Recensie: Project Terminus VR - een intense beleving onder Parijs
Een horrorgame waarin je niet om de haverklap schrikt van harde geluiden en plotselinge bewegingen in je gezichtsveld? Toen ik hoorde van de plannen van ontwikkelaar CVR was mijn aandacht gewekt. Ondertussen heb ik Project Terminus VR mogen spelen. Hebben ze mijn hoge verwachtingen waargemaakt of kan je geen eng spel maken zonder jumpscares? Ik zet mijn VR-bril even af en zal je het vertellen.
Parijs onder aanval
Project Terminus VR is een horror survival virtual reality-spel waarin jij moet zien te overleven in de ondergrondse van Parijs. De Franse hoofdstad is zonder waarschuwing overspoeld door nanites, een zwerm kleine beestjes die iedereen waar het mee in aanraking komt verandert in hersenloze zombies. Aan jou de taak om hieraan te ontsnappen en uit te vogelen wat er nou precies allemaal gebeurt.
Spannend zonder jumpscares
Persoonlijk vind ik jumpscares een makkelijke vorm van bangmakerij. Gooi er plotseling een hard geluid in met iets in beeld en je schrikt. Ik was dus ook verrast dat dit spel die zo goed als niet heeft. Ontwikkelaar CVR heeft hier bewust voor gekozen. Het getuigt van liefde voor je vak én het genre. Het immers niet makkelijk om iemand de stuipen op het lijf te jagen, dus je zal creatief moeten zijn. En het maakt het des te spannender. Ik heb tijdens mijn speelsessie heel vaak op het spreekwoordelijke puntje van mijn stoel gezeten. De bezeten Parijzenaars lopen niet erg snel en zijn makkelijk neer te slaan, maar ze zijn talrijk. Tel daarbij de nanites op, een zwerm met het geluid van honderd muggen (brr!) en je hebt een spannend spelletje waarbij je meer dan eens moet rennen voor je leven.
Ik heb tijdens mijn speelsessie heel vaak op het spreekwoordelijke puntje van mijn stoel gezeten
Meeslepende ervaring
De omgevingen zijn simpel, het speelt zich allemaal af in de ondergrondse gangenstelsels van de metro van Parijs. In het begin rijd je in die metro en zie je een glimp van Parijs onder aanval, maar als je dan uitstapt loop je alleen rond in slecht verlichte, donkere gangen waar de zaklamp je beste vriend is. In je rugzak kan je dingen verzamelen, waaronder batterijen, slag- en steekwapens. De rugzak pak je door over je linker- of rechterschouder te grijpen.
Aan beide kanten kan je een breekijzer of stuk hout hangen en binnenin zitten de kleinere dingen. Je hebt twee handen, dus als je iets wil pakken moet je ook daadwerkelijk wat loslaten als je jouw handen vol hebt. Er is geen HUD (Heads Up Display) die aangeeft waar je heen moet, geen map en geen levensbalk. Rennen doe je door je armen snel op en neer te bewegen en bukken moet je echt door de knieën. Als je rent hoor je jouw volle rugzak rammelen. Al deze kleine dingen maken het een bijzondere meeslepende ervaring, je hebt echt het idee daar te zijn.
Er is geen HUD die aangeeft waar je heen moet, geen map en geen levensbalk
Lange(re) levensduur
Als kers op de taartkun je deze ervaring ook nog eens samen met een vriend beleven in coop-modus. De developers hebben echt alles uit de kast getrokken. Helaas heb ik dit niet kunnen spelen bij gebrek aan vrienden met een Oculus. Als je dan klaar bent met het spel, met een uur of 5 heb je het verhaal uitgespeeld, kan je zelf aan de slag met de level editor die erin gebakken zit. De behoorlijk intuïtieve editor heb je heel snel onder de knie en dan is de grootste bottleneck jouw eigen fantasie. Maar gelukkig zijn er een hoop mensen die dat wel in overvloed hebben; er zijn heel wat vernuftige levels al gemaakt. Dit moois zorgt ervoor dat de levensduur enigszins wordt verlengd. Het is maar net hoeveel waarde jij geeft aan levels maken of spul van andere mensen spelen. Ik vind het in ieder geval een mooie toevoeging. Heb je niets met levels ontwerpen dan kan je ook nog eens aan de slag met arcade, waarin je bepaalde opdrachten in een bepaalde tijd moet zien te halen.
De level editor en arcade modus zorgen ervoor dat je niet na vijf uur al uitgekeken bent op het spel
Conclusie
Project Terminus VR is een kort, maar zeer gaaf spel. De ervaring is intens: je rugzak is niet oneindig groot, om te rennen moet je echt je armen sneller bewegen en de HUD schittert door afwezigheid. Je voelt je echt daar in de ondergrondse van Parijs, in de minderheid en opgejaagd door het kwaad. De level editor en arcade modus zorgen ervoor dat je niet na vijf uur al uitgekeken bent op het spel en met een vriend kan je alles nog eens dunnetjes overdoen. Heb je een VR headset en ben je op zoek naar een niet zo duur, maar met liefde gemaakt zombiespel? Dan zit je met Project Terminus VR wel goed. Nu in vroegtijdige toegang te krijgen op Steam of in de Oculus Store.
[yasr_overall_rating size="large"]
Meer over: Games, PC, Recensies, VR