Gamerecensie: Darkest Dungeon
De stress die de verschrikkingen uit z'n verhalen veroorzaken krijgt bij Lovecraft veel aandacht. Een duidelijke inspiratiebron voor Darkest Dungeon
Stel je voor: je bent in een duistere ruïne. Jij en je medestanders zijn bij een deur aangekomen. Jullie dwalen al een poos door de donkere gangen en de meegemaakte verschrikkingen hebben hun sporen nagelaten. De toorts isook bijna op. Braund, de healer, ziet er al behoorlijk gestresst uit. Jullie besluiten de deur toch te openen. Meteen valt een enorm monster met slijmerige tentakels jullie aan. Dit wordt Braund teveel; ze verschuilt zich achter jouen weigert om verder nog iets uit te voeren. Dit wordt een taai gevecht...
Darkest Dungeon speelt zich af rondom een kasteel, dat vroeger in handen was van een rijke familie. Een van de familieleden is ooit te ver in de kerkers van het kasteel afgedaald en heeft een eeuwenoud kwaad doen ontwaken. Dit verhaal wordt door de verteller mooi neergezet met oud-Engelse woorden waar Lovecraft zich niet voor zou schamen. Uiteindelijk trekken veel avonturiers naar het kasteel toe om te proberen roem te verwerven en dit oude kwaad uit te schakelen. Aan de speler om dit in goede banen te leiden.
De stress die de verschrikkingen uit zijn verhalen veroorzaken krijgt bij Lovecraft veel aandacht. Dit was een duidelijke inspiratiebron voor Darkest Dungeon; stress is een belangrijk spelelement. Naast de gebruikelijke levensbalk heeft iedere held ook een stressmeter. Verloopt de gang door de kerkers soepel, dan zal er niet veel aan de hand zijn. Maar er is genoeg om gestresst over te raken: de toorts raakt op, vijanden scoren een critical hit, ze schreeuwen beangstigende kreten of een van je helden loopt in een val. De stress is begrijpelijk: in tegenstelling tot veel andere spellen is de dood van je teamleden permanent.
https://www.youtube.com/watch?v=h-mXN3akTPU
Als de stress te hoog oploopt, kunnen je helden angstig worden, waardoor ze verstenen en hun beurt voorbij laten gaan. Of ze zullen hun medestanders uitschelden als deze bijvoorbeeld een aanval missen, waardoor de stress van de groep weer stijgt. Gelukkig hebben sommige helden weer een kalmerend effect: de jester kan een vrolijk deuntje spelen op zijn luit, en op langere missies is het mogeljik om te kamperen, wat de kans geeft om elkaar moed in te spreken.
De gameplay van Darkest Dungeon in de missies zelf is erg overzichtelijk: je loopt met maximal 4 avonturiers van links naar rechts, van kamer naar kamer. Af en toe kom je vijanden tegen, die je dient te verslaan door middel van een turn-based gevecht. De missies lopen uiteen van het doorzoeken van kamers tot het verslaan van specifieke bosses. Vooral deze missies zijn uitdagend, en iedere boss vereist een andere aanpak. Er zijn verschillende gebieden, waar ook weer veschillende tactieken voor benodigd zijn. Zo werken aanvallen die erop gericht zijn je tegenstander leeg te laten bloeden niet op skeletten, die je voornamelijk in de Ruïne vindt.
Tussen de missies door bevind je je in het dorpje aan de voet van de berg waar het kasteel staat. Hier kunnen je avonturiers op verschillende plekken terecht. Zijn ze nog gestresst na een lastige sessie in de kerker? Laat ze een avond zuipen in de bar of een mooie nacht beleven in het bordeel. Meer van de religieuze stressverwerking? Bidden of zelfkastijding is ook in de aanbieding. Daarnaast kun je de standaard RPG-dingen doen zoals je wapens of skills upgraden.
Het spel is lang, en naarmate de missies moeilijker worden wordt de opbouw van je team steeds belangrijker. Je kunt maximaal vier avonturiers opstellen, en sommige types werken beter samen dan andere. Ook de volgorde is van belang: healers zullen de voorkeur geven aan een positive achterin, terwijl de mannen en vrouwen met zwaarden liever voorin staan. Deze details maken dat het spel een verrassende diepgang kent. Het is belangrijk om goed voorbereid op pad te gaan; doordat je helden niet terugkomen als ze dood zijn ben je al je investeringen in iemand kwijt als deze een missie niet overleeft. Alle investeringen opnieuw doen kost behoorlijk wat tijd. Voorzichtig spelen is geboden, en soms, als je pech hebt, moet je gewoon vluchten, uithuilen en opnieuw proberen. Zo is Darkest Dungeon een mooie afspiegeling van het leven zelf.
Darkest Dungeon is 19 januari uitgekomen voor Steam (PC, Mac, Linux), Playstation 4, PS Vita en heeft een adviesprijs van $25[yasr_overall_rating size="--" postid="48554"]
Meer over: Games, H.P. Lovecraft, Recensies