Recensie: Dachra (Abdelhamid Bouchnak, 2018)

Dachra is de eerste horrorfilm uit Tunesië en voor een eerste poging is het helemaal geen slecht begin.

Recensie: Dachra (Abdelhamid Bouchnak, 2018)


Het Imagine Film Festival 2019 loopt tegen zijn eind in het Eye Amsterdam. Michel Bonset van De Nachtvlinders is erbij en zag de eerste horrorfilm uit Tunesië: Dachra van Abdelhamid Bouchnak.


Een drietal Tunesische studenten moet een afstudeerfilm maken en tracht de waarheid te achterhalen over een legende van een in een nabij gekkenhuis opgesloten zittende heks. Als ze door de directeur van de instelling afgewimpeld worden, komen ze terecht in een donker woud waar een mysterieuze groep vrouwen woont. Hebben zij iets te maken met de verhalen rondom de heks?

Dachra is de eerste horrorfilm uit Tunesië en voor een eerste poging is het helemaal geen slecht begin. De aanloop van de film voelt wat clichématig en de vergelijking met The Blair Witch is snel gelegd en niet per ongeluk. De regisseur is niet alleen een grote fan van de film, maar zocht ook naar een goedkope manier van filmen om zijn horror te financieren aangezien de Tunesische overheid geen zin heeft om geld te steken in heksenhorror.

Maar dit is geen shaky-cam found footage film. Juist in de beeldvoering maakt deze film er iets bijzonder van. Als de groep eenmaal de commune in het bos ontmoet, gaat de unieke stijl van de film los en wordt een combinatie van folklore, symboliek en soms best bloederige effecten. Het is het bewijs dat aanstormende Tunesische horrormakers vooral origineel moeten zijn en geen kopieën van Westerse horror moeten willen maken, want als ze dat blijven doen smaakt het in ieder geval naar meer.

Dachra was te zien tijdens het Imagine Festival.

[yasr_overall_rating size="--" postid="84023"]