Interview: Regisseur/schrijver Michael J. Bassett over Silent Hill: Revelation 3D

Wij spraken met regisseur en schrijver Michael J. Bassett over zijn verfilming van het duistere stadje Silent Hill

Interview: Regisseur/schrijver Michael J. Bassett over Silent Hill: Revelation 3D

In 1999 maakten we voor het eerst kennis met de survival-horrorgame Silent Hill. De game werd gelijk een succes en bouwde al snel uit naar een populaire survival-horrorfranchise van 9 games. In 2006 kwam de eerste verfilming. Nu 6 jaar later is het vervolg af - Silent Hill: Revelation 3D.

Silent Hill: Revelation 3D is gebaseerd op de derde Silent Hill-game en volgt het verhaal van Heather Mason (Adelaide Clemens) die op zoek gaat naar haar vader (Sean Bean), en zo in het vervloekte stadje Silent Hill terecht komt.

De film heeft een stevige cast, met gelukkig veel namen uit de eerste Silent Hill film: Sean Bean (Game of Thrones), Deborah Kara Unger (White Noise), Radha Mitchell (The Chronicles of Riddick: Pitch Black) maar bevat ook interessante nieuwe namen als Adelaide Clemens, Kit Harington (Game of Thrones), Carrie-Ann Moss (The Matrix, Memento) en Malcolm Mcdowell (A Clockwork Orange). Niemand minder dan Akira Yamaoka werkt mee aan de soundtrack, net zoals hij dat voor de games heeft gedaan.

Wij spraken met regisseur en schrijver Michael J Bassett over zijn verfilming van het duistere stadje.

Waarom Silent Hill? Wat spreekt je het meest aan deze franchise?
Ik ben een gamer in hart en nieren! Vanaf dat ik me kan herinneren speel ik al games, zoals Unreal, Doom, Wolfenstein, God of War [red. van de laatste wil hij dolgraag een verfilming maken]. Toen ik bij een vriend de eerste Silent Hill game speelde was ik verkocht. Ik hou van de Silent Hill-wereld en ben een fan van de eerste film. Christophe Gans heeft geweldig werk geleverd. Al kan ik me voorstellen dat kijkers van de film die niet de game hebben gespeeld het lastig vonden om alles te snappen – er gaat net iets teveel langs je heen.

Samen met de producer van Silent Hill (Samual Hadida) heb ik de film ‘Solomon Kane’ gemaakt. Hij vertelde me dat hij graag een tweede Silent Hill film wilde maken. Ik liet hem gelijk weten dat ik daar graag onderdeel van wilde zijn, als Christophe Gans de film niet wil regisseren/schrijven dan neem ik graag het stokje van hem over. We hebben toen met elkaar visies uitgedeeld over de film en hoe het verhaal zou moeten lopen. Door Silent Hill 3 te gebruiken als basis zouden we een goede opvolger kunnen maken van de eerste film. We laten nu het kleine meisje uit de eerste film zien als ze bijna 18 word en meer wil weten over haar nachtmerries en verleden. Zodra haar vader verdwijnt dwaalt ze af naar Silent Hill en komt ze meer te weten over haar verleden. Ik vond het een goed idee om de eerste film om te draaien, daarin is een moeder op zoek naar haar dochter, in mijn film is de dochter op zoek naar haar vader.

In andere interviews vertelde je het volgende “I will bring more darkness and fear to this sequal!”
Leg eens uit?
Mijn versie van Silent Hill zal donkerder zijn dan de film van Christophe Gans. Misschien ook iets aggressiever. Ik hou van echte monsters in een horrorfilm, geef mij maar rare pakken, prosthetics en make-up. Dat heb ik liever dan dat de acteurs bang moeten zijn voor een tennisbal (“Okay, this is a tennis ball and this will be reeeeally scary eventually... please treat it accordingly”) Helaas zit er in Silent Hill:Revelation 3D toch een CGI-monster (Mannequin-monster; een spinachtig wezen gemaakt van mannequins) – het was onmogelijk om het anders te doen.

Ha! Weer een 3D-film, voegt 3D ook echt wat toe aan de film?
Afhankelijk was ik geen fan van 3D-films, maar nu ik er eenmaal mee heb kunnen werken ben ik om. De meeste films worden geschoten in 2D en pas in de post-productie 3D gemaakt. Door de film op te nemen met een 3D-camera wordt het scherpte/diepte effect echter veel mooier. De kijker wordt als het ware Silent Hill in getrokken, er is geen ontsnappen aan. Silent Hill: Revelation 3D moet je in 3D kijken, dat is de enige juiste versie van de film.

Veel films (Hellraiser Revelation ed.) hebben de subtitel Revelation, waarom heb je voor deze naam gekozen?
Goede vraag, vanaf dat we de film gingen maken stond deze naam al vrij snel vast. Hij paste gewoon het beste bij het verhaal, met name door de bijbelse verwijzingen erin. Wisten wij veel dat er meer films zouden uitkomen met deze titel.

Elke Silent Hill game heeft altijd meerdere eindes (een goede, een slechte en een grappige), heeft de film ook meerdere eindes?
Haha, je bedoelt of er ook UFO’s in het einde zitten [red. de grappige eindscene in SH3 was dat de hele stad vervaagd werd door UFO’s]? Nee, de bioscooprelease heeft maar één einde. Maar wie weet heeft de DVD/BD-variant wel meerdere eindes... haha!

Welke scène vond je zelf het leukste om te filmen?
De Lakeside Amusement Park carrousel – dit was echt geweldig om te doen. Zoals je in de trailer al een beetje kunt zien wordt deze van bovenaf gefilmd en is de carrousel ingesloten door vuur.

In de game komt Pyramid Head niet voor, waarom heb je er voor gekozen om hem toch terug te laten komen in de film?
Red Pyramid zat natuurlijk al in de eerste film, het zou dus zonde zijn om hem niet terug te laten komen. Hij is zo’n sterk karakter. We hebben geprobeerd hem op een logische manier in het verhaal te verwerken. Heather wordt 18 in de film en haar vader is nog steeds erg belangrijk voor haar, Pyramid vertegenwoordigt de kracht van mannelijkheid en wat het kan doen om te beschermen en te onderdrukken op hetzelfde moment. Uiteraard zit er in de film ook een tegenpool; een erg vrouwelijk monster.

Wat was je grootste uitdaging in deze film?
Silent Hill 3 heeft een geweldig framewerk om een film van te maken. Echter zitten er wel een aantal flinke uitdagingen in. OK – Ik moet een logisch vervolg maken van een prima film..die vol zit met zware mythologie en symboliek. ..dat zich ook nog eens afspeelt in een andere wereld...Chris/Harry Da Silva (Sean Bean) kan zijn dochter niet zien..dus hoe gaat ze terug komen? En dat moet ik gaan uitleggen.

Daarnaast komt het verhaal uit een succesvolle gamefranchise (met veel trouwe, maar kritische fans) dus ik moet ervoor zorgen dat de film klopt met de basis van de games- dat het een logisch vervolg is op de eerste film en dat het verhaal ook nog interessant moet zijn voor mensen die nog nooit iets van Silent Hill hebben gezien of gespeeld. Zij willen gewoon een vermakelijke horrorfilm zien.

Er zitten een aantal momenten in de film die regelrecht uit de game komen, simpel omdat het gewoon past op dat moment. Sommige shots zijn een paar frames exact hetzelfde als in de game, er zitten ook kleine referenties in naar andere Silent Hill games (Silent Hill: Origins en Silent Hill: Downpour) die alleen de echte gameliefhebbers zullen zien. ‘Gewone’ kijkers zullen dit echter niet opmerken maar ook niet als vervelend ervaren. Voor mij was het allerlastigste om hier de juiste balans in te vinden. Om dit te realiseren heb ik een paar regels opgesteld. Van het verhaal, de mythologie en de essentie van de games maak ik een film. Silent Hill: Revelations 3D moet als eerste een filmervaring zijn, de rest komt later. Eerst het verhaal, dan de karakters en dan pas de game elementen. Of dit gelukt is of niet, dat laat ik over aan de kijkers.

Fans van Silent Hill gaan de film natuurlijk zien, maar met welke woorden zou je de rest willen overhalen om Silent Hill: Revelation 3D te gaan kijken?
Silent Hill: Revelation 3D is nasty horrorfilm geworden, atmosferisch en muzikaal erg sterk. Het is een totaal andere film dan de Paranormal Activities van deze wereld. We hebben een nieuwe wereld weten te creëren die zeker voor een avond goed entertainment zal zorgen. Zelfs voor fans van de game kan er nog een verrassende twist in zitten. Iedereen moet de film gewoon gaan zien!

http://www.youtube.com/watch?v=KMWrZmD0AN4

Silent Hill: Revelation 3D zal in Nederland pas op 3 januari in de bioscoop te zien zijn. In België hebben ze geluk, daar draait de film al vanaf 28 november in de bioscoop.