Kijkje in de ontwikkelkeuken bij Texas Chain Saw Massacre-game
Niemand minder dan Kane -Leatherface- Hodder neemt ons mee achter de schermen bij de ontwikkeling van de aankomende game van Gun Interactive, The Texas Chain Saw Massacre. Samen met wat motion capture stuntmensen, Scout Taylor-Compton en wat leden van het team, geven ze ons een exclusief kijkje hoe het spel tot stand komt door middel van motion capture. Tof!
Merkstrateeg Matt Szep en creatief directeur Ronnie Hobbs vertellen dat de film(s) behoorlijk duister zijn en dat willen ze overbrengen in hun spel. De manier van bewegen, hoe ze zich gedragen, alles valt of staat met motion capture. Die techniek is ontzettend gegroeid en de acteurs zien gelijk resultaat op het scherm. Ze worden zo ondergedompeld in de immersie, dat ze er helemaal in op gaan. De energie die daarbij vrij komt, is fantastisch.
Moeilijk om de slechterik te spelen
Kane, die zelf de rol van Leatherface weer op zich neemt, vertelt dat het onwijs helpt dat de motion capture-acteurs al ervaren zijn in het filmen op deze manier. Mensen vergeten of weten niet hoe moeilijk het is om (een slechterik) te spelen. En daarbij is het ook heel anders als een film, je moet scenes constant weer opnieuw doen. Aan het eind van de originele film is Sally helemaal kapot, ze kan amper lopen en als kijker leef je heel erg met haar mee. Deze emotie willen wij ook in ons spel meegeven aan de speler, aldus Hobbs. Kane is al een tijdje uit zijn rol, maar probeert zo goed mogelijk te reproduceren hoe hij in de film acteerde en uiteraard ook de dingen mee te nemen die de originele Leatherface, Gunnar Hansen, deed, zoals het likken van zijn tanden.
Het spelen van een slachtoffer vraagt ook veel van je. Op fysiek, maar zeker ook op emotioneel vlak krijg je een knauw, vertelt Scout. Hunter, die verschillende mannelijke slachtoffers speelt, vertelt dat het echt behoorlijk wat inlevingsvermogen vergt om die mindset te krijgen waarin iemand zit die in nood zit. Dat maakt zoveel los, daar gaan je haren in je nek recht van overeind staan. Als je dát dan vervolgens met een groepje gelijkgestemden doet, dan geeft dat zoveel energie.
Asymmetrische kettingzaag
The Texas Chain Saw Massacre is een asymmetrisch spel. Dat wil zoveel zeggen dat het 1 vs 5 is. Een persoon speelt tegen vijf anderen, waarbij het de bedoeling is dat die ene persoon voorkomt dat de anderen kunnen ontsnappen. Waar de enkeling vaak sterk is, is het zaak aan de andere vijf om goed samen te werken. Dit concept is al vaker gedaan, soms met slechte resultaten (Evolve), maar soms ook met goede (Dead by Daylight). Gun Interactive wil ook een poging wagen met de naam en kenmerken van een franchise die zichzelf al prima heeft bewezen.
Het spel komt in 2023 naar PC, Xbox One, Xbox Series X|S (ook Game Pass), PS4 en PS5.
Meer over: Games, The Texas Chainsaw Massacre