Review: Arizona Sunshine Remake
Arizona Sunshine Remake komt behoorlijk compleet. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de ontwikkelaar eigenlijk nu pas de versie heeft uitgebracht die het voor ogen had in 2016.
Het heeft even geduurd, maar als je dan op een dag wakker wordt, de radio aanzet en eindelijk weer eens een mens hoort, dan sprankelt er een vleugje hoop op. Het was alweer een tijd geleden dat je menselijk contact gehad hebt, dus zelfs dit eenzijdige soort-van bericht doet je goed. Tijd om op reis te gaan naar de bron van dit signaal in Arizona Sunshine Remake.
Het verhaal heeft niet veel om handen, maar dat geeft niets. Daar kom ik zo nog op terug. In 2016 konden we in virtual reality genieten van dit verhaal. Doorgespoeld naar 2024 en ontwikkelaar Vertigo Games was niet tevreden met de huidige versie. Daardoor hebben ze besloten om Arizona Sunshine Remake uit te brengen, een vernieuwde versie met meer en vooral mooiere toeters en bellen. Is het niet te vroeg voor een remake en is deze versie wel jouw zuurverdiende centen waard? Ik heb m voor je gespeeld en je leest over mijn bevindingen in deze review van Arizona Sunshine Remake. Ik heb het gespeeld op de Meta Quest 2.
Niets nieuws onder de (Arizona) sunshine
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Het verhaal is onveranderd gebleven. De ontwikkelaars hebben er echt voor gekozen om volledig te concentreren op het mooier maken van het spel. Nu is dit niet persé slecht, het verhaal zit prima in elkaar, maar is het nog wel de moeite waard om een spel te kopen wat je al kent?
Je speelt als een naamloze held die op een dag wakker wordt in een door zombies overlopen Arizona. Stomtoevallig hoor je op de radio flarden van een menselijke stem. Hoopvol begin je aan een lange, moeilijke tocht, je een weg hakkend en schietend door de vele zombies. Tot zo ver het verhaal. Het klinkt mager, maar in de praktijk maakt dat niets uit. Het spel is op momenten behoorlijk spannend en je kunt best in paniek raken als er hordes zombies op je af komt rennen. In vr. Dat went eigenlijk nooit, kan ik je vertellen. Naast de spannende momenten ben jij als hoofdverteller van het verhaal ook nog eens behoorlijk grappig. De humor werkt goed en steekt schril af tegen de bleke situatie waarin jij je bevindt. Al lange tijd is er geen teken van leven en er zijn echt alleen maar ondode lijken om je heen, die niets liever willen dan een hapje uit jou te nemen.
Op de schop
Het systeem om de zombies te ontleden is behoorlijk op de schop genomen. Naast dat ze er echt een heel stuk mooier uitzien, heb je in Arizona Sunshine Remake de mogelijkheid om verschillende ledematen te raken. In plaats van dat je de makkelijke weg kiest en ze uit hun lijden verlost met een welgemikt schot in het hoofd, kun je nu ook op hun benen of armen mikken. Die vliegen er dan heel bevredigend na een paar schoten of slagen vanaf. Raak je de zombies in de benen, dan vallen ze om en zijn ze een stuk langzamer. Deze tactiek is behoorlijk handig bij de wat beter aangeklede en snelle zombies. Helmen, maskers en ander hoofdschoeisel heeft zeker een voordeel en als je dat van een zombie af hebt geschoten, dan kun je het oprapen en het zelf dragen.
Ook de omgevingen hebben een beste poetsbeurt gehad. Er vliegen kleine beestjes rond, waardoor je een nog groter gevoel van immersie krijgt. De rotspartijen zijn gedetailleerder en je ziet de zombies nu van een stuk verder aankomen. Ook de zombies zelf zijn veel beter in hapklare brokken onder te verdelen. Schiet je van veraf met een pistool, dan wil het nog wel eens gebeuren dat je een deel van het hoofd wegschiet. Schiet je van dichtbij, dan ontploft het hoofd in een explosie van bloed. In vr kun je het bijna proeven.
Realistisch of arcade?
Je kunt ervoor kiezen om je wapen realistisch te herladen, of met een meer arcade-feel. In het eerste verwijder je de lege clip uit het wapen en pak je een nieuwe uit je riem. Vervolgens doe je die in het wapen en span je de veer eenmalig. Behoorlijk wat handelingen dus. In de arcade-variant hoef je alleen maar de clip te verwijderen en het wapen in kwestie bij je riem te houden. Dan herlaadt ie automatisch. In de praktijk is de arcade-variant de beste optie, of je wil het jezelf echt heel erg onnodig moeilijk maken. Dan heb je mijn zegen. Maar er is niets zo frustrerends als misgrijpen in je munitievoorraad omdat je de grote, rennende groep zombies in de gaten moet houden. Ik ging vaker dood dan mij lief was -zelfs in de allermakkelijkste stand- en dat had deels met mijn overlevingsdrift te maken, maar ook deels omdat de headset de pakkende beweging niet registreerde omdat ik niet naar mijn riem keek. Dit is helaas een tekortkoming van de camera's op de Meta Quest 2. Wat ik ook heel erg miste was de feedback van de wapens als je schiet. Bij de PlayStation-versie heb je een behoorlijk toffe haptic feedback, waarbij je echt de terugslag en dergelijke voelt. Dit viel bij de Quest 2-versie behoorlijk tegen.
Toch wat problemen in Arizona Sunshine Remake
Is het dan allemaal perfect? Nee, helaas niet. De zit-modus is geïmplementeerd in het spel, waardoor je tijdens je speelsessie kunt blijven zitten. Maar dat werkt in de praktijk niet zo best. De standaard instelling dan. Die staat net te hoog, waardoor ik een paar keer toch op moest staan om in een krat te kijken of daar nog munitie ligt. Gelukkig is dit wel een beetje aan te passen door de hoogte handmatig bij te stellen. Dit zal dus per persoon verschillen. Daarnaast werken de wat grotere wapens niet lekker als je zit. Vooral met het sluipschuttersgeweer had ik vaak dat ik achter de omgeving bleef haken. Ook kwam het regelmatig voor dat zombies bleven steken in de omgeving. Het gebeurde ook best veel dat ik goed mikte op een zombie, maar toch mis schoot. De hitboxes waren niet altijd even consistent. Dit gebeurde soms tijdens bewegingen, maar soms ook als groepjes zombies op mij afkwamen. Dit zijn wel foutjes die je best uit de ervaring kunnen halen.
Conclusie
Arizona Sunshine Remake komt behoorlijk compleet. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de ontwikkelaar eigenlijk nu pas de versie heeft uitgebracht die het voor ogen had in 2016. De kracht van de Meta Quest 2 en 3, een goede pc of de PlayStation 5 zorgen ervoor dat je nu een prachtig mooie, grappige en zeker ook spannende zombieshooter hebt, waarbij het op de PlayStation met de fantastische haptic feedback écht een feestje is.
Met de 2 uitgebrachte dlc ben je naast het hoofdverhaal nog een paar uur extra zoet. En heb je die uitgespeeld, kun je de horde-modus tackelen, waarin je verschillende waves aan zombies moet weerstaan. Zowel het verhaal als de horde-modus kun je met maximaal 3 vrienden spelen, dus dat is ook een leuke extra. Heb je het spel al eens gespeeld in 2016 en ken je het verhaal en de dlc? Dan is het maar de vraag of je het geld uit wil geven aan alleen maar een mooier uiterlijk en een wat uitgebreidere manier om de zombies te ontleden. Vanwege de kleine irritaties en foutjes die je uit de immersie halen, krijgt het wat mij betreft geen perfecte score.
Ontwikkelaar: Vertigo Games
Waardering: 4/5 sterren
Arizona Sunshine Remake is vanaf donderdag 17 oktober verkrijgbaar op PlayStation VR2, Meta Quest 2 / 3 en pcvr. Het spel kost 30 euro en als je nu een pre order plaatst op Steam, krijg je 10% korting.
Meer over: Recensies, Games