Review: Resident Evil 4 VR - extra dimensie, extra intens
Zeker, er zijn wat probleempjes en het is hier en daar wat ruw om de randjes, maar dit is een waardige versie om een klassieker op een veel intensere manier weer opnieuw mee te maken. Lees gauw verder voor mijn review van Resident Evil 4 VR. Deze is exclusief op de Oculus Quest 2 en verkrijgbaar voor 40 euro.
Oké, ik moet toegeven, ik was wantrouwig. Ik had het nieuws nauwlettend in de gaten gehouden en de laatste gameplay filmpjes maakten mij niet zo enthousiast. Je zag constant een cameraswitch tussen eerste en derdepersoons en dat maakte me een beetje zenuwachtig. Is dit wel een goede en volledige port zoals ontwikkelaar Armature beweert? Andere VR-ports zoals The Blair Witch en Layers of Fear hebben ook cutscenes waarbij je een 2d filmpje ziet in plaats van in vr en ik was daar niet zo gecharmeerd van. Nu ik het gespeeld heb moet ik zeggen dat het nog steeds een vervelende ervaring is, maar dat de andere ellende waar ik bij het origineel zo'n last van had eigenlijk compleet verdwenen is. En hierdoor vind ik de 2d filmpjes ineens niet meer zo vervelend.
Teleporteren
Waar in het origineel je best wel last had van een slechte camera waarin je heel houterig heen en weer kon springen waardoor je soms ongewild ineens in een quick time event verzeild raakte, is het hier gewoon lekker door de ogen van Leon kijken in eerstepersoonsperspectief. Heerlijk! Je kan als je nog niet zulke ervaren VR-benen hebt in de instellingen kiezen voor teleportatie en snapturn. Niet vloeiend dus, waardoor de wagenziekte waar je in VR last van kan hebben jou niet misselijk maakt. Ik heb de teleportatie uitstaan, dus het lopen gaat vloeiend en ik stuur met mijn hoofd en dat werkt perfect. Hierdoor heb je nooit meer dat de camera vervelend achter je staat zodat je geen goed overzicht meer hebt op het speelveld.
Spannend
Voor wat betreft het speelveld, dit is behoorlijk spannend kan ik je vertellen. De druk lag in het origineel al hoog met 'normale' mensen die behoorlijk snel op je af komen rennen, maar in VR is dat nog een tandje intenser. De dorpelingen beginnen je te omsingelen zodra ze je zien of als ze je horen zodra je een schot lost. Je bent echt aan het vechten voor je leven en als er dan, om er nog even op terug te komen, een switch is naar 2d voor een filmpje, dan is dat een welkome rustpunt. Even snel nadenken waar de vijanden zijn en wat je volgende zet is. Alles ziet er ook nog eens heel strak en opgepoetst uit en het voelt ook echt als een remake. Verder zorgt de bril er voor dat je echt daar aanwezig bent, iets wat ik niet echt in een review kan vertellen, dat moet je zelf meemaken. Maar het is dus allemaal behoorlijk overtuigend om daar in de Oost Europese bossen te lopen en die maniakken constant te horen schreeuwen.
Traditioneel of immersive?
De besturing is dus prima op orde en voor de inventaris hebben ze ook echt iets leuks verzonnen. Je kan kiezen voor traditioneel, met een knop waarin je in een cirkel voor je wapen kan kiezen, of voor immersive. En die laatste kan ik iedereen echt aanraden. Dan hebben je wapens en items allemaal een vast plekje op je lichaam; je mes zit links op je borst, je shotgun hangt over je rechterschouder, je gezondheidsspray hangt aan je linkerschouder en je pistool en je kogels zitten respectievelijk op je rechter- en linkerheup. Heel intuïtief allemaal en je hebt dat in 2 minuten tijd door.
Conclusie
Al met al is dit een super toffe remake en een waardig spel voor VR. De camera standpunt uit het origineel waarbij je in derdepersoons perspectief kijkt en er regelmatig voor zorgt dat je het overzicht kwijt bent omdat de besturing houterig is, is hier totaal niet van toepassing. Je kijkt door de ogen van Leon en kan met wat aanpassingen in de besturing, mits je hier tegen kan, super vloeiend door de levels heen lopen. Dit maakt wel dat de gevechten ineens heel erg intens zijn. De 2d filmpjes waarin je Leon een roundhouse kick ziet uitvoeren of een cutscene waarin het verhaal uit de doeken wordt gedaan, zijn een welkome afwisseling en halen een beetje de druk van de ketel. Hierdoor kan je wat langere speelsessies houden en er een soort van strategie op nahouden als je word omsingeld door een groep vijanden. Het spel is verder precies 1 op 1 zoals het origineel, maar wel een stuk makkelijker door de vloeiende controls en de purist zal hier wel een kanttekening bij hebben, maar ik vind het persoonlijk niet echt een punt. Het feit dat je immersive controls kan kiezen waarbij je wapens allemaal een vaste plek op je lijf hebben, geeft ook echt het gevoel dat je er middenin zit. Heb je een Oculus Quest 2, dan is dit zeker een spel wat ik blind zou aanraden. Super spannend en fantastisch om een klassieker van dit formaat zo mee te mogen maken.
[yasr_overall_rating size="medium"]
Meer over: Games, Recensies, Resident Evil, VR