Boekrecensie: Erebos - Ursula Poznanski
Wat als de virtuele wereld niet meer van de werkelijkheid te onderscheiden is? Boek Erebos van Ursula Poznanski
Op een Londense school gaat de illegale versie van een nieuwe, verslavende game van hand tot hand. Iedereen wil Erebos spelen - maar wie eraan begint, krijgt maar één kans: zodra je je niet aan de regels houdt of weigert een opdracht uit te voeren, word je eruit geknikkerd en kan je nooit meer inloggen.
Ook Nick weet zijn handen op de game te leggen en komt terecht in de virtuele wereld van Erebos. Al gauw is er hij niet meer uit los te rukken, tot hij de opdracht krijgt iemand te doden. Hij weigert en wordt genadeloos uit het spel gegooid. Als zijn beste vriend vervolgens een ernstig ongeluk krijgt, realiseert Nick zich dat Erebos niet langer alleen een game is - het is angstaanjagende werkelijkheid.
Erebos krijgt je net zo stevig te pakken als de game - je kan je niet meer eruit losrukken.
Wat zonde dat ze dit boek hebben gelabeld als kinderboek. Allereerst is het onterecht, omdat het verhaal meer geschikt is voor een wat ouder publiek. En ten tweede schrikt deze label mensen af, vooral de liefhebbers van thriller en horrorboeken. Dit boek zal dan afgedaan worden als spannend kinderboek, terwijl het juist veel meer biedt. Het heeft zowel fantasy als thriller/horrorelementen. De wisselwerking tussen game en werkelijkheid, en de dunne scheidslijn hiertussen, bieden het boek een extra dimensie. Poznanski heeft zich een uitdaging gesteld om juist een boek over een computerspel te schrijven. Het lastige deel is dan, om het spanningselement van een goed spel op de lezer te kunnen overbrengen. Poznanski is hier zeker in geslaagd.
Poznanski richt zich in haar verhaal op de hoofdpersoon Nick. Nick merkt dat er iets gaande is op school, wanneer steeds meer mensen afwezig zijn en zich vreemd gaan gedragen. Hij ziet dat er een geheimzinnig schijfje wordt doorgegeven, en weet er uiteindelijk een in zijn bezit te krijgen. Via dit schijfje komt hij terecht in de game Erebos. Als donkerelf, vampier, weerwolf of ander magisch wezen, moeten hij en zijn tegenspelers hun weg vinden in een spookachtige omgeving. Deze game is dermate levensecht, dat het spel kan zien wanneer je liegt. Het weet dingen, die het niet had kunnen weten. Het spel stelt de gamer in staat om te communiceren met het spel, alsof je met een mens van vlees en bloed communiceert.
Als lezer beleef je zowel het dagelijks leven van Nick, als de wereld van zijn karakter in het spel. Langzamerhand raken deze werelden steeds meer verstrikt, wanneer gebeurtenissen in Erebos ook invloed hebben op de werkelijkheid. En juist de geheimzinnigheid rondom het spel, zorgt voor strubbelingen in het dagelijks leven van Nick en zijn schoolgenoten. De gamer moet, om in het spel te blijven, steeds heftigere opdrachten uitvoeren. De vraag die dan speelt: hoe ver ga je om in het spel te kunnen blijven? Het boek laat zien waartoe mensen in staat zijn, om iets te bereiken. En hoeveel effect het spelen van een game hierin kan hebben. Het verslavings-element, de levensechtheid van het spel en de invloed hiervan op de realiteit, zijn hierin angstaanjagende elementen.
De uitgebreide persoonsbeschrijvingen van Poznanski zorgen ervoor dat je als lezer meegesleept wordt in het verhaal. Op een gegeven moment wordt Nick uit het spel gegooid, maar dit heeft zeker geen nadelig effect op de opbouw van spanning in het boek. Als lezer wil je dan wel graag weten wat nu eigenlijk het doel van het spel is. En hoe komt het toch dat de game dingen weet, die het nooit had kunnen weten? En hoe kan het communiceren als een werkelijk persoon? Het boek biedt geloofwaardige en toch wel angstaanjagende antwoorden op deze vragen. En daarbij is een rol weggelegd voor de Griekse mythologie, die een grote invloed heeft op het verhaal. De ontknoping van het boek is zeer interessant en goed uitgedacht door Poznanski.
Ten slotte kent het boek ook wat romantische ontwikkelingen, die niet altijd even overtuigend zijn. Tussen de hoofdpersoon en zijn klasgenoot lijkt er opeens iets te zijn, wat voor de lezer misschien wat uit de lucht komt vallen. Een klein minpuntje, maar het doet geen afbreuk aan waar het allemaal om draait, namelijk Erebos.
Conclusie: Het boek is een interessante mix tussen spanning, virtuele realiteit en een vleugje psychologie en mythologie. En dit maakt, dat het boek de moeite waard is om gelezen te worden.
Ursula Poznanski is geboren in Wenen en van oorsprong medisch journalist. Na de geboorte van haar eerste kind begint ze met het schrijven van boeken voor kinderen en (jong)volwassenen. Voor het boek Erebos heeft Poznanski een Duitse literatuurprijs gewonnen.
Boek: Erebos (2011)
Schrijver: Ursula Poznanski