Boekrecensie: De Tweeling – Merete Junker

Merete Junker (1959) is journalist en lerares en woont in de Noorse plaats Skien. Ze is voornamelijk bekend van haar debuut ‘ Het meisje met de ballon’. Dit boek was een dermate groot succes in Noorwegen, dat Junker hiermee de debutantenprijs voor thrillerschrijvers won. Tweeling, haar tweede boek, gaat eveneens over Mette Minde. Mette, een journalist, is werkzaam bij de Noorse radiozender NRK. Ze beleeft veel plezier aan haar werk, maar heeft er nog steeds spijt van dat ze haar opleiding aan de politieacademie nooit heeft afgemaakt. Een korte samenvatting van de inhoud van het boek:

De examenklas van het mediaprofiel aan een middelbare school in de Zuid-Noorse stad Skien wordt opgeschrikt door gewelddadige gebeurtenissen, een zelfmoord, een moord en een jong meisje dat uit haar ouderlijke huis verdwijnt.

Mettes speurtocht naar de precieze gang van zaken voert haar niet alleen naar allerlei plaatsen in de omgeving, maar doet haar uiteindelijk zelfs in Finland belanden. Mensen met nauwe onderlinge banden en eenzame mensen zonder sociaal netwerk raken verstrikt  in een knoop die zo strak zit dat het ontwarren ervan levensgevaarlijk wordt en waarin een belangrijke rol is weggelegd door meerdere paren tweelingen.

De sinistere sfeer van de noordelijke landen scheppen al een juiste sfeer voor een thriller. Het gedicht aan het begin van het boek geeft daarbij nog een extra laagje spanning. Het verhaal begint met een fragment over de moord/zelfmoord waar het allemaal om draait. Dit fragment roept bij de lezer al direct vragen op. Daarbij heeft Junker een gedetailleerde en bijna sprookjesachtige manier van schrijven, waardoor je als lezer je de scene heel goed voor de geest kunt halen. Hierbij worden enkele personages goed uitgediept waardoor je een goed beeld van hun leven krijgt en de rol die dit speelt in het verhaal. Zo is de hoofdpersoon Mette een journalist die ook wat opleiding als politieagent heeft gehad. Daardoor heeft ze meer verstand van politiezaken dan de gemiddelde journalist, wat het verhaal ten goede komt. Jammer is alleen dat andere personages minder aandacht krijgen, waardoor deze personages wat vlak blijven. Bijvoorbeeld zou voor het verhaal interessant zijn, wanneer je wat meer te weten komt over de achtergrond van de diverse leden van de filmclub, zoals Ulrik en Ylva, die toch een belangrijke rol spelen in het verhaal.

Tweeling is de titel en het wordt al snel duidelijk dat tweeling, of eigenlijk tweelingen een heel essentiële rol spelen. In bepaalde aspecten en vooral aan het eind van het verhaal wordt duidelijk dat zonder de rol van de tweeling het hele verhaal niet bestaan had. Aan het eind van het verhaal lijkt alles even mis te gaan, maar Junker schrijft het zo dat het boek eindigt in een goed en interessant plot. Voor de lezer onder ons, die weinig Scandinavische thrillers leest, zal vooral het gebruik van diverse Noorse namen vooral in het begin van het boek even duizelen. Het boek is niet opgedeeld in afzonderlijke hoofdstukken en verandert verschillende keren van ik-persoon. Dit kan ervoor zorgen dat je als lezer de verschillende personages minder goed uit mekaar kunt houden. Een nadeel van de frequente wisseling van ik-persoon is ook dat het soms de vaart wat uit het verhaal haalt.

Concluderend kan er gesteld worden dat Tweeling een sinistere thriller is met een interessante verhaallijn, maar niet altijd even goed uitgewerkte personages. Zeker de moeite waard om te lezen. Maar als je als lezer juist houdt van diepgaande personages, dan kun je beter een ander boek lezen.

Beoordeling: 3,5 sterren