Recensie: Boek der Spiegels (E.O. Chirovici)

Hoe ver kunnen mensen gaan om te krijgen wat ze willen? Hoe betrouwbaar is het geheugen en wat is de invloed van (verloren) herinneringen op ons leven? Dit zijn vragen, die centraal staan in het debuut van E.O. Chirovici. ‘Boek der Spiegels’ valt allereerst op door zijn intrigerende titel en mooie boekomslag. Op de voorkant staat een rij klassieke gebouwen afgebeeld met een soort spiegeling, afgewerkt met rood/paars tinten en veel wit.

Boek der Spiegels (E.O. Chirovici)Op een nacht in 1987 werd de vooraanstaande hoogleraar Joseph Wieder op brute wijze vermoord. De zaak werd nooit opgelost. New York, 25 jaar later. Literair agent Peter Katz ontvangt enkele hoofdstukken uit een manuscript met de titel Boek der spiegels. Het zijn de memoires van Richard Flynn over diens tijd op Princeton University. Hierin beschrijft hij zijn opmerkelijke verstandhouding met Wieder.

Katz is vastbesloten tot op de bodem uit te zoeken wat er in de nacht van de moord is voorgevallen. Hij is ervan overtuigd dat het antwoord zal staan in het ontbrekende deel van Flynns memoires. Richard Flynn is echter ongeneeslijk ziek, en de rest van het manuscript blijkt onvindbaar. Katz raakt geobsedeerd door de zaak. Maar hoe dieper hij in de materie duikt, hoe verder hij verwijderd lijkt van de oplossing.

Het boek bestaat uit drie delen en bevat verschillende hoofdpersonages, die op hun eigen manier achter de waarheid proberen te komen: Door wie is hoogleraar Joseph Wieder zo gruwelijk vermoord? Elke getuige heeft zijn eigen constructie van de gebeurtenissen, die niet altijd met elkaar overeenkomen. Wie heeft reden om te liegen? De hoofdpersonages zijn interessant en goed gekozen. Elk personage heeft namelijk zijn eigen problemen en zijn, op wat voor manier ook, gelinkt aan de afschuwelijke gebeurtenissen. Wel had de auteur de gekozen personages wat meer uit mogen diepen. Als lezer wordt je namelijk erg nieuwsgierig naar hun achtergronden en hier krijg je jammer genoeg niet altijd antwoord op.

De vormgeving van het verhaal is door E.O. Chirovici erg goed gekozen. Een literair agent komt in aanraking met een manuscript, waarvan het begin in het boek is opgenomen. Dit schept gelijk nieuwsgierigheid en spanning op. Je wilt verder lezen, om te weten wat er precies gebeurd is en of het manuscript nog gevonden gaat worden. Daarbij heeft het boek een duidelijk thema: ‘geheugen en herinneringen’. Hoe betrouwbaar zijn deze nu eigenlijk? De schrijver maakt hierbij gebruik van mooie citaten, zoals ‘Herinneringen zijn als kogels. Sommige suizen voorbij en maken je alleen maar aan het schrikken. Anderen rijten je open en laten je in flarden achter’.

‘Boek der Spiegels’ leest als een soort levend Cluedo. Alhoewel sommige personages wat verder uitgediept hadden mogen worden, is het boek heerlijk spannend leesvoer, dat je constant op het verkeerde been zet. Je vraagt je constant af hoe iemand zoiets kan doen.

Wereldpremière voor Nederland

‘Boek der Spiegels’ is geschreven door E.O. Chirovici en gepubliceerd door A.W. Bruna Uitgevers. De vertaalrechten zijn verkocht aan 38 landen en Nederland had hierbij de wereldpremière. Het boek verschijn hier namelijk nog eerder dan de oorspronkelijke Britse uitgave en de vertaling in de overige landen. Nu te verkrijgen als boek/ebook voor 19,99/9,99.

Sterren: 3.5 / 5

1 gedachte over “Recensie: Boek der Spiegels (E.O. Chirovici)”