Recensie: 11.22.63 (J.J. Abrams/Stephen King, 2016)
In 2011 nam Stephen King de uitdaging aan om het boek 11/22/63 te schrijven over één van de favoriete politici uit het verleden van de Verenigde Staten: ‘John F. Kennedy’. De vraag, die hij met dit verhaal wilde oproepen, was vooral: ‘Als je één ding wilde veranderen in je verleden, wat zou dit dan zijn?’ Er is natuurlijk al heel veel geschreven en gefilmd over Kennedy en de hoop die hij opriep in de harten van vele Amerikanen. King gaf het verhaal een andere draai door zich af te vragen wat er gebeurd zou zijn, als de moord voorkomen had kunnen worden.
De tv-serie 11.22.63
‘11.22.63, gebaseerd op de bestseller van Stephen King, duikt in de onvoorspelbare duisternis van de American Dream. James Franco speelt Jake Epping, een leraar aan een middelbare school, die zijn leven betekenis wil geven. Aangemoedigd door zijn terminaal zieke vriend (Chris Cooper), reist Jake terug in de tijd naar het Texas van 1960, om de moord op president John F. Kennedy te voorkomen. Jake probeert de mysteries rond de vermeende moordenaar Lee Harvey Oswald te ontrafelen, maar niet alleen Oswald vormt een bedreiging voor zijn missie: ook een mooie bibliothecaresse Sadie Dunhill (Sarah Gadon) die zijn hart steelt... én het verleden zelf, dat niet veranderd wil worden.’
Oorspronkelijk was het plan om van ‘11.22.63’ een film te maken. King was hier al mee bezig, toen hij in contact kwam met J.J. Abrams (‘Star Wars’, ‘Lost’). Uit deze samenwerking ontstond het idee om wegens de dikte van het boek, een miniserie te creëren. In de serie, die acht afleveringen beslaat, is duidelijk dat de auteur invloed heeft gehad op de verfilming. De verschillende afleveringen geven namelijk hetzelfde gevoel van de jaren zestig in Amerika met een bovennatuurlijke vibe, wat zo kenmerkend is voor het boek. Daarbij is algemeen bekend dat King in zijn boeken regelmatig verwijzingen verstopt naar zijn eerdere werk. Dit geldt ook voor ‘11-22-1963’. De serie bevat bijvoorbeeld een verwijzing naar ‘Carrie’ en een fictief stadje, dat King gecreëerd heeft in één van zijn boeken.
Van een boek een miniserie maken, komt natuurlijk met diverse hindernissen. Zo is het verhaal op het beeldscherm iets veranderd. Lezers van het boek zullen namelijk opmerken dat Bill Turcott (George McKay) in de serie meer de rol speelt van een soort jongere broer van Jake Epping. Een tweede uitdaging is om de authenticiteit van de gebeurtenissen te bewaren. Het verhaal is immers gedeeltelijk gebaseerd op iets wat echt heeft plaatsgevonden. De makers van de serie zijn hier dermate ver in gegaan dat de kleding van de omstanders die getuige waren van de moord op Kennedy, zo goed mogelijk zijn nagemaakt op basis van aanwezige beelden van de schietpartij. Door te letten op dit soort details is men erin geslaagd, om feit en fictie op succesvolle wijze samen te brengen op het bewegende scherm.
Deze aandacht voor details is ook goed terug te vinden in de tijd waarin de serie zich afspeelt, namelijk in de jaren zestig. Let maar eens op de inrichting van de gebouwen, de kleding, de auto’s en thema’s uit de jaren zestig, zoals discriminatie. De serie schept hierbij ook al een mooi beeld van wat kleding voor invloed heeft op een personage. Epping komt namelijk vanuit het heden in de jaren zestig terecht. Op het moment dat hij de kleding uit de jaren zestig aantrekt, wordt hij ook daadwerkelijk een personage uit die tijd. De hoofdpersonages zijn hierbij goed gekozen. James Franco (‘The Night before’, ‘Freaks and Geeks’) bezit namelijk een bepaald soort charisma wat past bij het verhaal en zijn tegenspeelster Sarah Gadon (‘Dracula untold’, ‘The 9th life of Louis Drax’) lijkt, met haar uiterlijk, weggelopen te zijn uit de jaren zestig. Dit draagt allemaal bij aan het gevoel van realiteit van de serie. Je hebt het idee, dat het zomaar in het echt mogelijk is, en daarbij zet de verhaallijn je aan het denken.
Extra’s
De dvdbox biedt één extra, namelijk ‘When Future fights back’. In deze minidocumentaire krijgt de kijker een mooi beeld van de transformatie van het boek naar de televisieserie. Zowel de makers als de acteurs komen hierbij aan het woord over bijvoorbeeld het maken van de serie, de tijd waarin het verhaal zich afspeelt en het in aanraking komen met gebeurtenissen, die echt plaats hebben gevonden. Ook Stephen King komt aan het woord over zijn visie op het boek en de uiteindelijke miniserie.
Concluderend is ’11.22.63’ één van de geslaagde transformaties van een boek van Stephen King naar het televisiescherm. Dit is vooral te danken aan het oog voor detail, waarmee de serie gemaakt is. Dit zorgt ervoor dat feit en fictie mooi in elkaar overlopen. Je kunt hierin duidelijk merken dat King de jaren zestig zelf heeft meegemaakt.
’11.22.63’ is verschenen bij Warner Home Video in dvd en bluray. De miniserie is verkrijgbaar bij de betere dvdwinkel, warenhuis of webshop.
[yasr_overall_rating size="--" postid="55286"]
Meer over: Series, Recensies, Stephen King