Recensie: Infliction - Extended Cut (Nintendo Switch)
Is deze game goedkoop jatwerk of duister meesterwerkje?
Infliction: Extended Cut (Caustic Reality), gespeeld op de Nintendo Switch. Releasedatum 02 juli 2020
Verhaal
Onderweg in de auto krijg je een telefoontje van jouw vrouw. Zij is opgehouden op het vliegveld bij het inchecken, want ze is de tickets vergeten. Of jij die thuis even op gaat halen. Eenmaal thuis kom je erachter dat het huis niet helemaal verlaten is. Er waart een duistere kracht rond en jij kan het huis niet verlaten voordat je erachter komt wat die nou eigenlijk wil. Door het huis te doorzoeken en zo aanwijzingen te vinden, ontrafel je stukje bij beetje hoe de vork in de steel zit. Niets is ondertussen wat het lijkt, de kwade geest zit je steeds meer op de hielen en het is nog maar de vraag of je het er levend vanaf brengt.
Grafisch
Bij het opstarten en beginnen van het spel viel me gelijk al op hoe donker het spel is. Eenmaal thuis gekomen doen de lichten het niet en ben je gelijk aangewezen op je zaklamp, die je al snel vindt. Uiteraard komt dit de rekenkracht ten goede en de Switch ervaart dan ook totaal geen problemen met de framerate hoog houden. De game speelt zowel in handheld als in docked mode helemaal prima. Alhoewel het qua sfeer prima in orde is en op momenten zelfs behoorlijk creepy, is het redelijk vaak ook net iets te donker. Als je dit overdag in het daglicht speelt, dan kan je wel eens dingen niet goed zien. Zorg dus dat je een donker plekje opzoekt om Infliction: Extended Cut te spelen.
Geluid
Het geluid is van hoge kwaliteit. De omgevingsgeluiden in en om het huis zijn redelijk verontrustend en ik ben vaker geschrokken van de omgevingsgeluiden dan van de jumpscares die zo bedoeld zijn door de makers. De geluiden komen heel erg in de buurt van Resident Evil 7, die waren ook echt heel erg creepy. Voor mij geldt echt; het suggestieve vind ik veel enger.
Gameplay
Het spel speelt zich volledig in het huis af en heeft nog het meeste weg van Resident Evil 7 en P.T.. Het is een loopsimulator in een spookhuis. Je vindt gaandeweg steeds meer aanwijzingen die gebeurtenissen ontketenen. Soms doe je iets verkeerd wat dan een cutscene start, waarin je een gewelddadige dood sterft door de handen van de kwade geest. Die cutscene is in het begin nog grappig, maar wordt snel oud en dan is het eigenlijk alleen nog maar langdradig. Je kan je verstoppen, maar dat voegt niet echt iets toe. Alleen op het laatst zijn er wat momenten dat het er echt toe doet, de rest van de tijd is het een overbodige gimmick zonder toevoeging. Wat ik wel erg miste, was de mogelijkheid om te rennen, of überhaupt sneller te lopen. Dit kan niet en voelt hierdoor allemaal wat sloom aan.
Conclusie
Al met al is Infliction: Extended Cut een leuke en onderhoudende game die niet te lang duurt. Er zijn wat onvolkomenheden die het geen topgame maken, de cutscenes voelen lang aan en niet kunnen rennen voelt als een groot gemis. Ook het kunnen verstoppen voelt wat overbodig, pas op het laatst is het echt nodig. Maar de omgevingsgeluiden en rumble in de joycons die mij meerdere malen kippenvel gaven en mij even moesten laten pauzeren en het grimmige verhaal wat zich langzaam ontvouwt, maken dit toch wel tot een spannend avontuur die ik de gemiddelde horrorliefhebber wel zou aanraden.
[yasr_overall_rating null size="medium"]
De game is al een tijdje te verkrijgen op PC, PS4 en Xbox one. Bij nu verschenen de Switch-versie zit na het uitspelen een plus-versie; Extra moeilijkheid, nieuwe puzzels en verschillende uitkomsten. Ik ga Infliction: Extended Cut zeker nog een keer spelen!
Meer over: Games, Nintendo, PC, PlayStation, Recensies, Xbox