Boekrecensie: Erebos – Ursula Poznanski

Wat als de virtuele wereld niet meer van de werkelijkheid te onderscheiden is?

Op een Londense school gaat de illegale versie van een nieuwe, verslavende game van hand tot hand. Iedereen wil Erebos spelen – maar wie eraan begint, krijgt maar één kans: zodra je je niet aan de regels houdt of weigert een opdracht uit te voeren, word je eruit geknikkerd en kan je nooit meer inloggen.

Ook Nick weet zijn handen op de game te leggen en komt terecht in de virtuele wereld van Erebos. Al gauw is er hij niet meer uit los te rukken, tot hij de opdracht krijgt iemand te doden. Hij weigert en wordt genadeloos uit het spel gegooid. Als zijn beste vriend vervolgens een ernstig ongeluk krijgt, realiseert Nick zich dat Erebos niet langer alleen een game is – het is angstaanjagende werkelijkheid.

Erebos krijgt je net zo stevig te pakken als de game – je kan je niet meer eruit losrukken.

Wat zonde dat ze dit boek hebben gelabeld als kinderboek. Allereerst is het onterecht, omdat het verhaal meer geschikt is voor een wat ouder publiek. En ten tweede schrikt deze label mensen af, vooral de liefhebbers van thriller en horrorboeken. Dit boek zal dan afgedaan worden als spannend kinderboek, terwijl het juist veel meer biedt. Het heeft zowel fantasy als thriller/horrorelementen. De wisselwerking tussen game en werkelijkheid, en de dunne scheidslijn hiertussen, bieden het boek een extra dimensie. Poznanski heeft zich een uitdaging gesteld om juist een boek over een computerspel te schrijven. Het lastige deel is dan, om het spanningselement van een goed spel op de lezer te kunnen overbrengen. Poznanski is hier zeker in geslaagd.

Poznanski richt zich in haar verhaal op de hoofdpersoon Nick. Nick merkt dat er iets gaande is op school, wanneer steeds meer mensen afwezig zijn en zich vreemd gaan gedragen. Hij ziet dat er een geheimzinnig schijfje wordt doorgegeven, en weet er uiteindelijk een in zijn bezit te krijgen. Via dit schijfje komt hij terecht in de game Erebos. Als donkerelf, vampier, weerwolf of ander magisch wezen, moeten hij en zijn tegenspelers hun weg vinden in een spookachtige omgeving. Deze game is dermate levensecht, dat het spel kan zien wanneer je liegt. Het weet dingen, die het niet had kunnen weten. Het spel stelt de gamer in staat om te communiceren met het spel, alsof je met een mens van vlees en bloed communiceert.

Als lezer beleef je zowel het dagelijks leven van Nick, als de wereld van zijn karakter in het spel. Langzamerhand raken deze werelden steeds meer verstrikt, wanneer gebeurtenissen in Erebos ook invloed hebben op de werkelijkheid. En juist de geheimzinnigheid rondom het spel, zorgt voor strubbelingen in het dagelijks leven van Nick en zijn schoolgenoten. De gamer moet, om in het spel te blijven, steeds heftigere opdrachten uitvoeren. De vraag die dan speelt: hoe ver ga je om in het spel te kunnen blijven? Het boek laat zien waartoe mensen in staat zijn, om iets te bereiken. En hoeveel effect het spelen van een game hierin kan hebben. Het verslavings-element, de levensechtheid van het spel en de invloed hiervan op de realiteit, zijn hierin angstaanjagende elementen.

De uitgebreide persoonsbeschrijvingen van Poznanski zorgen ervoor dat je als lezer meegesleept wordt in het verhaal. Op een gegeven moment wordt Nick uit het spel gegooid, maar dit heeft zeker geen nadelig effect op de opbouw van spanning in het boek. Als lezer wil je dan wel graag weten wat nu eigenlijk het doel van het spel is. En hoe komt het toch dat de game dingen weet, die het nooit had kunnen weten? En hoe kan het communiceren als een werkelijk persoon? Het boek biedt geloofwaardige en toch wel angstaanjagende antwoorden op deze vragen. En daarbij is een rol weggelegd voor de Griekse mythologie, die een grote invloed heeft op het verhaal. De ontknoping van het boek is zeer interessant en goed uitgedacht door Poznanski.

Ten slotte kent het boek ook wat romantische ontwikkelingen, die niet altijd even overtuigend zijn. Tussen de hoofdpersoon en zijn klasgenoot lijkt er opeens iets te zijn, wat voor de lezer misschien wat uit de lucht komt vallen. Een klein minpuntje, maar het doet geen afbreuk aan waar het allemaal om draait, namelijk Erebos.

Conclusie: Het boek is een interessante mix tussen spanning, virtuele realiteit en een vleugje psychologie en mythologie. En dit maakt, dat het boek de moeite waard is om gelezen te worden.

Ursula Poznanski is geboren in Wenen en van oorsprong medisch journalist. Na de geboorte van haar eerste kind begint ze met het schrijven van boeken voor kinderen en (jong)volwassenen. Voor het boek Erebos heeft Poznanski een Duitse literatuurprijs gewonnen.

Sterren: 4.5 / 5.0

Steun jij De Nachtvlinders met een kleine maandelijkse bijdrage?

6 gedachten over “Boekrecensie: Erebos – Ursula Poznanski”

  1. Klinkt goed, deze ga ik zeker een keer in bieb of bookstore opzoeken.
    En dat label, tja, dat kan inderdaad lezers van een goed boek weghouden. Wat ontzettend jammer is, want in het “young adult’ genre zitten op horrorgebied de laatste tijd een aantal erg sterke boeken. Ik was in ieder geval aardig onder de indruk van ‘Rot and Ruin’ van Jonathan Maberry en ‘The Enemy’ van Charlie Higson.

    Beantwoorden
    • Hallo, ik raad het je zeker aan om dit boek te lezen want het is erg goed. ik ben nu bezig aan de laatste 80 pagina’s en het is zeer moeilijk om te stoppen met lezen daar het veel te spannend is en je gewoon het einde wilt weten. Ikzelf ben 21 jaar maar voel mij zeker niet te oud om dit boek te lezen, ik vind ook dat het geen echt kinderboek is maar toch voor een oudere leeftijdscategorie..

      Een boekenverslindster..

      🙂 Elodie

      Beantwoorden
  2. Samenvatting:
    Nick heeft door dat er op zijn school in London al een tijdje een CD rondgaat. Hij weet niet wat er op staat en wat het inhoud, dat vindt hij maar verdacht. Meestal is Nick een van de eerste die het zou weten als er een illegale kopie van iets rondging! Het wordt hem allemaal duidelijk als hij zelf een CD krijgt aangeboden. Het is een game: Erebos. Het duurt niet lang voordat Nick totaal in de ban is van Erebos. De game begrijpt Nick, hij kan een vraag stellen aan de Bode, en hij geeft hem een zinnig en kloppend antwoord. De Bode is een karakter in de game die zorgt dat de spelers zich aan de regels van het spel houden. Nicks karakter heet Sarius, als de bode Sarius op een dag opdraagt om een kistje te verplaatsen is Nick in de war. De Bode heeft een échte straatnaam opgegeven, de naam komt niet voor in het spel. Uiteindelijk gaat Nick maar kijken, meer voor het idee dan dat hij echt geloofd dat er iets ligt. Als Nick inderdaad een kistje vindt dringt de kracht van Erebos tot hem door. Na een hoop avontuur in en buiten de game krijgt Nick op een gegeven moment de opdracht om pillen in de thermoskan van mr. Watson te gooien. Mr. Watson weet over de game, hij denkt dat het gevaarlijk is. Watson uit zijn menig over het spel in het openbaar, dit maakt hem officieel vijand van Erebos. Op het laatste moment besluit Nick dat het echt te ver gaat, hij gooit de pillen in een prullenbak en gaat naar huis. Als Nick Erebos heeft opgestart komt Sarius de Bode tegen. De Bode is boos op Nick omdat hij zijn opdracht niet heeft uitgevoerd en gooit hem genadeloos uit het spel. Jamie, Nicks beste vriend, komt volgende schooldag naar Nick toe en vraagt hem of hij is gestopt. Ook Jamie is tegen Erebos en dus vijand van Erebos. Nick is nog steeds boos omdat hij uit het spel is gegooid dus reageert hij zijn woede af op Jamie. Jamie is witheet van woede en racet weg op zijn fiets. Daarna hoort Nick piepende banden en een luide knal. Jamie was onder een auto gekomen. Erebos heeft zijn slag geslagen. Nick sluit zich aan bij een paar mensen die Erebos bestrijden door het te spelen. Zelf speelt Nick niet meer, hij is bang voor de Bode. Emily, waar Nick een oogje op heeft, zit ook in die groep. Na een hoop spelen en informatie zoeken gebeurt het. De Binnenste ring, 5 beste spelers van de Game, slaat hun slag door Ortolan te proberen vermoorden. Nick en zijn groep zijn nog net op tijd om ze te stoppen. Erebos bleek ontworpen te zijn door de vader van Adrian, Larry. Hij had de Game ontworpen uit wraak. Ortolan had een game bedrijf dat veel games maakte. Larry had een game ontworpen met KI, kunstmatige intelligentie, Ortolan wilde die software stelen om veel winst te maken. Het was hem niet gelukt. Nadat Larry Erebos had ontwikkeld pleegde hij zelfmoord. Zijn levenscreatie heeft zichzelf verwoest nadat zijn doel is mislukt.

    Erebos is een Game
    Het houd je in de gaten
    Het praat met je
    Het beloont je
    Het stelt je op de proef
    Het bedreigd je
    Erebos heeft één duister doel…

    Beantwoorden

Plaats een reactie