Bij overleven denken wij natuurlijk direct aan zombies of andere monsters. In bordspel “21 Days” gaat het om overleven op een vlot midden in de oceaan en vechten tegen haaien, kwallen, octopussen en de honger. Het spel is bedacht door Erik Winkelman en middels een Kickstarter tot ontwikkeling gekomen. Op de spellenbeurs Spiel in Essen is het aan het publiek gepresenteerd.
“Ik wilde een spel bedenken dat solo te spelen was. Nadat ik op Discovery een documentaire zag over enkele mannen in een rubberbootje op de Atlantische oceaan, die het daar ik weet niet hoe lang moesten zien te overleven, kreeg ik het idee. Een bordspel waarin het draait om enkele personen, op een houten vlot, in het midden van de oceaan. Vechten tegen honger, haaien, een octopus, kwallen…” vertelt Winkelman.
21 Days groeide uit van een solospel naar een coöperatief dobbelspel voor 1 – 4 spelers. In het spel volgen de spelers een (steeds weer anders) samengesteld logboek, waarin de gebeurtenissen van de reis staan beschreven.
Het vlot is een van de bijzondere elementen van het spel; 6 losse planken, die gedurende de zeereis weg kunnen drijven. Hierdoor kunnen karakters uit het spel verdwijnen; iets dat voorkomen moet worden uiteraard. Elk karakter bestaat uit 2 gestapelde dobbelstenen, die de kracht van het personage symboliseren. Gedurende de reis zal de kracht van de karakters variëren; afnemen door bijvoorbeeld een haaien- of octopusaanval, toenemen door bijvoorbeeld te vissen.
21 Days is een ‘dice-placement’ spel. Spelers plaatsen inzetdobbelstenen op de verschillende locaties op het bord, en proberen hierdoor o.a. flares af te schieten, te vissen, hoop te verzamelen of ronddrijvende flessenpost te bemachtigen.
Ondanks dat 21 Days een dobbelspel is, draait het niet alleen om geluk. Wil je het spel overleven en op dag 21 gered worden, dan is het slim gebruik te maken van de speciale eigenschappen van de karakters, vooruit te plannen, hoop te verzamelen, tokens en kaarten te bemachtigen waarmee een dobbelsteenworp te beïnvloeden is.