‘The sight, the stink, the sinister sound. What have you imagined Alice?’
Na tien jaar gewacht te hebben komt het vervolg van American McGee’s Alice eindelijk uit! In Alice: Madness Returns komt McGee’s interpretatie van het klassieke fictiewerk Alice in Wonderland opnieuw tot leven.
Het verhaal
Mocht je deel 1 nog nooit gespeeld hebben, geen probleem! Als nieuweling kun je zo instappen in dit verhaal. In het vervolg op de originele PC-hit American McGee’s Alice wordt een volwassen Alice eindelijk ontslagen uit de psychiatrische inrichting Rutledge. Ze worstelt nog steeds met angst- en schuldgevoelens over de brand waarin haar familie 11 jaar eerder op tragische wijze is omgekomen. Alice keert terug naar Wonderland om de waarheid over haar verleden te ontrafelen. Maar haar toevluchtsoord is veranderd in een sinistere nachtmerrie en Wonderland wordt overspoeld door een waanzin die ook Alice dreigt te verslinden.
Alice: Madness Returns speelt zich tien jaar af na de gebeurtenissen uit het eerste deel. Het verhaal begint in het oude Victoriaanse London waar Alice een wit konijn achtervolgt en zo in Wonderland uitkomt (klinkt herkenbaar is het niet?) Eenmaal in Wonderland veranderd het mooie idyllische Wonderland mijn zijn grasweides en vrolijke dieren in een regelrechte hel.
Het verhaal wordt verteld door kunstzinnige cutscenes. Ze vertellen het verhaal van Alice en haar verleden. Grafisch ziet dit eruit alsof je in een kijkdoos kijkt met pop-up silhouetten in vintage kleuren. Ook zijn deze filmpjes het meest angstaanjagend van het gehele spel.
Gameplay
Als je van platformspellen houdt, dan is Alice: Madness Returns geniaal. Er is veel aandacht geschonken aan de details en het spel varieert af en toe van gameplay. Standaard speel je in een 3D omgeving, maar af en toe krijg je een aantal minigames in 2D.
De levels zijn goed uitgedacht en met verschillende lagen. De besturing is af en toe wat lomp te noemen. Zodra je van punt A naar punt B wil springen kun je het er donder op zeggen dat het de eerste paar keer misgaat. Het inschatten van de afstand is lastig en daardoor onderschat je deze vaak. Ook werkt de zweef functie niet altijd even lekker. Maar ondanks dat is springen wel erg leuk, zodra Alice sprint vliegen er vlindertjes om haar heen. Springt ze mis of ontwijkt ze een vijand dan verdwijnt haar lichamelijke vorm en wordt deze uiteengedreven door een zwerm vlinders.
Zoals in elk platformspel kun je ook items verzamelen. Om je te kunnen weren in het sinistere wonderland krijgt Alice meerdere wapens vijanden af te weren. Je begint met het bekende keukenmes en naarmate het spel vordert zul je een pepermolen, speelgoedpaard, gloeiend hete theepot en een ‘clockwork’ ontvangen waarmee je obstakels uit de weg kunt blazen. Gedurende het spel kun je deze wapens steeds verder upgraden. Om je wapens te upgraden heb je tandjes nodig. Deze liggen her en der verspreidt in het speelveld en ontvang je ook van verslagen vijanden. Naast tanden kun je ook flesjes en herinneringen verzamelen. Zodra je een herinnering vind, zal een bekende van Alice iets vertellen over haar achtergrond. Hoe meer herinneringen je verzamelt hoe meer je te weten komt hoe het verhaal in elkaar steekt.
Mijn favoriet: Je kan in het spel vliegende varkenssnuiten inpeperen met je pepermolen. Heb je de varkenssnuit opgeblazen dan verschijnt er een verborgen pad of je ontvangt extra tanden.
Alice kan net zoals in het oorspronkelijke kleiner en groter worden. Echter op het moment dat ze kleiner wordt wil er nu en dan wel eens een glitch ontstaan waardoor je door een muur heen kan kijken.
Graphics
Het spel speel je niet voor zijn creatieve omgang met het platform genre, want daar zul je geen vernieuwende opties in vinden (springen van hier naar daar, items oppakken en wapens upgraden) Nee, dit spel speel je door het creepy stijltje waarbij je steeds nieuwsgieriger wordt naar hoe het volgende level eruit zal zien.
De stijl van Alice is bijna dezelfde stijl als die van 10 jaar geleden alleen iets gelikter, al zullen sommige mensen het er toch ietwat gedateerd uit vinden zien in vergelijking met andere games op dit moment. Zo zijn er weinig gedetailleerde texures te vinden en ziet de omgeving er soms wat simpel uit. Desalniettemin zal de gemiddelde platform speler of Wonderland liefhebber hier geen probleem van maken.
Geluid
De muziek is zo goed er ondergezet dat je hem eigenlijk niet door hebt als je aan het spelen bent. Pas na een heftig gevecht besef je vaak pas dat het ineens erg stil is. Mijn favoriete geluid in het hele spel is het verzamelen van de tandjes, op een een of andere manier klinkt dit vrij gruwelijk.
De ingesproken stemmen zijn daarentegen van mindere kwaliteit. Vaak zijn ze te zacht en slecht verstaanbaar, terwijl ze op andere moment keihard door je speakers schallen.
Horror?
Of Alice: Madness Returns horror is? Nee niet echt. Het is geen spel waarbij je schrikeffect na schrikeffect hebt. Kijk je iets verder dan het spel, dan is het verhaal van Alice horror. Een meisje dat iets verschrikkelijks heeft meegemaakt en ze daardoor niet allemaal meer op een rijtje heeft waardoor ze waanbeelden krijgt. Dat lijkt me behoorlijk angstig.
Het stukje met de meeste horror, dat is toch wel dat de Carpenter en de Walrus de oesters aan het verzamelen zijn voor een toneelstukje, om ze vervolgens heerlijk op te peuzelen. Uiteraard wordt dit fijn in beeld gebracht met een geweldige slachtscene.
Conclusie
Hou je van het platform genre en van Alice in Wonderland? Dan is dit spel zeker een aanrader. Verwacht geen intelligente gameplay of geweldige graphics. Aan de screenshots zie je wat je kunt verwachten. Heb je deel 1 gespeeld, dan is dit zeker een must!
Alice: Madness Returns is verkrijgbaar voor de Xbox 360, PS3, PC
Zodra je Alice: Madness Returns koopt voor je PS3 of Xbox 360 ontvang je een eenmalige online registratie code waarmee je ook toegang kunt krijgen tot het eerste deel van Alice: American McGee’s Alice. Koop je Alice: Madness Returns voor je PC dan kun je de originele versie hiervan downloaden op de EA store.com