Red Riding Hood recensie: Roodkapje, waar ga je heen?

Hollywood lijkt in de ban van de Europese sprookjes. Met maar liefst drie ‘volwassen/horror’ versies van Sneeuwwitje op komst, evenals de ‘heksenslasher’ over een volwassen Hans en Grietje, is het te hopen dat het nieuwe genre geen doodgeboren kindje blijkt. Want de eerste in de reeks, Red Riding Hood, is een ietwat valse start.

Roodkapje in de sneeuw

Van alle sprookjesfiguren is Roodkapje wellicht het meest iconische. Het meisje met de rode cape en de mand vol lekkers die haar oma in het bos gaat bezoeken en daar de ‘grote boze wolf’ treft heeft al voor een aantal memorabele filmmomenten gezorgd. In Terry Gilliams Brothers Grimm bijvoorbeeld, heel subtiel, kort en mooi gefilmd. Of eerder al in het wat vreemde The Company Of Wolves. Op basis van de mooie beelden in de trailer zou je denken dat Red Riding Hood daar zo aan toegevoegd zou kunnen worden. Amanda Seyfried met grote ogen, gehuld in rode cape geplaatst in een sneeuwlandschap is een prachtig plaatje, muziek van Nine Inch Nails er onder, niks meer aan doen! Maar als geheel blijkt de film van Twilight-regisseur Catherine Hardwicke maar moeilijk de volle lengte te boeien.

Verhaaltechnisch merk je dat Red Riding Hood mikt op de doelgroep die de softhorror van Twilight ook om te smullen vindt. Beeldtechnisch trouwens ook. De ingrediënten zijn ook her en der hetzelfde, maar dan in een Middeleeuws dorpje geplaatst. Men neme een meisje – in dit geval de door Seifried gespeelde Valerie – en zet daar twee bronstige jongemannen tegenover die elk om haar hart strijden. In dit geval de ‘hunk of the town’ Henry (Max Irons) aan wie ze is uitgehuwelijkt en de ietwat mysterieuze Peter (Shiloh Fernandez) aan wie ze eigenlijk haar hele leven al haar hart verloren heeft. Onderwijl leven ze in een dorpje dat doet denken aan M. Night Shyamalans The Village, waar omheen een (weer)wolf cirkelt die elke volle maan gevoed moet worden, waarna hij de dorpsbewoners met rust laat. Net als Valerie en Peter samen weg willen lopen, is het bloedmaan en valt haar zusje Lucie ten prooi aan de wolf. De beroemde weerwolfjager dominee Solomon (Gary Oldman) wordt ingezet om het beest eens en voor altijd te bestrijden en hij waarschuwt de bewoners dat de wolf overdag wel eens een mensenvorm kan hebben en waarschijnlijk gewoon in hun midden woont.

Puberromantiek voert de boventoon

Het vreemde is dat Red Riding Hood op zich wel de ingrediënten heeft om een goede film te worden. Het uitgangspunt is op zich best interessant, scriptschrijver David Johnson had met Orphan al bewezen dat hij wel raad weet met het opbouwen van spanning, en wat je ook van de eerste Twilight vindt, Catherine Hardwicke bewees daarmee wel dat een soap-achtig verhaal prima naar speelfilmformaat kon worden vertaald met de juiste handgrepen. Maar juist het soapy karakter is wat Red Riding Hood de das om doet. Binnen het bordkartonnen decor, de bizarre hair & make-up keuzes (sinds wanneer hadden jongemannen in de Middeleeuwen een potje gel tot de beschikking?) en tussen de maar matige speciale effecten door, krijgen de acteurs vanwege de malle dialogen maar weinig kans er nog iets van te maken. Zelfs een door de wol geverfde veteraan als Oldman lijkt niet goed te weten hoe hij in hemelsnaam in dit vehikel terecht is gekomen.

De film maakt daarnaast niet echt een keuze voor het verhaal dat verteld wordt. Waar een Twilight (laten we die vergelijking maar blijven maken) heel duidelijk draait om Bella en haar twee mannen, slingert Red Riding Hood heen en weer tussen Valerie als hartenbreker enerzijds en anderzijds de ‘wie is de wolf’ vraag. En daardoor kabbelt de film maar voort en wordt het nergens spannend. Voor de horrorliefhebbers, tsja, echt horror wil het hier ook al nergens worden. Zelfs niet als de grote boze wolf uiteindelijk in beeld komt. Fans van een reeks als Twilight zullen wellicht nog wel lol beleven aan dit Red Riding Hood en pubermeisjes lijken ook de voornaamste doelgroep. Die zullen prima kunnen zwijmelen bij de strak getrainde lichamen van de mannelijke hoofdrolspelers en Amanda Seyfrieds kordate portrettering van Valerie, die haar leven in eigen hand neemt en wet wat ze wil. Anderen zullen de film vooral zien als een opeenstapeling van gemiste kansen. De gedachte dat er zo veel meer in had gezeten, maakt het buitengewoon jammer.

Red Riding Hood draait nu in de bioscoop

Sterren: 2 / 5

Steun jij De Nachtvlinders met een kleine maandelijkse bijdrage?

19 gedachten over “Red Riding Hood recensie: Roodkapje, waar ga je heen?”

  1. Ai… en dat vind ik jammer, ik keek er best naar uit. Ook naar de rest van sprookjesverfilmingen. Toch zal ik het nog bekijken, maar als het inderdaad richting Twilight gaat… (en ik voelde die nattigheid eigenlijk ook wel al een beetje in de trailer)

    Beantwoorden
  2. Niks mis met SyFy toch? Goed, niet alles is hoogste kwaliteit, maar een Battlestar Galactica was top. En tsja, het kan zeker alleen maar beter!

    Beantwoorden
  3. Ik heb de film gezien en vond hem wel leuk! Je denkt de hele film dat je weet wie de wolf is maar uiteindelijk is het einde heel onvoorspelbaar! Dat is wat ik heel goed vond van deze film!

    Beantwoorden
  4. ik vond het een toppie film, ik snap echt niet dat iedereen er zo negatief over is…
    je blijft vind ik ook juist tot het eind geboeid
    [spoiler]ik had bijvoorbeeld nooit gedacht dat de vader van Valerie de wolf zou zijn.[/spoiler]
    ik vond het echt geweldig!!!

    Beantwoorden
    • Haha, vreselijke spoiler! Of je bent een troll 😛 Mij maakt het niet zoveel uit dat ik het einde nu ken, maar het is niet zo handig om hier het einde te verklappen, roro.

      Beantwoorden
  5. ik vond het een geweldige film,
    wij zeggen hier thuis dan word je high van een film
    nou dat had ik bij twilight, harry potter en nu ook bij deze pff, echt geweldig!
    waren er maar meer van zulke films!
    mensen niet zo negatief hij is echt leuk.
    maarja ieder eigen mening.
    kent er iemand nog meer van die films, stuur die aub naar mij door!
    gr jen

    Beantwoorden
    • De reden dat men hier niet zo positief is, is omdat men hier niet zo van films als Twilight houdt. Als jij wel een liefhebber van Twilight bent, dan is het ook niet zo gek dat je deze film gaaf vindt. Zoals je zegt: ieder heeft zijn/haar eigen mening, want smaken verschillen 🙂

      Beantwoorden
  6. Ik heb de spoiler in bovenstaande reacties gemist. Net zoals het einde van de film, want na een 20 minuten heb ik de film van de recorder gegooid, niet om doorheen te komen. Tenminste, ik kwam er niet doorheen, waarschijnlijk omdat ik iets van horror verwachte. Hadden er liedjes ingezeten en was het een musical genoemd, dan was ik er op de goede manier aan begonnen en was het wellicht meegevallen. Jammer, want met een geweldig donker sprookje als basis moet er met een Hollywood budget toch wel een sterke film te maken zijn, hoop ik.

    Beantwoorden

Plaats een reactie