Winnaars 31e Imagine: Housebound en Ex Machina

Winnaars 31e Imagine: Housebound en Ex Machina
imagine-2015

Vrijdagavond 17 april zijn de winnaars van het Imagine Film Festival bekend gemaakt. Gedurende de afgelopen 10 dagen zijn verschillende jury's en het publiek bezig geweest met het beoordelen van een divers aanbod van fantastische films.

Black Tulip Award

De Black Tulip Award voor de beste film is uitgereikt door de jury, bestaande uit animator Aimée de Jongh, filmproducent Frans van Gestel en journalist Marten Mantel, aan:

Sunrise van Partho Sen-Gupta (India/Frankrijk, 2014)
“De jury van de Black Tulip Award heeft gekozen voor Sunrise, een indrukwekkende thriller over een vader die zoekt naar zijn vermiste dochter. Met als decor de smerigste wijken van Mumbai in de nacht en als soundtrack de continu vallende regen, is dit een film die net zo goed deprimeert als imponeert. De film ademt vanaf de eerste scène een zwaarmoedige maar intrigerende sfeer. Een belangrijke verdienste van de film is dat het een afschuwelijk, genegeerd maatschappelijk probleem in India aan de kaak stelt zonder moralistisch over te komen. Een ander indrukwekkend element is het feit dat de bijna onzichtbare grens tussen feit en fantasie nergens frustreert. De rustige hartslag van de film en de precieze montage geven blijk van de controle die deze regisseur over zijn verhaal heeft. Het realistische, bijna ingehouden acteerwerk maakt identificatie met de protagonist mogelijk, ondanks de voor westerlingen haast niet voor te stellen situatie waarin hij verkeert.”
https://www.youtube.com/watch?v=EoijrIie6tQ

Méliès d'Argent

De Méliès d'Argent, de prijs voor de beste Europese fantastische feature film is uitgereikt door de jury, bestaande uit regisseur Nanouk Leopold, theatermaker Jakop Ahlblom en Alexa Rodrigues van Shortcutz Amsterdam, aan:

Liza, the Fox-Fairy van Károly Ujj Mészáros (Hongarije, 2015)
“Een visueel inventieve, volwassen en goed gemaakte film met een originele geest. Liza, the Fox-Fairy is erg consistent van kwaliteit en grappig door de geweldige details. Het idee om een overleden Japanse pop zanger uit de jaren zestig te gebruiken als moordenaar is absoluut geniaal. Karoly speelt vrijelijk met verwachtingen en conventies van het genre en toont daarbij zijn grote kwaliteiten als regisseur."
https://www.youtube.com/watch?v=EoijrIie6tQ

Méliès d'Argent - korte film is uitgereikt door de jury, bestaande uit Absaline Hehakaya en Kim van den Brink, aan:

Une chambre bleue – Tomasz Siwinski (Frankrijk, 2015)
“Une chambre bleue is een film die een prachtige eigen stijl combineert met een krachtige associatieve vertelling. Een intense ervaring die de kijker deelt met een man die opgesloten is in zichzelf; een blauwe kamer waar schimmen uit het verleden verweven raken met indrukken die de hoofdpersoon van een afstand nog weten te bereiken. Siwinski creëerde een schilderachtige en visueel overdonderende wereld om in te verdwalen. Wat beklijft, is een film die zowel esthetisch als inhoudelijk overtuigt. Een pareltje om meermaals te kijken en telkens nieuwe betekenissen in te ontdekken.”

De Méliès Awards, vernoemd naar de Franse filmpionier Georges Méliès (1861-1938), zijn een initiatief van de European Fantastic Film Festivals Federation (EFFFF).

MovieZone Award

MovieZone Award is uitgereikt door de jongerenjury (wordt georganiseerd door EYE in samenwerking met Imagine en is mede mogelijk gemaakt met de financiële steun van NVB, NVF en ministerie van OCW), bestaande uit Merel Marcuse, Marlies Tang, Daniëlle Kaiser, Debby Chong and Anneloes Meijer,  aan:

Housebound - Gerard Johnstone (Nieuw-Zeeland, 2015)
“Humor en spanning is moeilijk te combineren, maar Housebound gebruikt beide perfect. Er is geen moment dat je je verveelt of weg kijkt. De Nieuw-Zeelandse regisseur heeft met een laag budget een professionele film afgeleverd. De film heeft met de vele sympathieke personages zijn weg gevonden naar ons hart, maar ons tegelijkertijd ook de stuipen op het lijf gejaagd. De hele film grijpt zijn publiek van begin tot eind, met plotweningen, aanhoudende spanning en verrassingen.”
https://www.youtube.com/watch?v=Ysde4KaFirk

Time Capsule Award - Beste online festivaltrailer

Voor het zesde jaar organiseerde Imagine een Time Capsule-wedstrijd, waarin bezoekers, fans en creatievelingen worden uitgenodigd om een festivaltrailer te produceren. De vorm en inhoud zijn vrij, maar de lengte – 30 seconden - en het thema We Love Robots - waren een gegeven.

“Post Apocalyptic Entertainment is zo'n beetje de hofleverancier van de Time Capsule Competitie, want ze zenden trouw elk jaar in. Uit hun inzending van 2015 spreekt geen angst voor de robot, maar juist de verbeeldingskracht als de grens tussen techniek en biologie wordt verkend. Het brengt klassiekers als Frankenstein in herinnering en zet met zijn low-fi aanpak en lekkere ouderwetse scifi-geluiden een volstrekt eigenzinnige, mysterieuze sfeer neer."
https://www.youtube.com/watch?v=ll_2w9UP1BQ
De content van de Time Capsule Competitie is user generated, maar ook alle andere Imagine-fans dragen hun steentje bij, door hun publieksstem te laten gelden. Na het tellen van de resultaten op onze homepage-poll en facebookpagina is Pepijn van Hengel als publieksfavoriet uit de bus gekomen.

Silver Scream Award

De winnaar van de Silver Scream Award (publieksprijs) werd op vrijdag 17 april rond middernacht op de Facebookpagina van het Imagine bekend gemaakt. Met bijna een 9 werd de openingsfilm van het festival ook de publieksfavoriet. Ex Machina 8,97 Turbo Kid 8,709 Liza, the Fox-Fairy 8,707 Europa Report 8,56 Lost Soul, The Doomed Journey of Richard Stanley's Island of Dr. Moreau 8,48 https://www.youtube.com/watch?v=Yx14t8w7Rng EX MACHINA is het regiedebuut van de Brit Alex Garland. De film, geschreven en geregisseerd door Garland, is een intense psychologische thriller over een driehoeksverhouding tussen twee mannen en een mooie vrouwelijke robot. Met hoofdrollen voor Domhnall Gleeson (About Time, Unbroken), Oscar Isaac (Inside Llewlyn Davis) en Alicia  Vikander (Anna Karenina, A Royal Affair). Alex Garland schreef eerder het scenario van Danny Boyle’s 28 Days Later en Sunshine, en de roman The Beach, die eveneens door Boyle verfilmd werd.