Zenibeasts: Een interview met bedenkster Molly Heady-Carroll
The city of Myopia has big problems: Toxic masculinity, internet trolling, immaturity, the spreading of false information and other harmful behavior. In a karmic fate; the citizen’s actions have birthed an even bigger problem: The Zenibeasts.
Kaiju-fans opgelet; Zenibeasts komt eraan. De Nachtvlinders heeft recentelijk een interview mogen houden met Molly Heady-Carroll van de Nederlandse gamestudio Arcane Circus.
In deze gamestudio zijn ze namelijk bezig met een zeer uniek initiatief. Niets minder dan de oprichting van een nieuwe multimedia franchise. In dit interview bieden we jou een concrete kijk op wat Zenibeasts inhoudt en gaan we in gesprek over de diverse aspecten die betrokken zijn bij het oprichten en ontwikkelen van een nieuwe franchise.
Ten eerste, bedankt dat we je vandaag mogen interviewen. Ik ben erg benieuwd naar hoe dit initiatief is ontstaan.
Molly Heady-Carroll: Zenibeasts begon een paar jaar geleden als een prototype van een app, genaamd Kaijack Card Attack! Bij de ontwikkeling hiervan zijn we ermee naar Tokyo gegaan voor verder onderzoek. Hier kregen wij feedback op de originele designs en konden wij zien wat het algemene publiek er over dacht. Voor de designs hebben wij samen gewerkt met Charles Zembillas. Hij is bekend bij het algemene publiek voor zijn werk aan de designs voor de personages Spyro en Crash Bandicoot. Na loop van tijd kwamen we in aanraking met een producent welke de reis naar dit moment verder heeft geholpen.
Hoe zou jij de stijl voor het algemene publiek beschrijven?
Molly Heady-Carroll: De wereld van Zenibeasts draait om het idee dat iedereen en alles zijn eigen verhaal heeft. Vergelijkbaar met hoe de wereld van Star Wars levend aanvoelt. Momenteel zijn er vier Zenibeasts - Mashibuni, Ojira, Goshiblob en Hagura - die elk een actueel maatschappelijk kwaad vertegenwoordigen. Zo symboliseert Mashibuni bijvoorbeeld toxic masculinity, waarbij zijn uiterlijk stoer lijkt, maar hij eigenlijk ook gevoelig is. Voor de stijl lieten we ons inspireren door Amerikaanse cartoons en mascottes uit de jaren 90, waarbij elk aspect van het ontwerp van de personages intentioneel moest zijn om op deze manier gelijk het karakter van het personage over te brengen.
Wat waren voor jou leermomenten tijdens het ontwikkelen?
Molly Heady-Carroll: Het ontwikkelen van Zenibeasts is een heel ander avontuur dan ons vorige project "Crap and Broke". Een life management game welke te downloaden was op de iPhone en Android. Zenibeasts is groter en vereist meer aandacht voor aspecten zoals het budget bijhouden en samenwerkingen met andere bedrijven. Het plaatst mij meer in de rol van een manager, wat zeker een leerproces op zichzelf is. Het kan lastig zijn om als creatief persoon een zakelijke rol aan te nemen maar leerzaam is het zeker.
Momenteel is er ook een Zenibeasts bordspel in ontwikkeling. Wat zijn unieke uitdagingen die het ontwikkelen van een bordspel met zich meebrengt?
Molly Heady-Carroll: Het ontwikkelen van een bordspel heeft zijn eigen dynamiek. Het is lastiger dan iets zomaar op het Internet zetten want de productie van een bordspel vereist nauwe samenwerking met anderen, zoals JyDe games, die het bordspeldesign en de distributie voor ons verzorgt. Interactiviteit is bij Zenibeasts essentieel, omdat we op deze manier dit project en de wereld van de Zenibeasts op verschillende manieren willen presenteren.
Buiten de monsters zijn er ook diverse menselijke personages. Is er veel verschil in het ontwikkelen van een monster en een mens in de wereld van Zenibeasts?
Molly Heady-Carroll: Het ontwikkelen van een menselijk personage is zeker anders. In tegenstelling tot de eenvoudige Zenibeasts kunnen mensen spreken en hebben ze persoonlijke problemen, die verergerd worden door de monsters die hun stad aanvallen. Het interessante aan de menselijke personages is dat ze allemaal persoonlijke tekortkomingen hebben en de Zenibeasts laten zien wat er gebeurt als je die tekortkomingen laat overheersen.
Zenibeasts gaat dus voor een groot deel over maatschappelijke en persoonlijke problemen, in welke manier speelt dit een rol?
Molly Heady-Carroll: Terwijl de Zenibeasts de maatschappij in hen wereld vernietigen, zien we in de echte wereld hoe mensen langzaam maar zeker de maatschappij verwoesten. De game biedt ons de mogelijkheid om deze problemen te weerspiegelen en te laten zien dat iedereen een reden heeft die hen maakt wie ze zijn. Het is belangrijk om naar elkaar te luisteren en begrip te tonen.
Stel, alle doelen van je worden behaald. Waar zie jij Zenibeasts over 10 jaar?
Molly Heady-Carroll: Over tien jaar zou ik graag zien dat Zenibeasts bestaat uit bordspellen, een animatie-serie, een videogame en een stripserie die nog steeds voortduurt. Ik zou graag blijven werken aan Zenibeasts en zien dat andere artiesten hun bijdrage leveren aan het project. Iedereen heeft een uniek perspectief op het leven, en via Zenibeasts kunnen artiesten hun eigen stem laten horen.
Wil jij meer weten? Voel je dan vrij om een kijkje te nemen op hun site Zenibeasts.
Meer over: Bord- & Kaartspellen, Games, Animatie, Interviews, Nederhorror