After the Fall VR review: een beste knaller of een losse flodder?

After the Fall VR review: een beste knaller of een losse flodder?
after the fall poster
After the Fall

Vertigo Games, het team achter Arizona Sunshine, heeft een nieuw spel ontwikkeld voor virtual reality. After the Fall is een shooter met lichte rpg-elementen, intense coöp en pvp mogelijkheden en heel veel zombies genaamd Snowbreed. Het is te krijgen op Steam en in de Oculus- en Playstation Store. Ik heb het spel intensief getest op de pc; lees gauw verder of het de moeite is om de aarde weer op te bouwen, of dat de fall toch harder was dan gedacht.

Verhaal

After the Fall speelt zich af in een met ijs bedekt Los Angeles, 20 jaar na de apocalyps. In de Outlands, de resten van wat eens een bruisende metropool was, moeten jij en drie anderen in verschillende harvest runs zo efficiënt mogelijk Snowbreed afknallen om zo Harvest te verzamelen. Deze Harvest is essentieel om sterker te worden, zodat jij de steeds moeilijker wordende aanvallen af kan slaan. Ga op ontdekking in de verschillende mappen naar geheimen om je wapens uit te rusten met gadgets, zodat je nog krachtiger kan schieten en meer munitie kan laden. Als je maar genoeg Snowbreed vernietigt is er misschien nog een kans voor de mensheid om hier bovenop te komen.

Geen diepgaand verhaal

Zoals je ziet is er geen diepgaand verhaal. Eerlijk gezegd is dit ook niet het soort spel wat het daarvan moet hebben. De kracht ligt hier in de herspeelbaarheid. De verschillende mappen doorloop je keer op keer waarin de moeilijkheidsgraad steeds hoger wordt en de beloningen groter. Hoe moeilijker het spel, hoe beter de beloning. En zo word je dus steeds sterker en de vijanden makkelijker. En dat werkt hier bijzonder goed. Je begint in de zogeheten spelershub, een verlaten arcadehal waar iedereen samenkomt. Je loopt naar een kast waar je een pistool pakt en je een menu te zien krijgt. Via het pistool kan je dan je keuze maken. Kies een spelmodus, een map en een moeilijkheidsgraad en je komt in een lobby. Vanuit hier is het een klein minuutje wachten tot de andere drie plekken bemand raken en je kan starten. Zo simpel kan het zijn en zo simpel is het ook. Heerlijk.

after the fall: juggernaut
Juggernaut, beter hou je afstand

Er zijn twee spelmodus: PvE en een PvP. PvE staat voor player vs environment en is de coöperatieve spelsoort. Hier is het de bedoeling dat je tot en met drie anderen de AI van de computer moet zien te verslaan. Bij de andere modus, PvP (player vs player) is het de bedoeling dat twee teams van 4 het tegen elkaar opnemen. Hier komt dus geen AI bij kijken en is het een team deatchmatch, het team met de meeste kills wint.

PvP: bewegen en herladen

Ik ben begonnen met de pvp en hier merk ik gelijk een paar minpuntjes. De besturing van je karakter bijvoorbeeld is niet prettig. Waar in sommige vr-games je beweging relatief is naar de kant waarnaar je kijkt, is dat hier niet het geval. Wat ik fijn vind, als ik de stick omhoog beweeg om naar voren te lopen dan zou ik willen sturen met mijn hoofd. Tijdens het lopen naar rechts kijken zou ervoor moeten zorgen dat mijn karakter ook naar rechts gaat. Hier is het lopen relatief aan de stick op de joystick. Als je dus naar rechts kijkt tijdens het lopen blijf je wel rechtdoor lopen en dat vind ik behoorlijk desoriënterend. Zeker tijdens de hectische momenten is het lastig en die zijn talrijk kan ik je vertellen. Gemiste kans.

In de instellingen heb de de optie voor twee verschillende herlaad mogelijkheden. De arcade manier is de makkelijkste, waar je op een knop drukt om het magazijn uit te werpen en vervolgens hou je het wapen bij je borst waardoor het automatisch een nieuw magazijn krijgt. De geavanceerde manier heeft wat meer voeten in de aarde; hier moet je een magazijn pakken, in het wapen plaatsen en dan handmatig doorladen (Je krijgt dan wel meer Harvest van de verslagen Snowbreed). En dit werkt met wisselend succes. Regelmatig had ik nadat ik een magazijn had gepakt, dat ie niet gelijk in het wapen schoof. Dan moest ik het loslaten, een nieuwe pakken en opnieuw proberen. Wat ook regelmatig gebeurde is dat als ik wilde herladen om de kogel in de kamer te krijgen, dat het wapen in de andere hand sprong in plaats van dat ik met de vrije hand ging herladen. Gelukkig is dat op te lossen door in de instellingen het automatisch vastpakken van wapens uit te zetten. Nu moet je wel de knop constant ingedrukt houden om je wapen vast te houden, maar sowieso werkt dat intuïtiever. Nu ging het herladen wel een stuk beter, maar toch vond ik arcade laden fijner.

de vijanden zijn talrijk

PvE met monsters

Dit is de modus is waar het spel echt schittert. De PvE is ronduit fantastisch. Met drie andere mensen neem je het in verschillende mappen op tegen hordes Snowbreed. En die hordes zijn echt groepen van tientallen. Ongehoord hoe veel monsters er in beeld komen. Ik kreeg Left4Dead-vibes. Het geeft een ontzettende rush om met overal monsters om je heen al schietend heen en weer te rennen, terwijl je jouw teamleden waarschuwt voor het dreigende gevaar wat op sommige momenten echt overal vandaan komt.

Naast het kanonnenvoer van gewone zombies die langzaam en soms snel zijn, krijg je ook te maken met grotere sujetten die moeilijker neer te leggen zijn. Je hebt bijvoorbeeld de Eater, een groot en log monster dat een behoorlijk pantser heeft en een vervelende bijkomstigheid: als hij verslagen is knalt ie uit elkaar. Sta je dan te dichtbij, dan raak je even verblind. Met een goed team kan je hem wel op een tactische plek laten ontploffen bij grote groepen Snowbreed.

Ook kom je de Juggernauts tegen, grote monsters met een helm op die je, als je te dichtbij komt, oppakt en je hoofd inslaat. Eén klap van hem kan al fataal zijn. Hiernaast heb je de mini- en eindbazen Brute en Smasher. Deze vijanden moet je op een specifieke manier neerhalen, elke keer licht er een deel op van zijn lichaam waar je op moet schieten. Aangezien ze niet stilstaan én vergezeld worden door hordes Snowbreed is dat nogal een billenknijpende gebeurtenis, kan ik je vertellen.

after the fall
Los Angeles na de apocalyps

Conclusie

Het spel gaat naast deze content nog voorzien worden van verschillende nieuwe seizoenen waarin nieuwe vijanden, wapens, levels en andere dingen geïntroduceerd worden. Er is dus nog een hoop om naar uit te kijken. Het spel is niet prefect door de rare manier van lopen en het herlaadsysteem is ook niet perfect. Als je de eerste map hebt gedaan heb je eigenlijk 80% van het spel al gezien, maar de herspeelbaarheid maakt een hoop goed. Tot nu toe heb ik het geluk gehad om in hele toffe teams te zitten die goed samenwerken en dat draagt ook bij aan een geweldige ervaring. De coöp modus vanuit de centrale hub is ontzettend makkelijk en laagdrempelig te starten en als je vrienden hebt die het ook spelen, kan je ze heel makkelijk via hun nummer toevoegen aan jouw lijst. Als je dan een spel start, zit hij of zij automatisch in het team. Hier kunnen meer spellen een voorbeeld aan nemen. De PvP modus is leuk dat het er is, maar voegt niet echt iets toe. Eerlijk gezegd zijn er wel betere schietspellen voor vr waarin je het tegen elkaar kan opnemen. Maar dat geeft niets: er zijn maar weinig spellen in vr waarbij ik langer dan een uur achter elkaar speel, dit spel is er zeker een van. Al met al kan ik deze blind aanraden: de content is niet veel, maar de herspeelbaarheid maakt een hele hoop goed.

Ik hoop alleen dat de ontwikkelaar het momentum behoudt, want de PvE modus is hier wel de troef. Als ze niet regelmatig met nieuwe content komen kan dit spel na de eerste opleving behoorlijk leeglopen. Je kan wel alleen met drie computergestuurde ventjes spelen, maar dat is lang niet zo leuk. De belofte voor nieuwe content is er, dus ik heb goede hoop! Heb jij een vr-headset en zin om een potje te spelen? Laat het maar weten in de comments hieronder of in onze Discord. Het maakt niet uit welke je hebt, het is namelijk crossplay

[yasr_overall_rating size="large"]