Deze week is Transient uitgekomen, de nieuwe game van Iceberg Interactive. Deze Nederlandse studio is bekend van onder andere Conarium, een adventure horrorgame die eveneens was geïnspireerd op de verhalen van H.P. Lovecraft. Ik heb Transient vlak voor de release uitgespeeld en geef mijn spoiler-vrije mening!

In Transient kruip je in de huid van Randolph Carter, lid van hacker team in een dystopische wereld. Techniek en zijn geestelijke vermogens stellen hem in staat te reizen tussen de grimmige realiteit, dromen en kunstmatige werelden. Via deze mysterieuze wegen probeert hij een geheim te ontrafelen in de laatste door mensen bewoonde citadel Providence, dat zijn bestaan en de realiteit op zijn grondvesten zal doen schudden.
Allereerst de graphics, het grootste pluspunt van de game. De sinistere wereld van H.P. Lovecraft heeft al inspiratie geboden voor vele films en games. In Transient zijn de mythologie en sfeer uit zijn verhalen en het concept van reizen tussen dimensies gecombineerd met cyberpunk als stijlvorm. Dat pakt uit als een soort Bladerunner meets The Color From Outer Space, en de vormgeving is dan ook een lust voor het oog. Structuren als natte rotsen, buitenaards mos en metaal zien er zeer geloofwaardig uit en ik stond regelmatig even stil om de onaardse omgevingen of standbeelden te bewonderen. Het kleurenpalet van veel magenta, groen en felblauw helpt een atmosfeer op te roepen van een wereld waar niets nog natuurlijk is.
Gek genoeg is het uiterlijk van je personage dan weer opvallend simpel uitgevoerd, met een nietszeggend gezicht dat nauwelijks beweegt. Misschien ligt dat aan de vroege versie die ik gespeeld heb? Het vormde in ieder geval een lachwekkend schril contrast met de enorm gedetailleerde omgevingen die je verkent.

De gameplay is meer dan zijn voorganger Conarium een first person walking simulator, waarbij je vaak aan je handje wordt vastgehouden. Je kunt namelijk je omgeving scannen met PHI, het implantaat waarmee je perceptievermogen verhoogd wordt. Dit is een wezenlijk onderdeel van het spel en nodig om vooruit te komen, maar tegelijkertijd blijft er niet veel te raden over wat je nou moet doen op elk willekeurig moment in de game. De puzzels zijn van een prima moeilijkheidsgraad, ik ben niet zo’n sterke puzzelaar en en heb er best lang over gedaan om sommige puzzels op te lossen.
Terugkomend op het walking simulator aspect is Transient erg lineair- iets te lineair naar mijn smaak. Echt ronddwalen in de met zorg uitgewerkte omgevingen is er niet bij; als je bijvoorbeeld in een gang loopt op zoek naar een bepaald appartement zijn alle deuren op slot behalve één. Juist meer ronddwalen had voor mij meer toegevoegd aan de gameplay omdat dat het grootste deel van de speelbeleving is, naast puzzelen en het verhaal ontrafelen. In mijn versie zaten nog wat bugs en spelfouten, maar die zijn er ongetwijfeld met de nieuwe update uit. Ik heb de playthrough op mijn gemakje gedaan en was er ongeveer 9,5 uur zoet mee. Conarium had 2 mogelijke eindes, het zou me niet verbazen als het einde wat ik kreeg in deze game ook niet het enige is.

Dan het verhaal van Transient. In het begin wordt de wereld en de situatie waarin je je bevindt met name neergezet door het lezen van lappen tekst in gevonden digitale dagboeken. Gelukkig worden deze teksten allemaal opgeslagen in je journal en documenten, zodat je ze tijdens het spelen nog eens erbij kunt pakken om een puzzel op te lossen of te kijken waar je nou precies gebleven was. Langzaamaan ontvouwt het verhaal zich en wordt het visueler ontplooid richting de ontknoping. Ik hou ervan als niet alles klip en klaar is in een film of game en ik nog lang kan herkauwen op het verhaal, en dat was met Transient zeker het geval! Daar biedt de game een handige feature in: Je kunt ieder hoofdstuk na het uitspelen nog eens spelen inclusief korte beschrijving. De Achievement Unlockers onder ons komen ook aan hun trekken en er zijn ook collectibles en easter eggs verborgen voor de liefhebber / completionist.
Conclusie
Vind ik Transient de aanschaf waard? Ja, zeker als je Conarium (in-game verwijzing!) al hebt gespeeld en bekend bent met het werk van Lovecraft. Verwacht alleen geen echte horrorgame; Transient moet het meer hebben van zijn bijzondere Bladerunner-meets-Lovecraft vormgeving en mysterie. Hou je van walking simulators die rechttoe rechtaan zijn, en spreekt een apocalyptische, buitenaardse stijl je aan? Dan zit je goed! Maar als je meer pure horror, scares of actie wilt, is dit waarschijnlijk niet de game voor jou.
Transient is te koop via PC/Steam. De releases voor de Playstation 4 en de XBox One zijn nog niet bekend, maar zullen niet vóór februari 2021 zijn.
Ik vind walking simulator altijd zo’n neerbuigende term. Ik zie deze games liever als first-person adventure games. Je doet immers wel wat meer dan WASD indrukken en met de muis kijken zoals bij de O-G ‘walking simulator’ Dear Esther.
Maargoed. Ik heb Transient ondertussen aangeschaft op GoG.com en ga hem hopelijk dit weekend uitgebreid verkennen! Toffe review!
Dank! Snap je punt, het klinkt alsof een spel weinig te bieden heeft op plaatjes kijken na. Toch kan ik er niet meer van maken, op het puzzelen na. Veel plezier, benieuwd wat jij ervan vindt!
Begrijpelijk! Opgegroeid zijnde met klassieke Point & Click Games heb ik de term ‘walking simulator’ gewoon nooit echt begrepen of leuk gevonden 😉
Net de installatie aangezet. Ik zal zeker even laten weten hoe ie was!
Hoi! Ben ik weer. Ik heb hem inmiddels uit en ben het eigenlijk op alle punten met je eens. Qua art direction en sound design blaast Transient echt heel veel huidige AAA titels uit het water, echt top. Qua verhaal was het inderdaad wat vaag, maar dat hoort er een beetje bij. Twee leuke verwijzingen naar Conarium gevonden, eentje ietwat subtiel en de andere, tja je weet het :p. Ik ben heel blij dat de game designers alweer hebben gekozen om de meest gebruikte Lovecraft elementen uit bijv The Call of Cthulhu en The Shadow over Innsmouth links te laten liggen en lekker verder gaan met hun eigen exploratie van de mythos. Heel cool!
Minpunten? Het was zoals je zegt héél lineair. Té lineair, vooral als je ziet wat voor een geweldige setpieces ze hebben kunnen maken. Je wil gewoon méér van deze wereld ontdekken, en dat gaat helaas niet. De tributes naar Alone in the Dark en System Shock vond ik ook erg geinig, maar het is minder leuk als het wegneemt van de coole cyberpunk setting die er al is. Verder verbaasde ik me echt over de lengte van de game. Ik zelf ben ook iemand die zich de tijd voor dingen neemt, maar toch had ik Transient supersnel uit. Op GOG heb ik 4,5 uur op de teller, maar aangezien ik ook genoeg AFK ben geweest is dat zeker minder. En jawel, na het kijken op de in-game klok zie ik dat ik net 3,5 uur aantik, en dat is ook nog eens met een hoop backtracking. Ik vind deze setting zó cool, ik wil méér!
Ik ga wellicht nog eens opnieuw beginnen om te kijken wat ik heb gemist en of ik een ander einde kan krijgen, ook al kan ik me niks voor de geest halen hoe een mogelijk ander einde te halen is (mede dankzij de lineairiteit). Voor mij is ie ook een 7/10.
Haha wat leuk dat we het zo eens zijn! Ja, het eind was ook zo abrupt dat ik dacht, rally is het afgelopen? Ik dacht juist bij dat ene horror moment, yes nu begint het! ..nee dus. Ik heb het idee dat er misschien een en ander geschrapt is om een deadline te halen, zo voelt het wel.. veel opbouw en uitwerking die niet tot een climax komt.
En ja, meer ontdekken was zo tof geweest gezien wat er al was! Ik had graag die wereld buiten de citadel of alleen al de straat buiten het appartement verder willen onderzoeken, die zag er veelbelovend uit. Heb je de easter eggs ook gevonden?
Ik kreeg absoluut de indruk dat het gerushed was, zeker tegen het einde aan inderdaad. Bedoel je met de easter eggs al die collectibles zoals bijv de boeken? Dan ja, de meeste wel 😀
Je kunt ook foto’s van de ontwikkelaars vinden 😀 ik heb dan weer niet alle collectibles.