Recensie: Gretel & Hansel (Osgood Perkins, 2020)
Vanaf vandaag draait Gretel & Hansel,de nieuwe verfilming van het klassieke sprookje Hans & Grietje, in de Nederlandse bioscopen. Is de film zo duister als de trailer doet vermoeden?
Vanaf vandaag draait Gretel & Hansel, de nieuwe verfilming van het klassieke sprookje Hans & Grietje, in de Nederlandse bioscopen. Is de film zo duister als de trailer doet vermoeden? Waar zit de film tussen fantasie en horror?
Sprookjes worden al eeuwen vertelt om kinderen te behoeden voor het kwaad. De huidige versies in de kinderboeken zijn een stuk vriendelijker dan de verhalen die vroeger werden vertelt. Veel van de Europese folklore werden door de gebroeders Grimm opgeschreven en in 1812 uitgegeven in de bundel Kinder- und Hausmärchen. Zo ook Hans en Grietje.
Maar vermoedelijk is dit specifieke verhaal ontstaan tijdens de Grote Hongersnood (1315-1322). Of komt het van een verhaal rond twee bakkers die tijdens de 100-jarige oorlog een oude vrouw vermoord om haar gingerbread-recept. Een derde lezing vertelt dat het verhaal is ontstaan bij de moord op een vermeende heks in 1647.

Gretel & Hansel, de versie van regisseur Osgood Perkins en scenarist Rob Hayes, heeft inderdaad inspiratie gehaald uit de tijd van de Grote Hongersnood. De moeder van Gretel en Hansel is weduwe en kan het niet meer opbrengen om haar kinderen te voeden. Ze jaagt ze het huis uit, in de hoop dat ze elders een betere toekomst vinden.
Broer en zus trekken het bos in een vinden in eerste instantie hulp bij een vriendelijke, gelovige man die hun adviseert door het bos verder te trekken en werk te vinden bij de houthakkers aldaar. "Máár", waarschuwt hij. "Ga niet van de weg af." Dit advies vergeten de twee echter na het eten van hallucinerende paddenstoelen en komen bij een huisje aan.
Gretel & Hansel wordt in de markt gezet als een horrorfilm, maar weet dit helaas niet helemaal waar de maken. De opbouw is goed, de sfeer en de muziek is duister. Je voelt dat het niet de goede kant op gaat voor onze hoofdrolspelers. Helaas verliest de film dit momentum ergens op de helft en wordt het zelfs vermoeiend om de aandacht er bij te houden.
De oorzaak? Het sprookje is vanaf dat moment al uitgespeeld. Daar waar je hoopt dat het duisterder en gruwelijker gaat worden - er worden leuke ideeën geöppert rond een schuurtje met goed gereedschap - wordt het alleen maar lichter en is het einde bijna Disney.


Waarom is hier niet doorgepakt? Juist omdat er werd geroepen dat de film het duisterst zou zijn van alle vertellingen van Hans en Grietje. Maar helaas is het resultaat meer fantasy- dan horrorfilm.
Gretel & Hansel zit op alle andere vlakken goed in elkaar. De beeldvoering is prachtig en sluit aan bij de evenzo heerlijke soundtrack. Ook over het acteerwerk valt niet veel te klagen. Allen het verhaal haalt het onderuit.
[yasr_overall_rating null size="--"]
Gretel & Hansel draait vanaf vandaag, 30 januari, in de bioscoop.
Meer over: Films, RecensiesLees meer
Recensie: Frankenstein - oude monsters in nieuwe zakken
Guillermo del Toro heeft het op zich genomen om 'Frankenstein' te verfilmen. Het verhaal van het klassieke boek van Mary Shelley heeft al vaak de weg naar het witte doek gevonden, weet de regisseur hier een typische del Toro-draai aan te geven, of had dit monster beter niet opgewekt kunnen worden?
Trailers en poster - Perkins heeft de smaak te pakken met Keeper
Osgood Perkins gooide afgelopen jaar hoge ogen met 'Longlegs' en 'The Monkey'. Nu is hij terug met 'Keeper'. Is deze ook weer de moeite waard?
Nieuw seizoen American Horror Story geteased
'American Horror Story' (AHS) timmert ondertussen ook weer lekker aan de weg. In 2026 beginnen ze namelijk alweer aan hun 13e seizoen. En we hebben al een teaser gekregen.
Poster en trailer - Frankenstein in Chicago: 'The Bride!' van Maggie Gyllenhaal
Vorige maand werd de trailer van 'The Bride!' vrijgegeven wat een beetje onder onze radar doorglipte. Het is een samenwerking tussen broer en zus Maggie en Jake Gyllenhaal binnen de wereld van Frankenstein.