Recensie: Dead Space 3 (PS3, Xbox360 en PC)
'Dead Space 3' is gewoon weer goed en het verhaal is zelfs iets beter dan de vorige delen, maar qua horror doet het een aardig stap terug
In Dead Space 3 zijn Isaac Clarke en de genadeloze soldaat John Carver vertrokken op een ruimtereis om de bron van de Necromorph-plaag te ontdekken. Ze crashen op de bevroren planeet Tau Volantis en moeten de vijandige omgeving uitkammen om grondstoffen en onderdelen van wrakstukken te vinden.
Isaac stelt zijn technische vaardigheden op de proef om wapens en gereedschappen te maken om te overleven. De ijsplaneet is de sleutel tot het definitieve einde van de Necromorph-plaag, maar eerst moet het team lawines, verraderlijke ijsbeklimmingen en de nietsontziende wildernis overwinnen. Ze moeten het opnemen tegen de dodelijke, geëvolueerde wezens en de genadeloze elementen en samenwerken om de mensheid te redden van de ondergang.
http://www.youtube.com/watch?v=TFYCgC2hFwk
'Dead Space 3' is een vervolg, een duidelijk vervolg op 'Dead Space 2'. En dat merk je: het is goed, maar niet nieuw. Isaac kampt nog steeds met de visioenen, maar heeft daaruit ook geleerd dat hij ervan af kan komen. En dat wil hij, mede dat hierdoor zijn relatie op de klippen is gelopen, maar al te graag. Niet als de hoofdpersoon, maar als soldaat word je aan het begint van de game naar een planeet gestuurd, waar de ellende begint. Na deze korte proloog word je toch wel als Isaac ingeschakeld.
Met een goede intro met veel sluipen, schieten en vooral rennen voor je leven, is de toon gezet. Toch blijkt in het volgende hoofdstuk/ruimteschip dat 'Dead Space 3' een bekende fout is begaan; de actie heeft de overhand op de suspense. De keren dat ik vol in de aanval ging, in plaats van sluipen-en-kruipend de beste plek kies om eventueel één vijand aan te vallen, hebben de overhand. De hoeveelheid aan Necromorphs en andere vijanden helpt hierbij niet, je weet gewoon dat op elke denkbare plek een monster op jou staat te wachten. Permanent loop je met je vinger op de trigger.
Daarnaast (of daardoor) er bijvoorbeeld zelden een schaarste aan kogels en ook voelen de wapens een stuk sterker aan. Deze wapens kun je overigens met onderdelen die je onderweg vindt nu zelf bouwen of versterken aan speciale werkbanken. Op deze manier vraagt de game ook om meer kills voor drops. Nu brengt een eigen robotje dat voor jou materialen zoekt er nog wel enige verlichting hierin, maar ook deze voegt weinig spanning toe.
Paar bij een aantal goed uitgedachte puzzels in combinatie met goed getimede aanvallende monsters kreeg ik het 'Dead Space'-gevoel, de perfecte combinatie van horror en actie, met zweethanden en flink wat gevloek tot gevolg. Voor de gevechten is de besturing iets prettiger geworden, bukken en rollen zijn een welkome toevoeging.
Terug naar het verhaal, Isaac moet op de ijsplaneet Tau Volantis de bron van alle Markers vinden en het ontstaan van Necromorphs te stoppen. Echter kom je niet alle Necromorph-tuig tegen, een sekte op die planeet is er juist van overtuigd dat de monsters een natuurlijke evolutie zijn en dat de Markers hiermee het bestaan der dingen gaat redden. Gelukkig wordt je ook nog achternagezeten door de Earthgov-organisatie, die interesse hebben om je hersenen grondig te onderzoeken. Ach, dan valt het tochwel mee dat je deze strijd aangaat met je ex en haar jaloerse nieuwe vriend?
'Dead Space 3' is gewoon weer goed en het verhaal is zelfs iets beter dan de vorige delen, maar qua horror doet het een aardige stap terug. Heb je de eerdere 'Dead Space'-games gespeeld? Dan is dat sowieso al een extra reden om deel drie uit te spelen.
'Dead Space 3' is uitgekomen voor Playstion 3, Xbox 360 en PC.
[yasr_overall_rating size="--" postid="28349"]
Meer over: Games, Dead Space, Recensies