Comicrecensie: Oink - Heaven’s Butcher
De veroordeelde is Oink, een menselijk varken die ook de naam “De Slager van de Hemel” heeft gekregen. Oink vertelt zijn verhaal.
In een duister, dystopie-achtige toekomst, bezoekt een priester met een secretaris een ter dood veroordeelde in de gevangenis om zijn laatste bekentenis af te nemen. Deze veroordeelde is Oink, een menselijk varken die ook de naam “De Slager van de Hemel” heeft gekregen. Oink vertelt zijn verhaal.
Oink is geboren in Slachthuis 628, waar varkens en menselijke varkens zitten opgesloten en puur dienen als slaven voor de mens. Al vroeg als biggetjes worden ze verteld dat ze geen ander doel hebben dan de mens te dienen en geen vragen hierover moeten stellen. Maar Oink heeft wel vragen. Vragen waarom dingen zijn zoals ze zijn. Waarom zo en waarom niet anders?
Oink begint te twijfelen aan het plan van de Goede, die ze moeten dienen en geprezen wordt door de opzichter van het slachthuis. De varkens zitten opgesloten in het slachthuis. Maar waarom worden ze dan alsnog geketend? Waar kunnen ze heen? Buiten? Wat is buiten? Is de Hemel buiten? Maar de varkens mogen niet de Hemel in. Waarom eigenlijk niet? Ze doen wat ze worden opgedragen om de Goede te dienen. Zijn ze dan niet waardig om de Hemel te betreden?
Door deze vragen begint Oink steeds meer te beseffen dat van deze godsleer niets klopt. Hij breekt uit het slachthuis en begint zijn zoektocht naar de Hemel en antwoorden.
Deze Oink is een geheel geremasterde versie van het origineel die in de jaren 90 uitkwam. Voor John Mueller, de man achter Oink, was dit verhaal het begin van zijn carrière als geprezen schrijver, illustrator en game developer. Mueller wilde graag de stripwereld weer induiken en vond dat er geen betere manier was dan verder te gaan met Oink. Met de kennis die hij nu vergaard heeft over hoe digitaal te tekenen, wilde Mueller een geremasterde versie maken van Oink, met betere tekeningen en enkele aanpassingen aan het verhaal, zodat hij later meer verhalen van Oink kon maken. Vijf jaar was Mueller bezig met deze nieuwe versie. Naar eigen mening was dit het beste project die hij ooit heeft gedaan. En nog op tijd ook voor de twintigste verjaardag van de originele Oink.
Vergeleken met eerste Oink tekeningen, passen deze nieuwe veel beter bij het verhaal. Ze zijn duisterder en ruwer en geven veel beter de atmosfeer weer van de dystopische wereld van Oink.
Het verhaal is goed te lezen. Het is krachtig met een juiste leeslengte. Het voelt later wel wat naar meer. En als we Mueller mogen geloven komt er ook meer.
Een duidelijk thema is religie die wordt gebruikt om een dictatuur te regeren. Overduidelijk is dat het christendom de inspiratiebron was, gezien dat er “engelen” zijn die de namen dragen van Goliath, Judas en andere bekende Bijbelse figuren. De dictatuur heeft ook wat uiterlijke trekjes van nazisme.
Het geeft een duidelijk rebels gevoel van je verzetten tegen teveel overheersende autoriteiten, iets wat de nog jonge Mueller wilde overbrengen met zijn eerste Oink. En wat vandaag ook doorgegeven kan worden, naar Muellers mening, gezien dat wetenschap, technologie en religie steeds een grotere rol gaan spelen en wat er kan gebeuren als deze samenkomen.
Als je al bekend was met de eerste Oink of John Muellers werk, dan is dit boek een aanrader. Maar ook voor fans van dystopische werelden en van de thema van wanneer religie een dictatuur wordt.
Het boek bestaat uit 112 pagina’s, die niet alleen uit het verhaal bevatten, maar ook concept art en tekeningen van gasttekenaars. Oink; Heaven’s Butcher is vanaf 25 februari officieel te koop en wordt uitgegeven door Dark Horse Comics.
[yasr_overall_rating size="--" postid="38815"]
Meer over: Comics, Recensies