Review: Outbreak The New Nightmare (PS4/PC)

Review: Outbreak The New Nightmare (PS4/PC)

Deze maand verscheen Outbreak: The New Nightmare voor de Playstation 4, gemaakt door Drop Dead Studios. Is deze coöp de moeite waard of kan je het beter links laten liggen?

Verhaal

Een slaperig stadje wordt overvallen door een virus na een lange, hete zomer. Door de droogte was er weinig water, waardoor de algemene hygiëne in het geding kwam. De mensen die besmet raakten met het virus werden gek en vielen zonder reden andere mensen aan. De hulpdiensten hadden al gauw hun handen vol aan de relletjes en opstootjes die steeds meer ontstonden in het stadje. Het liep zo uit de hand dat er op een gegeven moment meer met het virus besmette gekken rondliepen, dan gewone mensen. Het handjevol gezonde mensen werden hierdoor gedwongen samen te komen in veilige gebieden, om zo te overleven. Ze vinden een openstaand gebouw en gaan daar naar binnen, maar of dat nou wel zo verstandig was...

Eerste indruk

Na een korte download van 7 gigabyte zette ik het spel aan. Gelijk kon ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het heel erg veel weghad van de eerste games uit de Resident Evil-reeks. Het leent overduidelijk heel veel elementen. Als je in het begin op start drukt, zegt ie 'outbreak' precies zoals Resident Evil dat doet als je in het startscherm zit. De map is ook precies hetzelfde, allemaal vierkante kamers in een bepaalde opstelling en je kan aan icoontjes zien waar een gang doodloopt of geblokkeerd is. Items kan je vinden en oppakken, maar je hebt maar vier plekken in je inventaris. De inventaris is met een levenslijn in het midden en een optie om items te combineren ook heel erg herkenbaar.
Nou ja, beter goed gekopieerd dan slecht verzonnen, toch?

Graphics

Helaas geldt dat niet voor deze game. Ik snap dat het een indie uitgever is die niet het budget heeft van een Fifa of een Call of Duty, maar er is niet veel aandacht besteed aan de graphics. De omgevingen zijn kaal, de karakters zijn hoekig en onpersoonlijk en de geïnfecteerden zijn gewoon niet eng. Er zijn wat effecten die moeten lijken op rook en vuur, maar het is het allemaal net niet.

Geluid

De muziek stelt ook niet veel voor. In het hoofdmenu hoor je een random generiek muziekje ter opvulling en voor het gemak hebben ze er een loop van gemaakt, je kan wel raden dat het snel gaat vervelen. Gelukkig vergeet je het ook weer heel snel. En waar je in het menu tenminste nog iets hoort, hoor je in het spel vrijwel niets. De zombies maken amper geluid en meerdere keren schrok ik dat er ineens een naast mij stond, puur omdat hij geen geluid maakte. Soms hoor je heel flauwtjes een zucht, maar dat had ook heel ik kunnen zijn. Van vermoeidheid.

Besturing

Met de besturing is het helaas niet beter gesteld. Er zijn twee opties om de game te spelen, modern of klassiek. Met modern beweeg je respectievelijk en loopt je karakter waar je de joystick heen beweegt. Dit zou leuk zijn, maar is het niet. Dit vanwege dat de camera vaste standpunten heeft. Als je dus automatisch van camerapunt wisselt in een nieuwe scene, dan kan het zomaar zijn dat de stick niet de juiste kant op wijst. Je moet de stick dan loslaten en weer opnieuw richten zodat je verder gaat.
Met de klassieke besturing loopt je karakter altijd naar voren als je omhoog stuurt. Je zou denken dat het nu beter zou gaan -de diehard Resident Evil-spelers van het eerste uur deden vroeger niet anders-, maar helaas is dit ook geen succes. Je zwalkt elke keer heel erg heen en weer, omdat die camerastandpunten zo verschillend zijn van elkaar. Er zit geen logica in.

Conclusie

Ik ging er nog met goede moed in, een spel kan immers goed geleend zijn. In dit geval is het slecht geleend, de klungelige camerastandpunten zorgen er in combinatie met de houterige bediening voor dat je constant aan het vechten bent met je karakter om de richting op te gaan die jij graag zou willen. De graphics zijn erg verouderd en het is gewoonweg geen plezier om naar te kijken. De coop die je samen met een vriend of vriendin op de bank laat spelen, is eigenlijk nog het leukst. Maar er zijn veel betere spellen die je samen kan spelen. Is het dan alleen maar slecht? Nee, het upgrade systeem is wel grappig en laat je karakter grotere inventaris krijgen of betere wapens. Maar lang plezier zal je er niet van hebben.

[yasr_overall_rating size="small" postid="114426"]

Outbreak The New Nightmare is nu verschenen voor de PlayStation 4 en is al langere tijd beschikbaar op PC/Steam.