De First Encounter Assault Recon reeks leeft voort met de paranormale horror first person shooter F.3.A.R. Brengt de nieuwe game de franchise naar een hoger niveau met de introductie van een uitgebreide co‐op voor twee spelers met onderlinge competitie? Spelers kruipen in de huid van Point Man, een genetisch gemanipuleerde soldaat met bovenmenselijke reflexen en het vermogen om tijd te manipuleren, of de levende geest van zijn broer, Paxton Fettel, die over ongelooflijke psychische krachten beschikt.
Het verhaal
Negen maanden geleden kregen Point Man en zijn F.E.A.R. team de opdracht om een telepathisch begaafde moordlustige kannibaal te stoppen. Point Man ontdekte dat het doel zijn broer was, Paxton Fettel, die samenwerkt met hun paranormaal begaafde moeder, Alma Wade. Ondanks deze openbaring volgt Point Man de orders op ze te vernietigen. Als gevolg verwoest hij de omliggende stad en het grootste deel van zijn F.E.A.R. team. Het wordt duidelijk dat Alma’s psychische invloed het heeft overleefd en, erger nog, ze is zwanger van iets dat de hele wereld zou kunnen vernietigen. Fettel is teruggekeerd uit de dood met een onduidelijke doel. Hij weigert van Point Man’s zijde te wijken maar vraagt ook hulp om Alma te bereiken. Het resterende F.E.A.R. team probeert nog steeds hun missie te voltooien. Nu zijn gezagvoerders zijn weggevallen en Point Man zijn eigen weg bepaalt, waar ligt zijn loyaliteit?
Gameplay
Sluipend door een psychiatrische inrichting leer je de controls en zoek je een weg naar buiten, vijanden kom je nog weinig tegen, maar je hebt het gevoel alsof ze overal op de loer liggen. Aan deze spanning komt snel een einde als je in een grote loods een heel peloton soldaten moet opruimen en we beseffen ons meteen dat we een shooter spelen. We duiken via de nieuwe en handige cover-modus weg achter een paar kisten, tactisch proberen we de tegenstanders één voor één om te leggen. Helaas, blijkt de kist niet bestand tegen het geweld en omdat onze tactiek toch niet opschiet, springen we op en rennen als een gek schietend op de vijanden af. Het werkt.
We merken dat F.E.A.R. 3 nergens een shooter en horrorgame tegelijk is, de twee genres wisselen elkaar af en het moet gezegd worden dat hoewel de spanning soms om te snijden is, vallen de schrikeffecten enorm tegen. In sommige levels heeft de shooter de overhand, twee van de acht levels zijn qua horrorgame bijzonder goed gelukt. Na het uitspelen van een level unlock je Fettel en kun je de ruimtes opnieuw ervaring met zijn telekinetische krachten, een slimme zet voor langer plezier met dezelfde game. En ook de co-opmodus is een prima toevoeging, lees daarover meer hier.
Graphics en Geluid
Aan F.E.A.R. 3 werkten regisseur John Carpenter (Halloween, The Fog, The Thing) en stripauteur Steve Niles (30 Days of Night, Criminal Macabre) mee om de spanning voelbaar te maken. Direct in het eerste level is dit te merken, het geluid is goed en de verlichting is spannend. De graphics kunnen ermee door, maar zijn zeker niet van topniveau.
Voor een doorgewinterde fans van shooters zal F.E.A.R. 3 niet zoveel toevoegen, maar voor de horrorfans die eens een shooter willen spelen is het spel vermakelijk genoeg. F.E.A.R.3 is verkrijgbaar voor de Xbox 360, Playstation 3 en PC.
Ik ben me in deel 2 wel een paar keer het apezuur geschrokken moet ik bekennen (heb de surround set ook altijd goed open staan natuurlijk). Alleen ben ik nooit zo goed in first person shooters dus werd hij al snel te moeilijk voor me.
Is deze een beetje uit te spelen?
Het heeft me wat tijd gekost 😛 Ik ben zelf geen diehard shooterspeler, maar ik vond het goed te doen. Ik ben hier zelden geschrokken, maar de sfeer is af en toe wel heerlijk creepy.
Het eerste deel deed me echt in me broek schijten van angst als ik een kamer binnen liep. Deel twee was matig en qua horror (ok de warehouse was scary) elementen viel deze titel ook erg tegen. Maar, als een FPS is hij verdomd lekker oldskool, gewoon blasten en uitkijken dat de AI (zeker op hoger niveau) je niet outsmart. Co-op is ook prima te spelen en online is het ondanks het ontbreken van een TDM best dikke fun. Dat is waar het omgaat met games en mensen zien dat tegenwoordig vaak over het hoofd.
Dit soort games hoor je eigenlijk gewoon in het donker met een headset of surround set aan spelen 🙂
Leuk review trouwens.
Dank dank. En ja, licht uit en geluid aan. Dat is zeker verplicht 🙂