Werkende Nederland met een voorkeur voor goede fantasy trokken op 30 mei massaal naar Amsterdam. In de Westergasfabriek konden ze namelijk hun hart ophalen aan een tentoonstelling in het teken van de succesvolle televisieserie Game of Thrones. Maar er was meer te doen in Amsterdam. Sinds een week ligt de nieuwe horrorthriller van Lauren Beukes in de boekhandel, getiteld ‘Gebroken Monsters’. Dit was reden voor Beukes (rijmt op ‘mucus’, zoals ze het zelf graag aangeeft, Red.) om Zuid-Afrika te verlaten om een bezoek te brengen aan Amsterdam. In ‘the American bookcenter’ hield zij een lezing en een signeersessie voor de liefhebbers van haar boeken. Reden genoeg voor ‘De Nachtvlinders’ om hier bij te zijn.
Hybride schrijfster
Alhoewel haar laatste twee boeken in het horror/thrillergenre liggen, is Beukes niet in één hokje te zetten. Met plezier geeft ze dan ook aan, dat in verschillende boekhandels, haar boeken in een ander genre worden ingedeeld. Bij de ene boekhandel kan je haar schrijfsels terugvinden onder horror- of thrillerboeken. Een andere winkel schaart haar boeken onder het bovennatuurlijke genre. Daarbij schrijft Beukes niet alleen boeken, maar werkt ze ook mee aan scenario’s, schrijft ze columns en heeft ook een aantal comics op haar naam staan. In oktober dit jaar zal een nieuwe comic van haar verschijnen, waarbij de schrijfster haar krachten bundelt met een vriend, die eveneens verantwoordelijk is voor de omslag van ‘Gebroken Monsters’. In het Nederlands is twee jaar geleden ‘Stralende meisjes’ uitgekomen. Bijzonder aan dit boek is, dat het verhaal draait om een seriemoordenaar die door de tijd reist. Leuk detail is, dat het idee voor dit boek ontstond in een twittercontact. Toen Beukes dit idee later doorlas, was ze dermate enthousiast over het idee, dat ze de tweet snel van internet verwijderd heeft. Uit angst dat iemand anders er met haar idee vandoor ging… ‘Stralende meisjes’ zou oorspronkelijk een comic worden, maar is in een later stadium aangepast naar een roman. Beukes geeft dan ook met pretogen aan dat uitgevers om die reden vaak gek van haar worden. Ook in het net gepubliceerde ‘Gebroken Monsters’ kruipt Beukes in de geest van een seriemoordenaar. Maar deze keer is het wel een heel bizarre seriemoordenaar. Want hij (seriemoordenaars zijn immers altijd mannen, volgens Beukes, Red.) combineert lichamen van lijken met die van een dier. Met bizarre creaties tot gevolg…
Gruwelijke details
Lauren Beukes start haar lezing met een fragment uit haar nieuwste boek. Met haar leren jas, korte leren rok en Dr. Martens tot aan haar knieën, past ze helemaal in de horrorsfeer die haar boeken uitademen. Het fragment laat niets aan de verbeelding over met als lijdend voorwerp een lijk, dat voor de helft bestaat uit een jongen en voor de andere helft uit een hert. Waarom zoveel gruwelijke details? Beukes geeft als verklaring aan dat de samenleving door de jaren heen geweld door andere ogen is gaan bekijken. We zijn tegenwoordig veel meer gewend op dit gebied. Denk hierbij maar aan jonge kinderen die in een computerspel zombies afslachten. ‘Seks lijkt tegenwoordig als erger te worden ervaren als geweld’. Beukes wilde met haar boek dieper gaan en het afschuwelijke gevoel overbrengen, dat je krijgt bij het zien van een vuistgevecht. Vandaar dat haar boeken vele scenes met gruwelijke details bevatten. Een voorbeeld hiervan is afgeleid van bovengenoemde scene van het lijk. De twee helften zijn namelijk aan elkaar bevestigd met een zogenaamd vleeslijm. Eveneens bewijst dit dat zelfs Beukes haar grenzen heeft. Ze noemt hierbij dat het gebruik van vleeslijm in dit fragment eigenlijk niet klopt. Om de twee helften van het lijk aan elkaar te bevestigen, is vleeslijm eigenlijk niet voldoende, omdat hiervoor meer vlees nodig is. Maar zover wilde Beukes in haar boek niet gaan…
‘Research’
Beukes doet veel onderzoek voor het schrijven van haar boeken. Zo wilde ze bij ‘Stralende meisjes’ het tijdreizen op de juiste manier beschrijven, zodat het verhaal precies klopt. Voor haar nieuwste boek trok Beukes voor onderzoek naar Detroit, waar het verhaal zich afspeelt. Vooral omdat de politie een belangrijke rol speelt in het verhaal, was het van belang dat ze het proces waarheidsgetrouw kon beschrijven. De trip naar Detroit was een hele reis, omdat ze zelf in Johannesburg woont. Maar gelukkig was de uitgever bereid haar een voorschot te verlenen, zodat ze deze reis kon maken. Wat haar zoektocht in Detroit haar heeft gebracht, laat Beukes zien door een korte powerpointpresentatie. Foto’s van afgelegen sinistere plekken vol vergeten dossierkasten, oude boeken en documenten met een adembenemend lichtval en oude gebouwen met grafiti. Ook de politie, waar Beukes een aantal dagen bij meeliep, hield hun kantoor in een prachtig oud gebouw. Spijtig genoeg voor de schrijfster zijn de agenten net verhuisd naar een zeer modern gebouw met een inrichting dat het best te vergelijken is met een callcenter. Beukes heeft met pijn in haar hart besloten het nieuwe politiebureau als achtergrond te gebruiken. Maar er wordt in een gedeelte van het boek nog wel gesproken over het oude gebouw.
Beukes geeft aan dat ze veel dingen niet zelf had kunnen verzinnen. Dit maakt het onderzoek van onmisbare waarde voor haar schrijfsels. Zo had ze contact met een taxidermist, die haar werk omschreef als het pellen van een rotte sinaasappel. ‘Daar had ik zelf niet op kunnen komen!’ geeft de schrijfster toe. Ook de levensgeschiedenis van één van de personen, die Beukes in Detroit ontmoette, is gebruikt voor het verhaal. Het betrof een man, die in de gevangenis had gezeten voor de moord op de vriend van zijn moeder. Deze vriend was verantwoordelijk voor de dood van zijn moeder en hij besloot het recht in eigen hand te nemen.
‘Karakter en sociale media’
Sociale media speelt een belangrijke rol in Beukes nieuwste boek. In Detroit bezocht ze een middelbare school. Ze sprak daar met een aantal leerlingen. De tieners spraken over een meisje van school, die door iedereen herkend omdat er iets met haar was gebeurd op het internet. Alles wat op de sociale media plaatsvindt kan je voor eeuwig achtervolgen en raak je eigenlijk nooit meer kwijt. Het kan iemand voor eeuwig tekenen. Beukes verwijst hierbij naar een citaat van een kunstenaar. Deze kunstenaar noemt, dat internet vergelijkbaar is met een droomwereld. Het brengt namelijk de verborgen en soms gruwelijke kanten van iemand naar boven.
Opvallend in de boeken van Beukes is dat haar personages gekenmerkt worden door hun gebreken. Zelfs de ‘goede’ mensen hebben slechte kanten, waardoor het onderscheid tussen goed en slecht vervaagd. Ook wordt wel gezegd dat haar boeken vooral intelligente mensen aanspreken. Beukes zelf grapt hierbij, dat ze haar lezers eigenlijk een intelligentietest moet laten ondergaan.
Schrijvers komen in vele soorten en maten, maar Lauren Beukes toont zich in haar lezing als een bescheiden en praatgrage vrouw met een flinke dosis humor. Ze heeft het na twee boeken wel een beetje gehad met seriemoordenaars, dus wie weet wat het onderwerp van haar volgende boek zal zijn. In het Nederlands zijn er twee boeken van haar verschenen bij uitgeverij Cargo/De Bezige Bij, namelijk ‘Stralende meisjes’ en ‘Gebroken Monsters’. In het Engels kun je ook genieten van ‘Zoo City’, ‘Moxyland’ en ‘Maverick’. Wat betreft comics heeft Beukes een bijdrage geleverd aan diverse uitgaven van ‘Fables’ en ‘The Witching Hour’.