Recensie: Mortal Kombat X (PC, Xbox One, PS4)
Deze week is de 10 Mortal Kombat uitgekomen voor PC, Xbox One en PS4. Het is een puike game geworden!
Het is inmiddels al bijna 25 jaar geleden dat de eerste Mortal Kombat het hart van elke vechtsportliefhebber harder deed kloppen. De game werd zowel bewierookt als gehaat om de brute mogelijkheden die spelers hadden om elkaar zo genadeloos mogelijk kapot te maken. Met als hoogtepunt natuurlijk de fatility, een allesvernederende move die de winnaar mocht uitvoeren op de verliezer.
De Mortal Kombat serie kende wat mindere delen maar werd na het faillissement van Midway Games in 2011 door Warnerbros Interactive nieuw leven ingeblazen. Sindsdien is er een stijgende lijn te zien en is Mortal Kombat zich langzaam aan het terugvechten (haha..) in het fighting genre. Kan Mortal Kombat X deze lijn doortrekken?
PC-release wordt bijna een fatality
De PC-release van Mortal Kombat X verliep alles behalve soepeltjes. De game is bijna 24 GB groot op de PC, wat de makers ertoe gezet heeft om gebruik te maken van een nieuw ‘pre-loading’ systeem op Steam, waardoor spelers na het binnenhalen van de eerste 4 GB alvast met sommige stukken van het spel aan de slag kunnen. De rest van het spel wordt dan tijdens het spelen binnengehaald. Het is een systeem waar gamedeveloper Blizzard om geroemd wordt, omdat het bijna altijd naadloos werkt. Bij Mortal Kombat X verliep dat helaas nét een tikkeltje anders, met als gevolg dat spelers uren na release nog steeds geen toegang hadden tot de meeste spelmodi. Je zou er bijna agressief van worden. Gelukkig reageerde developer Netherrealm Studios adequaat en konden spelers in de loop van de daarop volgende nacht stoom afblazen in een geheel werkend spel.
Geen Matrix maar Rocky
Op het moment dat je je eerste potje start, voel je gelijk dat je terug bent bij de Mortal Kombat serie. De game speelt zó anders dan zijn concurrenten dat het echt even omschakelen is. Waar characters in spellen als Dead or Alive en Tekken bij gevechten over het scherm lijken te dansen, voelt Mortal Kombat X als vanouds stroef aan. Het is het verschil tussen het kijken naar Kung-Fu en K1, het verschil tussen The Matrix en Rocky. Persoonlijk is dit iets wat ik erg kan waarderen aan de game. Het is ouderwets straatvechten, waarbij het klappen krijgen, blocken en klappen uitdelen is. Ordinair button bashen is er dan ook echt niet meer bij, daarvoor word je te hard gestraft bij het maken van een misser. Ik wist dan ook niet hoe snel ik na mijn eerste potje de tutorial moest aanklikken, die ik tijdens de eerste keer opstarten stoer had geskipt.
Dat wil niet zeggen dat je met Mortal Kombat X niet de meest waanzinnige moves en combo’s uit je mouw kan toveren. Eenmaal in de tutorial kom je erachter dat ook dit deel in de serie weer helemaal volgepropt zit met de meest uiteenlopende moves. De fanaat kan dan ook helemaal losgaan met het bedenken van de beste combi’s. Dit wordt versterkt door het feit dat je aan het begin van een match ook nog eens per character de keuze hebt uit 3 variaties, die bovenop de ‘standaard’ lijst komen. Ook bieden de arena’s waar je in vecht de mogelijke opties, waarbij omstanders gebruikt kunnen worden als lijdend voorwerp, maar ook zaken zoals bomen en keukengerei een optie zijn. Of je deze moves kunt uitvoeren hangt af van de nieuwe energiemeter, die ervoor moet zorgen dat potjes gebalanceerd blijven. Het levert allemaal ontzettend mooie beelden op, die helaas wel met een nadeel komen. Omdat er zo enorm veel special moves in de game zitten, zijn er soms potjes die aanvoelen als een opeenstapeling van gescripte filmpjes.
Finish him
Ook dit deel in de serie is weer keihard en gaat zelfs een paar stappen verder dan in de vorige delen. Met de x-ray abilities kunnen spelers tijdens de match al een heel aantal zieke moves uitdelen, waarbij je in real-time kan meegenieten van scheurende kaken, brekende ruggen en klappende organen.
De fatalities zijn in dit deel van de serie zo buitengewoon over de top en bruut dat je je afvraagt wat er in een volgend deel in hemelsnaam nog anders zou kunnen. Je kunt het echt zo gek niet bedenken of het passeert wel ergens de revue. Ledematen gaan eraf, organen gaan van inwendig naar uitwendig en hele lichamen worden op een artistieke manier gereconstrueerd. Alles gaat zo onredelijk hard kapot dat een donorregistratie voor deze vechtersbazen waarschijnlijk verspilde tijd en moeite is. Het jammere is wel dat deze fatalities vaak zo eenvoudig zijn uit te voeren (twee knoppen en het schouwspel begint) dat de charme er al snel af is. Ook is de voldoening op deze manier een stuk minder. Er is al aangekondigd dat je nog eenvoudigere fatalities kunt aanschaffen als DLC, waarbij ik me oprecht afvraag wat de meerwaarde hiervan is.
Chopvol
Mortal Kombat X zit weer helemaal vol met verschillende gamemodes, characters en stages. Naast de standaard story mode is ook de tower mode weer van de partij, waarbij je per verdieping een tegenstander moet zien uit te schakelen. Multiplayer is ook enorm uitgebreid, waarbij je zelf spellen kunt opzetten met je eigen regels, of ranked kan spelen. Mocht dit niet je ding zijn dan is een potje met een vriend of vriendin op de bank natuurlijk altijd een optie. Tot slot heb je ook Factions, een loyaliteit die je bij de eerste keer opstarten van het spel moet kiezen. Met unieke uitdagingen kun je rewards vrijspelen en wordt er gekeken welke faction het best presteert. Het voelt een beetje overweldigend de eerste keren dat je het spel opstart, maar de Mortal Kombat fanaten kunnen écht in hun handjes knijpen. Er is altijd wat te doen.
Bij elk nieuw deel vallen er logischerwijs wat vechters af en komen er altijd weer wat nieuwe bij. Opvallende nieuwkomer is natuurlijk Jason uit Friday the 13th en Predator. Lievelingetjes Fujin en Nightwolf moeten voorlopig even hun bokshandschoenen aan de wilgen hangen. Met de komst van betaalde DLC is het altijd even afwachten wie er later nog op het strijdtoneel verschijnt. Laten we hopen dat spelers niet al te veel extra geld moeten betalen om alle vechtersbazen compleet te krijgen, Mortal Kombat X blijft natuurlijk gewoon een full-priced game.
Kop en schouders boven de rest
Mortal Kombat X is een puike game geworden. Het vechten is tot in de puntjes uitgewerkt en je zult echt moeten werken om een overwinning te behalen. Als je genadeloos klop krijgt, is dat echt je eigen schuld en niet die van het spel. Had je maar meer tijd moeten spenderen aan het leren van combo’s. Ik zei het al eerder: Button bashen is er niet meer bij en zeker online zul je écht met een plan moeten komen om geen genadeloze fatality om je oren te krijgen. Wel jammer is dat de trend ‘Betaal nu, Betaal voor DLC later’ ook hier helaas weer goed wordt uitgemolken.
Het is alleen wel even kijken op welk systeem je de game wil gaan spelen. Mortal Kombat Xis nu uit op PC, PlayStation 4 en Xbox One, de ‘oudjes’, Playstation 3 en Xbox 360 krijgen een release in juni. Op de PC voelt het allemaal wat buggy en hebben high-end systems af en toe nog problemen om de 60 frames per seconde te halen. Wellicht dat dat in een patch nog gladgestreken wordt. Je hebt in ieder geval geen miskoop aan Mortal Kombat X, dat met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Er even vanuitgaand dat je die er niet hebt afgeslagen met een fatality natuurlijk.
Ontwikkelaar: NetherRealm Studios