante discussies uit voort zouden vloeien. Waarom dweept de massa bijvoorbeeld met Silence of the Lambs terwijl Manhunter een zoveel betere verfilming is van het oorspronkelijke verhaal over Hannibal Lecktor?

Helaas wordt deze gelegenheid aangegrepen om elkaar in hokjes te plaatsen en denigrerende opmerkingen te maken. Dat was niet mijn intentie toen ik dit topic startte.

Robbert

Bericht door Robbert » vr jan 06, 2012 10:30 am

@Halcyon wrote:

Ik heb dit topic aangemaakt omdat ik het forum nieuw leven wilde inblazen. Ik dacht dat er interessante discussies uit voort zouden vloeien. Waarom dweept de massa bijvoorbeeld met Silence of the Lambs terwijl Manhunter een zoveel betere verfilming is van het oorspronkelijke verhaal over Hannibal Lecktor?

Helaas wordt deze gelegenheid aangegrepen om elkaar in hokjes te plaatsen en denigrerende opmerkingen te maken. Dat was niet mijn intentie toen ik dit topic startte.

Vind de discussie persoonlijk best interessant hoor. En waar gehakt wordt vallen nu eenmaal spaanders ;)

Sic

Bericht door Sic » vr jan 06, 2012 10:59 am

Met Robbert eens.. waar gehakt wordt :) ... en dat leven inblazen is op deze manier aardig gelukt.. ik vermaak me kostelijk met het lezen van de reacties op dit topic.. en t is begrijpelijk dat mensen zich aangevallen voelen als hem of haar smaak in film "aangevallen" wordt.. we hebben allemaal liefde voor film toch :)

Even reageren op de grindhouse reeks.. moet idd toegeven dat de Tarantino/Rodriguez veel pulpier had gekund.. ondanks dat ik ze beide bezit en er uitermate van kan genieten.. de achtervolgings scene in Death Proof vind ik persoonlijk meesterlijk ...maar t blijven big budget films die te hard hun best doen om pulp te zijn.. ik vind dan zelf Hobo with a Shotgun veel geslaagder.. die heeft die lekkere "goedkope" feel en fucked up kleuren..

Ik vind Tarantino over t algemeen wel een beetje overgewaardeerd.. wel fijn dat ie zelf toegeeft dat ie zo'n beetje alles jat ;) ..en dat maakt z'n films waarschijnlijk ook zo makkelijk om te kijken.. je kent t allemaal al :P

ik hoop dat mn spaties goed staan :P

Robbert

Bericht door Robbert » vr jan 06, 2012 11:33 am

@Sic wrote:

ik hoop dat mn spaties goed staan :P

Niet helemaal, maar ik zal me maar even inhouden. De emoties zijn al zo hoog opgelopen vandaag... :P

Plaats reactie