Gesprekken op de set van Resident Evil: Retribution 3D

Angst

In de woorden van de filmmaker: “Wat jou als kijker doet geloven dat de monsters die je ziet doodeng zijn, heeft te maken met de manier waarop de acteur op ze reageren. Ik denk deze kracht bijvoorbeeld zichtbaar is Alien-franchise, waar je vanaf het begin zag hoe Sigourney Weaver doodsbang van de vreemdeling, en Milla is zeer vergelijkbaar in dat opzicht. Ze geeft je 150% inzet en doet je geloven in waar je naar op zoek bent naar – en dat is iets dat helaas zeldzaam is in genrefilms, acteurs onderschatten soms de waarde van deze emotionele reacties en denken dat het allemaal draait om visuele effecten in de film. Maar het is juist hun geloof in wat ze doen, want als zij het niet geloven dan is het onmogelijk om het publiek te overtuigen. En dat is de reden waarom Milla is de hoeksteen is van de Resident Evil-franchise. We zijn erg blij om haar te hebben en ik vertrouw in haar”.

“Waarop zij antwoordt: “Paul is ongelooflijk! Er zijn veel regisseurs die lering kunnen trekken over de manier waarop het geld ingezet wordt. Hij is zo georganiseerd en bedreven in het logisch denken en is telkens drie stappen vooruit op de rest. Paul is in staat om een scene van 40.000 dollar eruit te laten zien als één van 40 miljoen dollar, gewoon met behulp van eenvoudige filmtrucs. Hij heeft niet eens gestudeerd aan de filmacademie! Maar hij is zo’n een fervent filmkijker en is zo geïnteresseerd in het maken van films dat hij letterlijk zichzelf geleerd hoe je met deze trucs de kosten laag kunt houden. Paul weet wat hij wil en hoe het te krijgen. En ook, Resident Evil is ons huis op een bepaalde manier; we ontmoetten elkaar, werden verliefd, trouwden en kregen een baby dankzij de franchise!”

Inspiratie uit de videogames

Het verbinden van de films met de beroemde videogames was ook een primaire zorg voor Anderson: “We hebben de vechtstijl van Ada Wong uit Resident Evil 4 gekopieerd, en uit Resident Evil 5 hebben we de auto-achtervolging door de woestijn met een gepantserde Hummer met een machinegeweer overgenomen, alleen dit keer met een Phantom Rolls Royce over het Rode Plein in Moskou. Ze worden gevolgd door mensen die besmet zijn met de parasiet ‘Las Plagas’ die, niet alleen licht gemuteerd zijn, maar kunnen motorrijden en schieten met geweren. Een van de redenen waarom de Resident Evil-games zo interessant zijn gebleven is, omdat de monsters, de uitdagingen en de horror is blijven veranderen. En ik denk dat hetzelfde geldt over de filmfranchise. De ondoden waren traag en ‘George Romeroesque’ in de eerste film, want dat is wat ze ook deden in de videogame, maar later begonnen ze steeds sneller te lopen, zelfs motoren te rijden en kunnen met machinegeweren omgaan. Ik had een dikke pret met het spelen en ik vond dat we van de games konden leren, en dat hebben we altijd gedaan. Het opende meer mogelijkheden voor actie- en horrorscènes, dan als we nog steeds dezelfde ondoden zouden gebruiken uit de eerste film. Er zijn waarschijnlijk meer ondoden in deze film dan in de hele franchise. Ik heb een groter budget dan voorheen en in staat zijn geweest om het te besteden aan een heleboel leuke dingen…”

In de nabijgelegen Toronto Cinespace Filmstudio’s werkt de tweede eenheid aan de achtervolging op het Rode Plein, terwijl een ondode, besmet met de “Las Plagas”-parasiet, op zijn motor rijdt voor een groen scherm en lzijn geweer herlaadt zoals een revolverheld zou doen in de legendarische Wilde Westen. Toronto heeft volgens Anderson wederom zich bevestigd als ideale opname locatie: “Het voelt als een tweede thuis op dit moment. We hebben het einde van de eerste film hier opgenomen, we terug voor de tweede en de vierde film. We hebben veel gewerkt in Toronto en hebben op een terugkerende crew kunnen we rekenen, wat het makkelijker maakt voor mij als filmmaker.”

Dat wil niet zeggen dat alles voor een green screen is geschoten en alleen de opnames in Toronto echt zijn: “We hebben werkelijk opnames gehad in Moskou op het Rode Plein, Shibuya in Tokio, Washington DC en Times Square. En we zijn zelfs in Alaska in de echte sneeuw en ijs geweest!” licht Anderson toe. “We hebben geprobeerd om de eerste epische ondodenfilm met Resident Evilmaken:Retribution te maken. Scènes in deze film geven het gevoel van een graphic novel, het geeft een echt frisse kijk op Resident Evil. Ik denk dat het een prestatie om de vijfde film van een franchise te maken en te mogen zeggen dat hij weer vernieuwend is.”

Resident Evil: Retribution draait vanaf morgen, 4 oktober, in de Nederlandse IMAX 3D-bioscopen.

Frank Mulder

In 2009 richtte Frank het online horrormagazine De Nachtvlinders op en zet zich in voor het genre.

Plaats een reactie