Recensie: Dead Space 2

Dead Space 2 zit erg goed in elkaar, de bediening is fijn, de graphics zijn goed en de spanning is om te snijden.

Recensie: Dead Space 2

Sinds het uitkomen van Viscari's succesvolle horrorspel Dead Space zit de hoofdrolspeler Isaac Clarke in een gesloten instelling en leidt aan geheugenverlies. Maar het gaat goed fout op het ruimtestation nabij Saturnus en jij (als Isaac) krijgt de kans om te ontsnappen, het blijkt echter nog niet zo makkelijk om in een dwangbuis te ontkomen aan de binnenvallende monsterlijke Necromorphs, ik ben nog nooit zo vaak in het begin van een game afgeslacht...

Dead Space 2 doet wat dat betreft wederom zijn naam eer aan, het spel begint in dodelijk kleine ruimtes en zit vol met schrikeffecten, het is al vrij snel onmogelijk om het spel opzij te leggen en het enige dat je wilt doen is overleven. Natuurlijk probeer je ook je geheugen op te frissen, want hoe ben je de psychiatrische afdeling can het ruimtestation Sprawl terecht gekomen? Wie zijn Ellie en Nolan die constant contact met je opnemen?

De bediening van Dead Space 2 zit goed in elkaar en de regelmatig tips zorgen ervoor dat je dit er snel onder de knie hebt. Je kunt je vijanden op drie manieren te lijf gaan, door de te schoppen en te slaan, door de schieten met een ruime keuze aan dodelijke wapens of door het gebruikt van kinetische energie. In het laatste geval kun je ledematen van lijken richting de opponent werpen, toch gebruik je deze kinetische energie vaker voor het oplossen van puzzelen op bepaalde deuren te openen.

In sommige gevallen kun je de hordes van monsters ook de ruimte in laten zuigen, als je op tijd het luik weet te dichten is dit erg effectief, zo niet dan verdwijn je zelf ook in het oneindige vacuüm. Wordt je toch gegrepen door een Necromorphs, dan moet je herhaaldelijk op een knop rammen om los te komen. Eigenlijk komt je altijd los, maar de lange tijd dat het duurt om los te komen is soms vervelend.

Op het pak dat je draagt zit een healthbar en een energiebar op je rug, het aantal kogels kun je op je wapen zelf aflezen en het menu is een hologram, alles is op deze manier onderdeel van het spel. Een klein nadeel is wel dat het menu in kleine ruimtes in de muur verdwijnt.

In tegenstelling tot het eerste deel van Dead Space, bevat dit deel ook een multiplayer optie. In principe is dit niet veel anders dan andere shooters waar je in teams tegen elkaar vecht, je kunt hier kiezen of je mens (sterker) of Necromorphs (meer abilities) speelt. Een coopmodus zit helaas niet in Dead Space 2, wellicht een idee voor Dead Space 3.

Dead Space 2 zit erg goed in elkaar, de bediening is fijn, de graphics zijn goed en de spanning is om te snijden. Het spel is dan ook zeker een musthave voor de horrorgamers onder ons. Dead Space 2 is te verkrijgen voor PC, Xbox 360 en PlayStation 3, er zijn inmiddels al een paar uitbreidingen verschenen én Viscari heeft laten doorschemeren dat er een derde deel zal komen.

[yasr_overall_rating size="--" postid="8302"]