Recensie: The Art of Bioshock Infinite – Ken Levine

Het boek ‘The Art of Bioshock Infinite’ gaat dieper in op de game en haar prachtige artwork, het ontstaan van Colombia en de personages die er in voorkomen.

Recensie: The Art of Bioshock Infinite – Ken Levine
bioshockbookcover

‘Bioshock Infinite’ kan zich het derde deel noemen van de Bioshockreeks, ontwikkelt door Irrational Games. De games worden aangeduid als First-Person Shooter, maar bieden eigenlijk zoveel meer dan dat. De games spelen zich namelijk af in hun eigen bijzondere wereld, waarin de ontwikkelaar veel oog heeft gehad voor detail.

‘Bioshock Infinite’ speelt zich in de wereld ‘Colombia’, wat een heel andere omgeving is, dan het vergane ‘Rapture’ waar de vorige games zich afspeelden. Colombia wordt door de ontwikkelaars gezien als het toonbeeld van het Amerikaanse exceptionalisme (de speciale plaats die Amerika zou innemen binnen de rest van de wereld naar aanleiding van bepaalde ideeen, Red.). En op basis van dit idee heeft Irrational Games Colombia in ‘Bioshock Infinite’ hierop verder ontwikkeld.

De beste manier om Colombia te omschrijven, is een combinatie van steampunk met elementen uit de fantasy en science-fiction. Denk hierbij aan kledij uit de begin twintigste eeuw tegen een achtergrond van vliegende schepen, manieren om je door de lucht te verplaatsen en mechanische monsters. Het wordt gepresenteerd als een utopia, (een ideale wereld) en in het begin van de game zou je er best willen wonen. Maar gaandeweg je verder komt, blijkt dat alles niet zo ideaal is, waardoor je jezelf moet verdedigen tegen diverse tegenstanders.

Bioshock art

Het boek ‘The Art of Bioshock Infinite’ gaat dieper in op het ontstaan van Colombia en de personages/wezens die er in voorkomen. Denk hierbij aan de hoofdpersonen Elizabeth en Booker DeWitt. In het boek wordt gedetailleerd besproken, waarom er gekozen is voor bepaalde kleding en wordt er een vergelijking getrokken tussen de verschillende soorten kleren die deze personages aan hebben. Daarbij geeft het boek een beeld van de eerste schetsen van bijvoorbeeld het gezicht van de desbetreffende personage tot het eindresultaat. Er wordt hierbij tevens uitleg gegeven over de diverse wapens en de magische krachten van Elizabeth, die uiteindelijk haar personage beïnvloeden.

Bioshock weird faces

Daarnaast geeft het boek in detail uitleg over de opzet en ontstaan van Colombia, waarbij ingegaan wordt op de type gebouwen, de vliegende schepen en de wijze waarop men zich door de lucht kan verplaatsen. Er zijn bijvoorbeeld bepaalde elementen geschrapt omdat de ontwikkelaars van de game het uiteindelijk toch niet bij de wereld vonden passen. De reden, waarom deze keuze is gemaakt, wordt in dit boek met tekeningen en geschreven uitleg duidelijk gemaakt. Boeiend om te zien is bijvoorbeeld de propaganda, die speciaal voor Colombia is ontwikkeld. Denk hierbij aan diverse posters die bedrijven in Colombia gebruiken om hun product aan de man te brengen.

Het meest interessante deel van het boek is de uitgebreide beschrijvingen over de diverse wezens die in Colombia ronddwalen. Eén daarvan is Songbird, het robot/vogelachtige wezen, dat de vriend en de bewaker van Elizabeth was tijdens haar gevangenisschap. Het boek laat ons in prachtige afbeeldingen de reden achter de details van dit wezen zien. De ontwikkelaar heeft zijn best gedaan om Songbird bepaalde gezichtsuitdrukkingen te geven en deze zijn in het boek terug te vinden. Verder worden zowel wezens die uiteindelijke game niet gehaald hebben, als de andere wezens uitgebreid besproken. Denk hierbij aan een man/robot met een zichtbaar kloppend hart en andere mechanische monsters met wapens als alternatief voor een hand. Of een wezen met meerdere menselijke gezichten op één hoofd.

bioshock-infinite-concept

Net zoals de game zelf zijn de afbeeldingen in het boek prachtig en uiterst gedetailleerd. Er wordt bij een aantal afbeeldingen wat tekst en uitleg gegeven, maar dit staat zeker goed in verhouding tot de tekeningen. Buiten wat getypte tekst, is er gekozen voor geschreven tekst bij de tekeningen, waardoor je als lezer een soort schetsboekidee krijgt. Alsof je over de schouder van de tekenaar kijkt, wanneer hij de schetsen maakt voor ‘Bioshock Infinite’. Alhoewel hier het gevaar ligt dat de tekst misschien iets minder goed leesbaar is, draagt het wel bij aan de sfeer van het boek. Het boek is opgedeeld in duidelijke hoofdstukken, waarbij het ene hoofdstuk zich bijvoorbeeld richt op de hoofdpersonen, en het andere op de propaganda of de vliegende schepen.

bioshock weird creatures

Er is zoveel meer over het boek ‘The Art of Bioshock Infinite’ te vertellen, maar het beste is om het boek zelf te ervaren. Wanneer je een liefhebber bent van fantasy/steampunkkunst in het algemeen of van de achtergrond van games als ‘Bioshock Infinite’, is dit boek simpelweg een aanrader. Naast dat het een prachtig beeld geeft van het ontstaan van Colombia en zijn personages/wezens is het gewoon een prachtig boek om op je salontafel te hebben liggen. Vooral diegene die graag limited editions van games kopen voor de artwork, kunnen met dit boek zeker uit de voeten. Het boek is zowel als e-book en als hardcover te verkrijgen.

Beoordeling: ***** 5 sterren